Sinemada veya Netflix'te - Dijital İzleme Ortamları ve Yeni Alışkanlıklar - Bir Sosyal Ortam Olarak Sinema veFilm İzleme Pratiklerindeki Dijital Dönüşüm

Yeni Medya’nın günlük yaşama getirdiği ve değiştirdiği alışkanlıklardan biri de film ve televizyon izleme alışkanlığındaki değişimdir. İnternetin bulunduğu bir ortama doğan bireylerin izleme alışkanlıkları önceki kuşaklardan farklılaşırken, dijitalleşmenin etkisindeki yetişkin bireylerin kültürel tüketim alışkanlıkları da değişim göstermeye başlamıştır. Sadece televizyon değil, film izleme deneyimi de İnternet dolayımıyla yeni medya araçları üzerinden gerçekleştirilmektedir. İzleme edimi için esnek saatler ve seçenekler sunan dijital platformlar, web üzerinden izleme sağlayan siteler, uygulamalar giderek daha tercih edilir hale gelirken; dijital televizyon yayıncıları bu gelişmelerin ışığında hızla yeni yayın platformları üretmektedirler. İzleme alışkanlıklarını değiştiren bu gelişmelerle, kentin gündelik yaşamı içinde sosyalleşme ve eğlence ortamı olarak önemli bir yer edinen sinema salonları ve vizyon filmlerinin gösterimi konusu tartışmaya açık hale gelmektedir. Özellikle son yıllarda Netflix’in uygulamalarıyla uluslararası festivallerin de tartışma konusu olan sinemada gösterim veya dijital yayın ortamında gösterim konusu, meseleyi mecra sorununun ötesine taşımaktadır. Çalışmada, dijital platformların film izleme alışkanlığı üzerinde yarattığı değişim ve bunun sinema filmleri ve bir sosyal ortam olarak sinema salonlarına etkisi, yapılan niceliksel alan araştırmasıyla ortaya konmaktadır.

At the Flicks or Netflix Digital Monitoring Environments and New Habits Cinema as a Social Environment and Digital Transformation of Film Watching Practice

One of the habits that New Media brings and changed into daily life is the change in the habit of watching movies. While the viewing habits of individuals born in an environment where the Internet is available differ from previous generations, the cultural consumption habits of adult individuals under the influence of digitalization have also started to change. Not only television but also movie watching experience is realized new media tools through the Internet. While digital platforms that offer flexible hours and options for monitoring, sites that provide monitoring over the web, applications are becoming more and more preferred; digital television broadcasters are rapidly producing new broadcast platforms in the light of these developments. With these developments that changed the viewing habits, cinema halls, which have an important place as a socializing and entertainment environment in the daily life of the city, and the screening of vision films become open to discussion. Especially in recent years, the issue of screening in the cinema or the screening in digital broadcast platforms, which has been the subject of discussion in international festivals with Netflix’s applications, takes the issue beyond the medium problem. In the study, the change created by digital platforms on the habit of watching movies and the effect of this on cinema films and movie theaters as a social environment are revealed by the quantitative field research.

