Hegel'de Bilinç ve Özgürlük İlişkisi Bağlamında Karakter FilmiÜzerineBirİnceleme

Modern felsefede “özne” nosyonuyla karşılanan insan, aklıyla diğer varlıklardan ayrılır. Zira aklı sayesinde insan kendini bilir ve bu bilgi etrafında dünyayı kurar. İnsanın kendini bilmesi, varlığını ve yaşamını kurmasında işlevseldir. Aklıyla bedenini kontrol eden insan, varlığını kurarken aynı zamanda varlığını sürdürmesine yarayan özgürlüğünün de sahibi olur. İnşa edilen bir süreç olan yaşamın kuruluşuyla bu yaşamı kuran insan varlığının öz-bilincini kazanarak özgürlüğüne sahip olması arasında doğrudan bir bağlantı vardır. Aklını kullanarak bedenine ve varlığını sürdürmesine yarayacak her şeye sahip olmaya çalışan insan sahip oldukça diğer insanlar tarafından tanınır. Bu bakımdan hayatta kalmak ile tanınmak aynı şeydir. İkisinin de arkasında büyük bir mücadele vardır. İşte bu mücadeleyi gören G. Wilhelm Hegel, ünlü Tinin Görüngübilimi isimli eserinde insan varlığının tanınma mücadelesi etrafında kurulduğuna işaret eder. Bu mücadele, aklın kendi içinde kendi kendiyle çatışmasına ve böylelikle varlığını kazanmasına işaret ettiği kadar aklın diğer akıllarla girdiği mücadeleyi imler. İnsan mücadele ederek varlığını kazanır. Söz konusu varlığını kazanma durumu insan bilincinin içinden geçtiği farklı aşamalarla gerçekleşir. Bilincin her aşaması insanın daha fazla özgürlüğe eriştiği noktaya işaret eder. İşte bu çalışma da Hegel’de bilincin ve özgürlüğün kuruluşu bağlamından işaret edilen insan varlığının gelişimini Karakter (Mark van Diem, 1997) isimli filmle birlikte düşünmeyi amaçlar. Filmin baş karakteri Jakob’ın ona zalimce davranan babası ve münzevi bir yaşam süren annesi ile mücadelesi etrafında nasıl varlığını kurduğunu ortaya koyar. Jacob’ın yaşamında her bir unsurun ve evrenin Hegel’in işaret ettiği bilinç, tanınma ve özgürleşme evrelerinden birine denk geldiğini ileri sürerek bu evreleri Jacob’ın yaşamıyla birlikte açıklar.

An Investigation On The Character Film In the Context of Relation Between Consciousness And Freedom In Hegel

Human, who is described with the notion of “subject” in modern philosophy, differs from other beings with its reason. Because, thanks to its reason, human knows itself and builds the world based on this knowledge. Self-knowledge is functional in establishing existence and life. While a human, who controls its body with its reason, establishes its existence, it also acquires the freedom that helps it to continue the existence. There is a direct connection between the establishment of life, which is a process of being constructed and acquiring freedom. The free person establishes this life by acquiring self-consciousness. A human who tries to possess its body and everything that helps it to survive by using its reason is recognized by other people as long as it possesses. In this respect, survival is the same as recognition. There is a great struggle behind both. Here, G. Wilhelm Hegel who saw this struggle points out that human existence is established around the struggle for recognition in his famous book called Phenomenology of Spirit. This struggle marks the struggle of mind with other minds as much as it indicates the conflict of mind with itself and thus its existence. Human acquires its existence by struggle. The state of acquiring the being in question takes place in different stages through which consciousness overcomes. Each stage of consciousness points to the point at which human reaches greater freedom. Here, this study aims to consider the development of human existence, which is pointed out in the context of the establishment of consciousness and freedom in Hegel, together with the Character (Mark van Diem, 1997) film. It reveals how the film’s main character, Jacob, built his presence around his struggle with his cruel father and his mother, who lived a reclusive life. By claiming that each element and stage in Jacob’s life coincides with one of the stages of consciousness, self-consciousness and recognition that Hegel points to, the work explains these stages together with Jacob’s life. It shows how the life that progress through these stages opens to freedom.

___

  • Buck-Morss, Susan (2009), Hegel, Haiti and Universal History, Pittsburg: University of Pittsburg.
  • Bumin, Tülin (1998), Hegel- Bilinç Problemi, Köle-Efendi Diyalektiği, Praksis Felsefesi, İstanbul: YKY.
  • Fanon, Frantz (2020), Siyah Deri Beyaz Maskeler, çev. Orçun Türkay, İstanbul :Metis.
  • Fraser, Ian (1998), Hegel and Marx The Concept of Need, Edinburg: Edinburg University Press.
  • Geels, L. (Yapımcı) & Van Diem, M. (Yönetmen). (1997). Karakter (Sinema Filmi). Hollanda: First Floor Features Almerica Film.
  • Gültekin, Gökhan (2018), “Hegel’in Efendi-Köle Diyalektiği Çerçevesinde Spartacus (Spartaküs) Filmi Üzerine Düşünceler”, Sinefilozofi, 3(5), 25-44.
  • Gros, Frédéric (2020), İtaat Etmemek, çev. Zeynep Büşra Bölükbaşıi İstanbul: YKY.
  • Hegel, Georg W. (1991), Hukuk Felsefesinin Prensipleri, çev. Cenap Karakaya, İstanbul: Sosyal.
  • Hegel, Georg W. (2008), Hegel- Fikir Mimarları 1, çev. Nejat Bozkurt, İstanbul: Say.
  • Hegel, Georg W. (2011), Tinin Görüngübilimi, çev. Aziz Yardımlı, İstanbul: İdea.
  • Heidegger, Martin (2020), Hegel’in Tinin Fenomenolojisi, çev. Kaan H. Ökten, İstanbul: Alfa.
  • Honneth, Axel (2016), Tanınma Uğruna Mücadele, çev. Şükrü Karakoç, İstanbul: İthaki.
  • Houlgate, Stephan (1998), The Hegel Reader, New Jersey: Blackwell.
  • Kojève, Alexandre (2015), Hegel Felsefesine Giriş, çev. Selahattin Hilav, İstanbul: YKY.
  • Pinkard, Terry (2012), Hegel, çev. Mehmet B. Albayrak, İstanbul: İş Bankası.
  • Türkyılmaz, Çetin (2011), “Hegel’de Gerçekleşme Kavramı” Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 28 (1), 197-205.