Tanzimat Döneminde Bir Devlet Politikası Olarak Osmanlıcılık

Avrupa’yı sarsan Fransız İhtilali Osmanlı Devletini de etkiledi. Batı’da gelişen milliyetçilik, kültür ve ulus devlet anlayışı, Osmanlı Devleti’nin Rumeli’de yaşayan gayrimüslimtoplulukları üzerinde büyük tesir meydana getirdi. Siyasî, idarî ve askerî pek çok sorunuolan Osmanlı Devleti, yeni bir sorunla karşı karşıya geldi.Osmanlı Devleti gelişen milliyetçilik fikrine karşı planlı ve programlı alternatif hiçbir çözüm yoluna sahip değildi. Fakat II. Mahmut devrinde uygulamaya konulan bir dizi tedbirler Tan-zimat döneminde de devam ettirilince ortaya yeni bir anlayış çıktı. Kısaca Osmanlıcılık denilen bu düşünce ile gayrimüslimlerin Osmanlı Devleti çatısı altında birleştirilmesi amaçlandı.Tanzimat Fermanı, Islahat Fermanı, 1868 Vatandaşlık Kanunu ve ilk anayasa Kanun-ı Esasi-de Osmanlıcılık düşüncesinin izlerini görmek mümkündür. Devletin gayrimüslimleri bir ara-da tutma düşüncesi ve Osmanlıcılık politikası gayrimüslimler tarafından kabul görmemiş politika başarısızlıkla sonuçlanmıştır.

Ottomanism As The Policy Of The State In The Tanzimât Reform Era

French Revolution which Europe also affected the Ottoman Empire. Growing nationalism, culture and nation-state concept in the West had so much influence on non-Muslim communities of the Ottoman Empire living in Rumelia. The Ottoman Empire that had so many political, administrative and military problems faced a new problem. The Ottoman Empire did not have an alternative planned and programmed way of solution for the the idea of growing nationalism. Hovewer, a new concept emerged as the series of measures which were introduced during the reign of II. Mahmud continued also in the Tanzimât Reform Era . In short, with this thought called Ottomanism, it was aimed to unificate non-Muslims under the umbrella of the Ottoman Empire. It was possible to see traces of the idea of Ottomanism in Tanzimat Firmân, Islâhat Firmân, Citizenship Law 1868 and the first constitution the Kanûn-ı Esâsî. The idea of the State for holding non-Muslims together and the Ottomanism policy was not accepted by non-Muslims and the policy was resulted as a failure