Hegel'in Aufhebung'u Beoning (2018) Filminde Olamayanı Aramak

Hegel, aufhebung’u felsefi kavramlar içinde en spekülatif kavram olarak düşünmektedir. Bu kavramı özellikle diyalektiğin içinde diyalektiği tanımlarken kullanır. Ona göre aufhebung, diyalektiğin hareketidir. Aufhebung,Türkçe’ye “ortadan kaldırmak” olarak çevrilmiştir. Bu kavram, hiçlik ile karıştırılmamalıdır. Ortadan kaldırma (aufheben) iki anlama gelmektedir:Bir yandan kesmek, bitirmek, yok etmek, diğer taraftan da muhafaza etmek, saklamak anlamlarına gelir. Aufhebung’da ortadan kalkan şey, varlığını kaybetmez. Ortadan kalkanın yerini alan yeni biçim, eskinin varlığını yadsımaz. Aslında tam olarak mevcut biçim, ortadan kalkanlaberaber kendisini var eder. Hegel’in diyalektiği, aufhebung kavramıyla Burning (Şüphe, Beoning,2018) filminde karşımıza çıkar. Film, Haruki Murakami’nin Barn Burning (2010) adlı öyküsünden uyarlanmıştır. Ayrıca filmde William Faulkner’in Barn Burning (1937) adlı öyküsünden izlere de rastlanır. Burning, hikaye boyunca karakterleri ve seyirciyi gittikçe büyüyen bir gizemin içine çeker. Gizemi yaratan etmen ise ortadan kaybolanlar ve yok oluştur. Film, tüm öyküsünü kayboluşlar üzerine kurar. Ortadan kaybolanlar, seyirciye sanki hiç var olmamış gibiyansıtılır. Filmde bir şeylerin yokluğu, yeni şeylerin varlığını anlatır. Yokluğun varlık üretmesinin felsefi temeli ise aufhebung’dur. Tıpkı aufhebung’da olduğu gibi Burning’de de ortadan kalkan, yerine varlığını daha da ağır hissettiren yeni bir şey koyar.Hikayede kayboluşlar ve yok olmalarsöz konusu olsa da aslında ortadan kalkan hiçbir şey yoktur, ortadan kaldırılanın varlığı, yokluğun ardında saklanmaktadır. Çalışmanın amacı, Burning filminde anlamsızca yok olan şeylerin varlığının Hegel’in aufhebung’uyla açıklanması, hatta aufhebung’la yokluğa anlam aranmasıdır.

Hegel’s Aufhebung: Searching The Nonexistent In Burning (2018) Movie

Hegel considers aufhebung as the most speculative concept among philosophical concepts. He uses this concept, especially when defining dialectics within dialectics. According to him, aufhebung is the movement of the dialectic. In Turkish, aufhebung is defined as “eliminating”. This concept should not be confused with nullity. Canceling (aufheben) means two things: On the one hand, it means cutting, finishing, destroying, on the other hand, keeping, and storing. What disappears does not lose its existence. The new form, which replaces the eliminated, does not deny the existence of the old. The precisely existing form keeps existing with its disappearance. Hegel’s dialectic comes up with Burning (Burning, Beoning, 2018) with the concept of aufhebung. The movie is adapted from Haruki Murakami’s story called Barn Burning (2010). Moreover, in the movie, there are traces of William Faulkner’s story, Barn Burning (1937). Burning draws characters and the audience into a growing mystery throughout the story. What creates the mystery is the disappeared and the act disappearing itself. The film builds its entire story on disappearance. The disappeared are reflected to the audience as if they never existed. The absence of something in the movie accounts for the existence of new things. The philosophical basis of existence being born from absence is aufhebung. Just like aufhebung, it replaces something new that disappears in Burning and makes its presence feel heavier. Although there are disappearances and perishments in the story, there is actually nothing that disappears, the existence of the eliminated, the disappeared are hidden behind the absence. The study aims to explain the existence of those that perish without any meaning of any sort through Hegel’s aufhebung and further than that, looking for a meaning for nullity using aufhebung.

___

  • Albayrak, Ö. (2017, Nisan 17). Akbank Sanat Felsefe Seminerleri Dizisi - Ömer Albayrak- “Hegel ve Modern Dünya”. (https://www.youtube.com/watch?v=xXUvJBcawMs&t=774s) (Erişim: 11.11.2020)
  • Aşlak, M. C. (2020, Mart 5). filmler ve kitaplar üzerine ve üzerinden fikri tepişmeler. (muratcanaslak.com: https://www.muratcanaslak.com/) (Erişim: 07.04.2020)
  • Beiser, F. (2019). Hegel. Seçim Bayazıt (çev.) İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Cevizci, A. (2017). Felsefe Tarihi Thales’ten Baudrillard’a . İstanbul: Say Yayınları.
  • Gwang-hee, O. (Yapımcı), Chang-dong, L. (Yönetmen). (2018 ). Beoning [Sinema Filmi]. Güney Kore.
  • Ege, R. (2005). Jacques Derrida’nın Hegel’in ‘Aufhebung’ (ortadan kaldırma) kavramını soruşturması üzerine. Kaygı, 116-125.
  • Faulkner, W. (1939, 06). Barn Burning . Harper’s Magazine : (https://harpers.org/ archive/1939/06/barn-burning/) (Erişim: 10.04.2020)
  • Gülenç, K. (2008). Pre-sokratiklerden Platon’a Mitos, Logos ve Dialektik. S. Özbek içinde, Felsefe Logos (s. 117-138). İstanbul: Fesatoder Yayınları.
  • Gültekin, A. (2018). Alman İdealizminde Fichte’nin Ben Felsefesi. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 599-612.
  • Hegel, G. W. F. (2014). Mantık Bilimi. Aziz Yardımlı (çev.) İstanbul: İdea Yayınevi.
  • Hegel. (2011). Tinin Görüngübilimi. Aziz Yardımlı (çev.) İstanbul: İdea Yayınevi.
  • Murakami, H. (2019, 02 12). Ahır Yakmak. Onur Çalı (çev.) Parşömen Fanzin : (https:// parsomenfanzin.com/2019/02/12/ahir-yakmak/) (Erişim: 08.04.2020)
  • Pinkard, T. (2012). Hegel. Mehmet Barış Albayrak (çev.) Ankara: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Rosenkranz, K. (1844). Georg Wilhelm Friedrich Hegel’s Leben. (https://hegel.net/ rosenkranz/Rosenkranz1844-Hegels_Leben.pdf). (Erişim: 27.09.2020)