Kur’an’da İlahi Bilgi

Bu makalede Kur’an ayetlerinde yer alan ilahi bilgi incelenmektedir. Kur’an’dailahi bilgi Allah’ın ilim sıfatı ve ilim ile ilişkili diğer sıfatlarla ifade edilmiştir. İlahi bilgi Kur’an’ın birçok ayetinde farklı bağlamlar ile dile getirilmiştir. Kur’an’ın verdiği bilgilere göre ilahi bilgi var olan bütün şeyleri kapsar. Allah’ın bilgisi gaybi bilgileri de içine alır. Allah zamandan ve mekandan münezzeh olarak geçmiş, hal ve geleceği bilir. Kur’an ayetlerinin verdiği bilgiler, Allah’ın alem hakkındaki bilgisini külli ve cüzi olarak ayırmaz. Allah mikro alemden makro alemlere kadar her şeyi her haliyle bilir. O, var olanı var olduğu halde, var olacağı da var olacağı şekilde bilir.
Anahtar Kelimeler:

Kur’an, ilahi, bilgi, gayb, varlık

Divine Knowledge in The Qur’an

In this paper divine knowledge is examined in terms of Qur’anic verses. In the Qur’an divine knowledge expressed with God’s knowledge of adjectives and other adjectives related knowledges. In many verses of the Qur’an divine knowledge has been expressed with different contexts. According to the information given by the Qur’an divine knowledge contains all existing things. God’s knowledge encompasses unseen information. God knows past, present and future without being bound by time and space. The information provided by Qur’anic verses does not distinguish ınformation about the kingdom of God as a whole and details. God, from micro-world to the macro world knows everything in every form. He knows existing thing such as and things that will be available as will knows to be

___

  • Abdülbâkī, Muhammed, Fuad, el-Mu’cem, Beyrut, 1991.
  • Aliyyu’l-Kârî, Fıkhı’l-Ekber Şerhi, İstanbul, 1979.
  • Atay, Hüseyin, Kur’an’da İman Esasları ve Kader Sorunu, Ankara, 2013.
  • Aydın, Mehmet, Din Felsefesi, İzmir, 1987.
  • Buhari, Muhammed b. İsmail, Sahihu’l-Buhari, Beyrut, ts. Devvani, Celaleddin, Şerhu’l akaidi’l Adudiyye, İstanbul, 1271.
  • Ebu Hanife, el-Fıkhu’l-ekber, Çev. Mustafa Öz. İstanbul, 1992. el-Eş’ari, Ebu’l-Hasan, Kitabu’l-Luma’,fi red ala ehli’z-zeyğ ve’l-bida’, Beyrut, 1953.
  • Farabi, el-Medinetu’l-Fadıla, çev. Ahmet Arslan, Vadi yay., Ankara, 1997.
  • Gölcük, Şerafettin, Toprak, Süleyman, Kelam, 2010.
  • İbn Kuteybe, Te’vilu Müşkilu’l-Kur’an, Beyrut, 1981.
  • İbn Rüşd, Faslu’l Makal, Çev. Bekir Karlığa, İstanbul, 1992.
  • İbn Sina, en-Necât, Beyrut, 1992.
  • İbn Sina, eş-Şifa İlahiyat, thk. Süleyman Dünya, Mısır, 1960.
  • İmam Gazzali, Tehafütü’l-felasife, Çev. Bakir Sadak, İstanbul, 2002.
  • İslambûli, Samir, İlmullah ve hürriyetu’l-insan, Dımeşk, 1994.
  • Keskin, Mehmet, İmam Eş’ari ve Eş’arilik, İstanbul, 2013. s. 208.
  • Nesefi, Ebu’l-Muîn, Tabsıratu’l edille, Neşr. Hüseyin Atay, Ankara, 1993.
  • Özdemir, Metin, Allah’ın Bilgisinin Ezeliliği ve İnsan Hürriyeti, İstanbul, 2003.
  • Pezdevi, Usûli’d-din, (Ehl-i Sünnet Akaidi) Çev. Şerafettin Gölcük, İstanbul, 1988.
  • Razi, Fahreddin, Mefatîhu’l-ğayb, Çev. Komisyon, Ankara, 1988.
  • ……………….. el-Erbain, Thk. Ahmed Hicazi es-Sekka, Kahire, 1986.
  • Şehristani Ebu’l-Feth, Nihayetu’l-ikdam fi ilmi’l-kelâm, London, 1934.
  • Taberi, Ebi Ca’fer b. M. B. Cerir. Cami’ul beyan an te’vili ayi’l-Kur’an. Kahire. 1422/2001.
  • Yavuz, Yusuf Şevki, DİA, “İlim “md. Yazır, Muhammed Hamdi, Hak Dini Kur’an Dili, İstanbul, 1979.
  • Yurdagür, Metin, Esma-i Hüsna, İstanbul, 1996.
  • Zemahşeri, Ebu’l Kasım Mahmud b. Ömer, Tefsiru’l-Keşşaf, Beyrut, Daru’l-ma’rife, 2002.