Modernizm, Sanat Sineması, Film Çalışmaları, Uluslararası Sinema ve Bir Yönetmen

Bu bölümde Türkçe’ye çevrilen dört kitapla birlikte bir de derleme kitabın tanıtımına yer veriliyor. Çeviri kitaplardan üç tanesinin ve derleme kitabın ortak paydasının ise sanat sineması olduğunu söyleyebiliriz. Yaptığı modernist devrimlerle Avrupa Sanat Sineması’nın provakatif yüzünü temsil eden Yeni Dalga’nın büyük yönetmeni Godard’ı konu edinen Godard: Sanatçının Yetmiş Yaşında Bir Portresi (Colin MacCabe) bunlardan biri. Uzun bir izleme sürecinin sonucu ortaya çıkan bu kitap Godard’ın hem yönetmen ve hem de kuramcı olarak dünya sinemasında edindiği ayrıksı konumu, onun biyografisindeki uzantılarla birlikte bir bütün olarak ele almaktadır. Modenist sinemayı, büyük oranda Amerikan ticari sinemasıyla kurduğu karşıtlık üzerinden değerlendiren Robert Phillip Kolker’in Değişen Bakış: Çağdaş Uluslararası Sinema‘sı bu bağlamdaki diğer çeviri kitaptır. Sanat sinemasının kendi içerisinde kurduğu biçimsel ve anlatısal uzlaşımları araştıran Modernizmi Seyretmek: Avrupa Sanat Sineması, 1950-1980‘in yazarı ise András Bálint Kovács’tır. Ali Karadoğan’ın derlediği Sanat Sineması Üzerine Yaklaşımlar ve Tartışmalar ise sanat sinemasının farklı niteliklerini tartışan kuramcıların ve eleştirmenlerin temel metinlerini tek bir kitapta topladığı için geniş ölçekli bir başvuru kaynağı niteliğindedir. Andrew M. Butler’ın kaleme aldığı Film Çalışmaları ise sanat sineması bağlamında olmayan bu bölümdeki tek kitaptır. Butler, film çalışmalarının, sinemayı tanımaya ve onu tanımlamaya çalışan erken dönem film kuramlarından günümüzün daha eklektik yapılı film çalışmalarına kadarki süreçte geçirdiği evrimin genel bir görüntüsünü sunmaktadır.
Anahtar Kelimeler:

sinecine

Modernism, Art Cinema, Film Studies, International Film and a Filmmaker

This section contains short introductions to four translated books and one compilation. What they have in common is the subject of art cinema. Colin MacCabe’s Godard: Sanatçının Yetmiş Yaşında Bir Portresi (Godard: A Portrait of the Artist at Seventy), one of the books on art cinema, deals with the great filmmaker of the New Wave, who represented the provocative face of European Art Cinema with his modernist revolutions. The book, the result of countless hours of film viewing and familiarity with Godard’s biography, discusses Godard’s exceptional position in world cinema both as a filmmaker and as a theorist. Robert Phillip Kolker’s Değişen Bakış: Çağdaş Uluslararası Sinema (Altering Eye: Contemporary International Cinema) is a translated work in the same context; it evaluates modernist cinema mostly through its relationship with American commercial cinema. András Bálint Kovács explores art cinema’s formal and narrative conventions in Modernizmi Seyretmek: Avrupa Sanat Sineması, 1950-1980 (Screening Modernism: European Art Cinema, 1950-1980). Sanat Sineması Üzerine Yaklaşımlar ve Tartışmalar (Approaches and Discussions in Art Cinema), compiled by Ali Karadoğan, serves as a large-scale reference book since it gathers in a single volume the basic texts of theorists and critics on the subject of art cinema. Andrew M. Butler’s Film Çalışmaları (Film Studies) is the only book in this section that is not about art cinema. Butler presents a general overview of the evolution of film studies, ranging from early attempts to understand and define cinema to today’s more eclectic film studies.
Keywords:

sinecine,

___

  • .