___

  • Althusser, L. (2014). Ideology and Ideological State Apparatuses (Notes Towards an Investigation). B. Brewster (translated from the French), London, New York: Verso.
  • Academy Foundation (2021, 12 Ocak). 93rd Academy Awards of Merit, Erişim adresi: www. oscars.org/sites/oscars/files/93aa_rules.pdf
  • Anadolu, B . (2020). Beyazperdeden Dijital Medyaya: Film İzleme Deneyiminin Değişimi Üzerine Bir Araştırma . OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi , 16 (32) , 5075-5110 . DOI: 10.26466/opus.796968
  • Anghelcev, G., Sar, S., Martin, J., Moultrie, J. L. (2020). Is heavy binge-watching a socially driven behaviour? Exploring differences between heavy, regular and non-binge-watchers Journal of Digital Media & Policy 11(3) DOI:10.1386/jdmp_00035_1
  • Barfield, C. (2018, 23 Mart). Steven Spielberg Thinks Netflix Films Are ‘TV Movies’ And Shouldn’t Compete For Oscars, The Playlist, Erişim adresi: https://theplaylist.net/steven- spielberg-netflix-oscars-20180323/
  • Berlinale (2021). 71. Internationale Filmfestspiele Berlin, General Guidelines for Submission and Participation, Erişim adresi: https://www.berlinale.de/en/film-entry/guidelines/ competition.html, https://www.berlinale.de/en/film-entry/guidelines/general-guidelines. html, https://www.berlinale.de/en/film-entry/guidelines/panorama.html
  • Baudrillard, J. (2005), Baştan Çıkarma Üzerine, A. Sönmezay (çev.), İstanbul: Ayrıntı. Cuarón, A., Rodriguez G., Celis N. (Yapımcı), & Cuarón, A. (Yönetmen). (2018). Roma [Sinema Filmi]. Meksika: Participant Media, Esperanto Filmoj.
  • Di̇ ker, C. (2019). Az Daha Fazladır: Dijital Seyir Platformlarının Tüketim Kültürü Açısından İzleyicilerin Seyir Alışkanlıklarına Olan Etkisi. Erciyes İletişim Dergisi, 1, 1-20.
  • Festival de Cannes (2021, 19 Ocak). The 74th Festival de Cannes - Submision of Films for Official Selection, Feature Films in Official Selection, Erişim adresi: https://www.festival-cannes.com/ en/participer/rules?id=2
  • Karaduman, S. (2018). Yeni İletişim Teknolojileri ve Film İzleme Alışkanlıkları. Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(2), 163-174.
  • La Biennale Di Venezia (2021, 18 Ocak). 78th Venice International Film Festival - Regulations, Erişim adresi: www.labiennale.org/en/cinema/2021/regulations
  • Lefebvre, H. (1996). Writings on Cities, E. Kofman and E. Lebas (ed, trans.) Oxford, Massachusetts: Blackwell.
  • Lefebvre, H. (1998). Modern Dünyada Gündelik Hayat, I. Gürbüz (çev.), İstanbul: Metis.
  • Lefebvre, H., Régulier, C. (2004). Attempt at the Rhythmanalysis of Mediterrenean Cities, Rhythmanalysis – Space, Time and Everyday Life, S. Elden and G. Moore (ed, trans.), London, New York: Continuum.
  • Medin, B. (2018). Dijital Kültür, Dijital Yerliler ve Günümüzdeki Yeni Film Seyir Deneyimleri. Erciyes İletişim Dergisi, 5(3), 142-158.
  • Sennett, R. (2016). Kamusal İnsanın Çöküşü, S. Durak ve A. Yılmaz (çev.), İstanbul: Ayrıntı. Netflix (2021, 19 Ocak). Netflix Investors, Q4-20 Shareholder Letter, Erişim adresi: https:// ir.netflix.net/ir-overview/profile/default.aspx
  • Osur, L. (2016). Netflix and the Development of the Internet Television Network, Surface, Syracuse University, New York, USA. Erişim adresi: https://surface.syr.edu/etd
  • Robins, J. (2018, 6 Haziran). Is Netflix Killing the Cinema? The Big Q - The University of Auckland, Erişim adresi: https://www.thebigq.org/2018/06/06/is-netflix-killing-the-cinema/
  • TIFF (2020). Toronto International Film Festival, Rules&Term, Erişim adres: https://filmfreeway. com/TIFF
  • TÜİK (2020, 16 Haziran). Sinema ve Tiyatro İstatistikleri 2020, Erişim adresi: https://data. tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Sinema-ve-Tiyatro-Istatistikleri-2019-33622#:~:text
  • West, K. (December 13, 2013). “Unsurprising: Netflix Survey Indicates People Like To Binge- Watch TV”. Cinema Blend, Erişim adresi: https://www.cinemablend.com/television/ Unsurprising-Netflix-Survey-Indicates-People-Like-Binge-Watch-TV-61045.html