Kur'an'da ilahi bilgi

Bu makalede Kuran ayetlerinde yer alan ilahi bilgi incelenmektedir. Kurandailahi bilgi Allahın ilim sıfatı ve ilim ile ilişkili diğer sıfatlarla ifade edilmiştir. İlahi bilgiKuranın birçok ayetinde farklı bağlamlar ile dile getirilmiştir. Kuranın verdiği bilgileregöre ilahi bilgi var olan bütün şeyleri kapsar. Allahın bilgisi gaybi bilgileri de içine alır.Allah zamandan ve mekandan münezzeh olarak geçmiş, hal ve geleceği bilir. Kuranayetlerinin verdiği bilgiler, Allahın alem hakkındaki bilgisini külli ve cüzi olarak ayırmaz.Allah mikro alemden makro alemlere kadar her şeyi her haliyle bilir. O, var olanı varolduğu halde, var olacağı da var olacağı şekilde bilir.

Divine knowledge in the Qur an

In this paper divine knowledge is examined in terms of Qur anic verses. In theQur an divine knowledge expressed with God s knowledge of adjectives and otheradjectives related knowledges. In many verses of the Qur an divine knowledge has beenexpressed with diferent contexts. According to the information given by the Qur andivine knowledge contains all existing things. God s knowledge encompasses unseeninformation. God knows past, present and future without being bound by time andspace. The information provided by Qur anic verses does not distinguish ınformationabout the kingdom of God as a whole and details. God, from micro-world to the macroworld knows everything in every form. He knows existing thing such as and things thatwill be available as will knows to be.

___

  • Abdülbâkī, Muhammed, Fuad, el-Mu’cem, Beyrut, 1991. Aliyyu’l-Kârî, Fıkhı’l-Ekber Şerhi, İstanbul, 1979.
  • Atay, Hüseyin, Kur’an’da İman Esasları ve Kader Sorunu, Ankara, 2013.
  • Aydın, Mehmet, Din Felsefesi, İzmir, 1987.
  • Buhari, Muhammed b. İsmail, Sahihu’l-Buhari, Beyrut, ts.
  • Devvani, Celaleddin, Şerhu’l akaidi’l Adudiyye, İstanbul, 1271.
  • Ebu Hanife, el-Fıkhu’l-ekber, Çev. Mustafa Öz. İstanbul, 1992.
  • el-Eş’ari, Ebu’l-Hasan, Kitabu’l-Luma’,fi red ala ehli’z-zeyğ ve’l-bida’, Beyrut, 1953.
  • Farabi, el-Medinetu’l-Fadıla , çev. Ahmet Arslan, Vadi yay., Ankara, 1997.
  • Gölcük, Şerafettin, Toprak, Süleyman, Kelam, 2010.
  • İbn Kuteybe, Te’vilu Müşkilu’l-Kur’an, Beyrut, 1981.
  • İbn Rüşd, Faslu’l Makal, Çev. Bekir Karlığa, İstanbul, 1992.
  • İbn Sina, en-Necât, Beyrut, 1992.
  • İbn Sina, eş-Şifa İlahiyat, thk. Süleyman Dünya, Mısır, 1960.
  • İmam Gazzali, Tehafütü’l-felasife, Çev. Bakir Sadak, İstanbul, 2002.
  • İslambûli, Samir, İlmullah ve hürriyetu’l-insan, Dımeşk, 1994.
  • Keskin, Mehmet, İmam Eş’ari ve Eş’arilik, İstanbul, 2013. s. 208.
  • Nesefi, Ebu’l-Muîn, Tabsıratu’l edille, Neşr. Hüseyin Atay, Ankara, 1993.
  • Özdemir, Metin, Allah’ın Bilgisinin Ezeliliği ve İnsan Hürriyeti, İstanbul, 2003.
  • Pezdevi, Usûli’d-din, (Ehl-i Sünnet Akaidi) Çev. Şerafettin Gölcük, İstanbul, 1988. Razi, Fahreddin, Mefatîhu’l-ğayb , Çev. Komisyon, Ankara, 1988.
  • Pezdevi, Usûli’d-din, el-Erbain, Tk. Ahmed Hicazi es-Sekka, Kahire, 1986.
  • Şehristani Ebu’l-Feth, Nihayetu’l-ikdam fi ilmi’l-kelâm, London, 1934.
  • Taberi, Ebi Ca’fer b. M. B. Cerir. Cami’ul beyan an te’vili ayi’l-Kur’an. Kahire. 1422/2001. Yavuz, Yusuf Şevki, DİA, “İlim “md.
  • Yazır, Muhammed Hamdi, Hak Dini Kur’an Dili, İstanbul, 1979.
  • Yurdagür, Metin, Esma-i Hüsna, İstanbul, 1996.
  • Zemahşeri, Ebu’l Kasım Mahmud b. Ömer, Tefsiru’l-Keşşaf, Beyrut, Daru’l-ma’rife, 2002.