Türkiye’de Yerli Televizyon Dizilerinde Toplumsal Cinsiyet Rolleri Açısından Kadının Sunumu: Aşk-ı Roman Örneği

İnsanlık tarihi boyunca günlük hayatta kullanımıyla dişi ve er oluş kültürel değerlendirmeler sonucunda kadınlık ve erkeklik noktasında kadından ve erkekten beklenen toplumsal cinsiyet rollerinin sınırlarını çizmiştir. Toplumsal cinsiyet rollerinin inşa edilip yeniden üretildiği alanlardan en önemlilerinden birisi ulaştığı kişi sayısı, etkileme gücü düşünüldüğünde kitle iletişim araçlarından televizyon ve televizyonun başat ürün ve unsularından olan dizileridir. Bu çalışmanın temel amacı, Aşk-ı Roman dizisindeki kadın karakterlerin temsil ettiği toplumsal cinsiyet rollerinin toplumun kadına bakış açısındaki yaygın inanç ve tutumlarla ne şekilde örtüştüğünü tespit etmektir. Bu amaç kapsamında nitel araştırma yöntemlerinden söylem analizi yöntemi kullanılmış, toplumsal cinsiyet rolleri hakkında bilgi verebilecek nitelikte olduğu düşünülen Solmaz, Leman ve Necla karakterleri incelenmiştir. Çalışmanın sonucunda, Aşk-ı Roman dizisindeki kadın karakterlerin temsil ettiği toplumsal cinsiyet rollerinin toplumun kadına bakış açısındaki yaygın inanç ve tutumlarla örtüştüğü görülmüştür. Ayrıca kadınların güzel, bakımlı olmasının, toplumun belirlediği namus kavramı normlarına uyması gerektiğinin, ev işleri ve annelik rollerinin altı çizilerek bu rollerin modernize edilerek sunulduğu tespit edilmiştir.

___

  • Barker, C. Ve Galasinski, D. (2001). Cultural studies and discourse analysis: a dialogue on lnaguage and identity. London: Sage.
  • Çelenk, S. (2005). Televizyon Temsil Kültürü 90'lı Yıllarda İklim ve Televizyon İlişkileri. İstanbul: Ütopya Yayınevi.
  • Tonkiss, K. (2006). Analysis text and speech: content and discourse analysis. C. Seale, (2nd ed.). In. Researching Society and Culture. Lodan:Sage.
  • Wodak, R. ve Fairclough, N. (1997). Critical Discourse Analysis. In T. A. van Dijk (Ed.), Discourse as Social Interaction. ss. 258-284. London: Sage.