Ateş Savaşı Filminde Tabiat Haliyle İlgili Sinematik İmgelerin Felsefi İlişkileri

Jean Jacques Annaud’nun La Guerre Du Feu (Ateş Savaşı, 1981) filmi, insanın tabiat halinden toplum haline geçiş yapmasına sebep, en önemli keşiflerden olan ateşin tarih öncesi bir zamandaki serüvenini sinematografik imgelerle anlatan bir eserdir. Ateşe sahip olmanın hayata sahip olmak anlamına geldiği bir zamanda, ateş etrafında gelişen olaylar, tabiat halinin felsefi tasavvurundan da etkilenerek, sinematografik imgelere dönüştürülmüştür. İnsanın antropolojik ve felsefi olarak izah edilmiş geçmiş çağlardaki yaşantısının, günümüz toplumsallığına nasıl bir haklılık da oluşturduğu vurgulanmıştır. Bu makalede, tabiat halinden toplum haline geçişin teorik izahatını yapmış, tabiat halini tasavvur etmiş filozofların düşüncelerinin, filmin sinefilozofik düşüncesinin ardındaki varlığına da değinmeye çalıştık. Rousseau, Hobbes, Nietzsche ve Marx gibi filozofların tabiat haline dair tezlerinden, insanın toplum hali öncesi dönemi hakkındaki felsefi açıklamalardan yararlanılmıştır. Ateş Savaşı filminin sinefilozofik anlamı aracılığıyla, insanlığın serüveninde önemli merhalelerden biri olan ateşin keşfinin kültür içerisindeki anlamı da araştırılmıştır.

Philosophical Relations of Cinematic Imagery Related to State of Nature in Quest for Fire

Jean Jacques Annaud’s La Guerre Du Feu (Quest for Fire, 1981) is a film that tells the cinematic images of adventure of fire at prehistory, the most important discovery, which causes people to advance from nature to society. In this film, at a time when the possession of a fire meant to have life, events evolving around the fire were also transformed into cinematic images, based on the philosophical conception of nature. It is emphasizes how the experience of human’s life in the past which explained both anthropologically and philosophically legitimate his current life. It is tried to show philosophical thoughts behind film by use of Rousseau, Hobbes, Nietzsche and Marx’s philosophical explanations of the pre-communal period of man. It reveals the image of the discovery of fire in culture, one of the important stages in the adventure of mankind through Quest for Fire’s philosophical meaning.

___

  • Bachelard, Gaston (1995). Ateşin Psikanalizi, İstanbul : Bağlam Yayınları.
  • Deleuze, Gilles (2014). Sinema I Hareket-İmge, İstanbul : Norgunk
  • Frazer, J. G. (2018). Ateşin Kökenine Dair Mitler, İstanbul : Doğubatı Yayınları Hobbes, Thomas (2013). Leviathan, İstanbul : Yapı Kredi Yayınları.
  • Héroux D., Dorfmann J., Belmont V., Gruskoff M., Kemeny J. (Yapımcı)& Jean-Jacques Annaud (Yönetmen). (1981). La Guerre Du Feu [Sinema Filmi]. Kanada, Fransa: International Cinema Corporation (ICC) (as ICC International Cinema Corporation),Ciné Trail (co- production) v.d.
  • Huizinga, Johan (2013). Homo Ludens Oyunun Toplumsal İşlevi Üzerine Bir Deneme, İstanbul : Ayrıntı Yayınları.
  • Levy-Bruhl, Lucien (2016). İlkel Toplumlarda Mistik Deneyim ve Simgeler, Ankara : Doğu Batı Yayınları.
  • Marx, Karl (2003). Felsefe Yazıları, İstanbul : Hil Yayınları.
  • Marx, Karl (2016). Kapitalizm Öncesi Üretim Modelleri, İstanbul : AltıKırkBeş Yayın.
  • Morin, Edgar (2017). Yitik Paradigma : İnsan Doğası, İstanbul : İş Bankası Yayınları.
  • Nietzsche, Friedrich (2006). Tarihin Yaşam İçin Yararı ve Sakıncası, İstanbul : İthaki Yayınları.
  • Öztürk, Serdar (2018). Sinema Felsefesine Giriş Film-Yapımı Felsefe, Ankara :
  • Ütopya Rousseau, J. J. (2015). Dillerin Kökeni Üstüne Deneme, İstanbul : İş Bankası Yayınları.
  • Rousseau, J. J. (2016). İnsanlar Arasındaki Eşitsizliğin Kaynağı, İstanbul : Say Yayınları
  • Rousseau, J. J. (2016b). Bilimler ve Sanatlar Üstüne Söylev, İstanbul : İş Bankası Yayınları.
  • Rousseau, J. J. (2016c). Toplum Sözleşmesi, İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • Sahlins, Marshall (2012). Batı’nın İnsan Doğası Yanılsaması, İstanbul : Bgst Yayınları.
  • Spinoza, B. B. (2007). Tractatus Politicus, Ankara: Dost Yayınları.
  • Zerzan, John (2000). Gelecekteki İlkel, İstanbul : Kaos Yayınları.