Şengel-Töre Koleksiyonu ve (Kubbealtı) İlahileri'nin Güfte Olarak Alfabetik Listesi

Mûsikî tarihimizde, ebced ve hamparsum gibi nota yazım teknikleri kullanılsa da kapsamlı bir notaya alma daha geç başlayabilmiştir. Buna rağmen notaya alınan eserlerle birçok beste unutulmaktan ve tahrif olmaktan korunmuştur. Notanın yaygınlaşması ile birlikte bazı kişiler de nota koleksiyonu oluşturmaya başlamıştır. Bu koleksiyonların önemli olanlarından ikisi; Ali Rızâ Şengel ve Abdülkadir Töre’ye aittir. Tekke ve zâviyelerin kapatılmasının ardından birçok eserin korunmasına vesile olan koleksiyonlardan bu ikisi, Kubbealtı tarafından neşredilerek daha çok insanın erişmesine olanak sağlanmıştır. Bununla birlikte neşredilen Şengel ve Töre Koleksiyonu (Kubbealtı) İlahileri’nde bir esere ulaşmak için dokuz cildin hepsini taramak gerekiyordu. Bu mühim çalışmanın içeriğini tarayarak, onları harf sırasıyla güftelerine göre sıraladık ve eser hakkında bilgi vererek, notaların bulunmasını daha kolay hale getirdik. Ayrıca koleksiyon sahipleri, eserin içeriği, oluşum süreci ve buna katkıda bulunanlar hakkında da bilgiler verdik

___

  • Balcı Ergun, Cibâli’den Kubbealtı’na Yusuf Ömürlü, (İstanbul: Kubbealtı Neşriyat, 2003).
  • Gençer Ferruh,” Mûsikî Yayımcılığı”, İstanbul Ansiklopedisi, (İstanbul: Kültür Bakanlığı ve Tarih Vakfı Ortak Yayını, 1994), V, 538-540.
  • Güntekin Mehmet, İstanbul’un 100 Mûsikîşinası, (İstanbul: İs- tanbul Büyükşehir Belediyesi Kültür A.Ş. Yayınları, 2010) s. 92.
  • İnal İbnülemin Mahmut Kemal, Hoş Sadâ, (İstanbul: Maarif Basımevi, 1958), s. 28.
  • Karadeniz M. Ekrem, Türk Mûsikîsinin Nazariye ve Esasları, (Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 1982) s. XIV.
  • Oransay Gültekin, “Cumhuriyetin İlk Elli Yılında Geleneksel Sanat Mûsikîmiz”, Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, (İstanbul: İletişim Yayınları, 1983) VI, 1504.
  • ________________, “Türkiyede Defter ve Dergi Biçiminde Fa- sıl Yayınları 1875-1976, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (Ankara 1978), c. XXII; Cem Bahar, Zaman Mekan ve Müzik,( İstanbul 1993).
  • Özalp M. Nazmi, “Ali Rızâ Şengel”, Türk Mûsikisi Tarihi II, İs- tanbul 2000, s. 183.
  • Özcan Nuri, “Nevbe”, Türkiye Diyânet Vakfı İslam Ansiklopedi- si, (İstanbul 2007), XXXIII, 37.
  • __________, “Şengel, Ali Rızâ”, Türkiye Diyânet Vakfı İslam Ansiklopedisi, (İstanbul 2010), XXXVIII, 537.
  • Öztuna Yılmaz, “Şengel (Eyyûbî Ali Rıza)”, Türk Mûsikisi An- siklopedik Sözlüğü II, (İstanbul: Orient Yayınları, 2006) s. 347.
  • Revi Necdet, “Seyyid Abdülkâdir Töre ve Birkaç Hatıram”, Mûsikî Mecmuası, (İstanbul 1990) s. 429, s. 9.
  • Rona Mustafa, “Eyyûbî Ali Rıza Bey”, 50 yıllık Türk Mûsikisi, (İstanbul: Türkiye Yayınevi, 1960) s.130.
  • Sözer Vural, “Şengel, (Eyyûbî) Ali Rızâ”, Müzik ve Müzisyenler Ansiklopedisi, (İstanbul: Atlas Kitabevi, 1964) s. 406.
  • Tahralı Mustafa, Yusuf Ömürlü, “Önsöz”, Ali Rıza Şengel, Türk Mûsikîsi Klasikleri İlâhîler (Neşre Hzr. Yusuf Ömürlü), (İstan- bul: Kubbealtı Neşriyatı, 1979), I, 8.
  • Üngör Ethem Ruhi, “Nota Basımında 100. Yıl”, Mûsikî Mecmu- ası, (İstanbul 1977), s. 337.
  • “Mûsikîmizin Tipik Siması : Ali Rızâ Şengel”, Radyo Haftası, (İstanbul 1951), s. 57, s. 11-15.