Pardon Ruhum Nerede? Cold Souls Filminin Platon’un Ruh Felsefesi Anlayışı Bağlamında İncelenmesi

Madde mi daha ağırdır mana mı? Ruhsuz bir bedeni mi yeğlersiniz bedensiz bir ruhu mu? Doğdumuzdanandan itibaren zihnimizin derinliklerinde kendi varoluşumuzu anlamlandırma sürecinde ruhumuzla hayatıdeneyimlemeye açılmaktayız. Cold Souls (Dondurulmuş Ruhlar, Sophie Barthes, 2009) filmi, bilim-kurgu janrınınözelliklerinitaşıyan ve karakomedi janrını da hatırlatanuylaşımlarıyla izleyiciye birçok sorgulama alanı açmakla birlikte ruhun bedenle ilişkisini derin bir izlekte düşünme penceresini aralar. Bu aralıktan varoluşumuza dair anlamlandırmalar da üretmemize izin verir. Keza film, Rene Descartes’inThe Passions of the Soul (Ruhun Tutkuları, 1649) eserinden ‘’Beynin ortasına yerleştirilen küçük bezenin içindeki şeftir ruhun tutkuları.’’ cümlesiyle ruha odaklanılacağına dair ilk işaretini verir. Bu çalışma, Platon’unruhfelsefesineyaklaşımıtemelinde, ruh ve beden ilişkisini, bilgi ve ahlak anlayışı bağlamında sorgulamaktadır.Platon’un Sokrates’in düşüncelerinden verdiği referanslarlaruhkavramıhakkındaki söylemlerdetaylandırılmayaçalışılacakvefilm anlatısının izleyiciyesunduğuruh, beden ve varoluş kavramları tartışmaya açılacaktır.Descartes’e göre, insanın en önemli amacı üstün iyiyi bütün işlerde hedef edinmek ve ruhunmemnuniyetinisağlamaktır. Ruh memnun olunca üstün iyiyi aramak da insanlara bu bağlamda çekici gelmektedir(Descartes, 1992: XXI). O halde filmin baş karakteri Paul, kendi ruhunu arayışındaiyilikyolunda onu aramaya giriştiğinde üstün iyi bir hayat yaşamanın da penceresini kendiruhuna açmakta mıdır? Descartes’ın, ruh ve beden ikiliğine dairPlatonile paralelliktaşıyandüşünceleriçalışmadaki tümsorgulamaların farklı bir perspektiftenanlamlandırılmasıamacıylareferanslarladesteklenmekte ve birçok sorunun tartışılmasına izin vermektedir.

Excuse Me, Where Is My Soul? The Questioning of the Movie Cold Souls in the Context of Plato’s Philosophy of Spirituality

Is matter or meaning heavier? Do you prefer a body without a soul or a soul without a body? From the moment we are born, we open up to experience life with our soul in the process of making sense of our existence in the depths of our minds. The movie Cold Souls (Sophie Barthes, 2009) opens the spectator with many areas of questioning with its conventions that bear the characteristics of the science-fiction genre and remind the black comedy genre, as well as opening the window to the path of thinking deeply about the relationship of the soul with the body. It also allows us to make sense of our existence from this window. Likewise, the movie gives the first sign of focusing on the soul with the sentence “The passions of the soul are the chief in the small ornament placed in the middle of the brain” from Rene Descartes’ The Passions of the Soul (1649) work. This study questions the relationship between soul and body in the context of knowledge and moral understanding based on Plato’s approach to the philosophy of spirituality. The discourses about the concept of the soul will be tried to be elaborated with the references Plato gives from Socrates’ thoughts, and the concepts of soul, body, and existence presented by the film narrative to the spectators will be discussed. According to Descartes, the most important aim of the human is to target the supreme good in all works and to ensure the satisfaction of the soul. Therefore, when the protagonist of the film Paul attempts to seek his soul in the path of good in his search for his soul, does he open the window of living a supreme good life to his soul? Descartes’ thoughts on the duality of soul and body, which are parallel to those of Plato, are supported by references to make sense of all the inquiries in the study from a different perspective and allow many questions to be discussed.

___

  • Aristoteles. (2018). Ruh Üzerine. (5. Basım).Z. Özcan (Çev.). Bursa: Sentez Yayıncılık.
  • Arslan, A. (2006). İlkçağ Felsefe Tarihi 2: Sofistlerden Platon’a. İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Borgna, E. (2018). (4. Basım). Ruhun Yalnızlığı. M. M. Çilingiroğlu (Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Descartes, R. (2013). M. Özdil (Çev.). Ruhun İhtirasları. İstanbul: Kumsaati Yayınları.
  • Descartes, R. (2007). (10. Basım). M. Akın (Çev.). Felsefenin İlkeleri. İstanbul: Say Yayınları.
  • Descartes, R. (1992). M. Karasan (Çev.). Ahlak Üzerine Mektuplar. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Frampton, D. (2013). Filmozofi: Sinemayı Yepyeni Bir Tarzda Anlamak İçin Manifesto. C. Soydemir (Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Peters, E. F. (2004). Antik Yunan Felsefesi Terimleri Sözlüğü. H. Hünler (Çev.). İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • Platon, (2010b). Alkibiades I- II. F. Akderin (Çev.). İstanbul: Say Yayınları.
  • Platon, (2010a). Diyaloglar. (7. Basım). T. Aktürel (Çev.). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Platon (2016a). Euthydemos Parmenides. F. Akderin (Çev.). İstanbul: Say Yayınları.
  • Platon (2016b). Gorgias. F. Akderin (Çev.). İstanbul: Say Yayınları.
  • Platon (2015a). Kratylos. F. Akderin (Çev.). İstanbul: Say Yayınları.
  • Platon (2015b). Mektuplar. (2. Basım). F. Akderin (Çev.). İstanbul: Say Yayınları.
  • Platon (2015c). Timaios. F. Akderin (Çev.). İstanbul: Say Yayınları.
  • Platon (2015d). Phaidon. (2. Basım). F. Akderin (Çev.). İstanbul: Say Yayınları.
  • Platon (2013). Philebos. F. Akderin (Çev.). İstanbul: Say Yayınları.
  • Platon (1998). Sokratesin Savunması. N. Berkes (Çev.). İstanbul: Cumhuriyet Yayınları.
  • Platon (Eflatun) (1958). Şölen: Sevgi Üstüne. A. Erhat, S. E.yüboğlu (Çev.). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Özdemir, B. G. (2020). Ruhuma Binbir Mektup. İstanbul.
  • Zeller, E. (2008). Grek Felsefesi Tarihi. (2. Basım). A. Aydoğan (Çev.). İstanbul: Say Yayınları.
  • Film
  • Carey, D., Giamatti, E., Mezey, P., Parekh, A., Walker, K. J. (Yapımcı), Barthes, S. (Yönetmen). (2009). Cold Souls. USA: Samuel Goldwyn Films.