Antonis Samarakis’in “Nehir” Öyküsünde Su İmgesi

Çağdaş Yunan Edebiyat Tarihinde Savaş Sonrası Kuşak (1945- 1967) olarak adlandırılan kuşakta edebi eserler veren Atina doğumlu Antonis Samarakis bu kuşakta yazan pek çok edebiyatçı gibi 2. Dünya Savaşı, Alman İşgali, Direniş, Yunan İç savaşı gibi Yunanistan tarihinin dönüm noktalarına şahit olmuştur. Yazar, bahsi geçen tarihi ve toplumsal olayları kurgu dünyada yeniden yaratır ve okura sunar. Öykü alanında yalın, abartıdan uzak yer yer okurun kalbini sıkıştıran, onu rahatsız eden fakat mutlak suretle düşünmeye teşvik eden bir anlatı benimser. Öykülerinde modern dünyanın birey üzerinde yarattığı baskı ve endişeye, günümüz bireyinin etik olarak duyarsızlaşmasına yer verir. Umut arayıcısı olan Antonis Samarakis, insana olan inancını her daim korumaya çalışır.Çalışmada ilk baskısı 1954 senesinde gerçekleşen Umut Aranıyor (Zitite Elpis) adlı öykü derlemesinde yer alan “Nehir” adlı öykü incelenecektir. Öykü yer, mekân, zaman, kimlik tanımlaması yapılmadan bir nehrin iki kıyısında yer alan iki farklı millete ait askerler ve onlardan bir tanesi olan henüz yirmi üç yaşını doldurmamış isimsiz askerin trajik hikayesini anlatır. Eser Çağdaş Yunan Edebiyatı’nın savaş karşıtı eserleri arasında kabul edilir.Nehir (Potami) adlı öykü su imgesi çerçevesinde incelenecektir. Kavram ve varlıkların yeniden anlamlandırması olan imge, anlatıda su üzerinde şekil bulacak, değişecek, dönüşecek ve pek çok farklı anlamla yeniden şekillenecektir.

___

  • Bachelard, G. (2006). Su ve Düşler/Maddenin İmgelemi Üzerine Deneme. (O. Kunal, Çev.) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Dermitzakis, B. (2000). Afigimatikes Technikes Elliniki Pezografia Kai Dramatourgia. Atina: Gutenberg.
  • Giosa, P. (2017). O Aionios Efivos. Mia Viomatiki Proseggisi Tis Prosforas Kaı Tou Ergou Tou A. Samaraki Sto Thesmo Tis Voulis Ton Efivon. Porfiras(165), 207-211.
  • Gür, İ. (2013). Mevcut Varoluştan Alternati̇f Varoluşa Dönüşüm Süreci̇nde Portmodern Özne: İmge Bi̇li̇nci̇. Yeni Türk Edebiyatı Araştırmaları(9), 33-56.
  • Jung, C. (2001). Anılar Düşler Düşünceler. (İ. Kantemir, Çev.) İstanbul: Can Yayınları.
  • Jung, C. (2016). İnsan ve Sembolleri. (H. M. İlgün, Çev.) İstanbul: Kabalcı.
  • Karantonis, A. (1978). 24 Sighroni Pezografoi. Atina: Nikodimos.
  • Karvelis, T. (1988). I Metapolemiki Pezografia. Apo Ton Polemo Tou 40’ Os Ti Diktatoria Tou 67’. Atina: Sokolis.
  • Kotzias, A. (1988). Metapolemikoi pezographoi, kritika keimena. Atina: Kedros.
  • Loutzis, N. (2017). Einai i Elpida, Lathos. Porfiras(165), 199-203.
  • Mastrodimitris, P. (2010). "I anthropistiki dhrasi tou Antoni Samaraki os politi kai os logotechni". Apo tin logotechnia sti filologia. Themata tis neoellinikis logotechnias kai tis spoudis tis. Atina: Dhomos.
  • Moullas, P. (2000). Skepsis gia tin pezografia mas. Atina: Etairia Spoudon Neoellinikou Politismou Kai Geikis Paideias.
  • Niarchos, T. (2000). Martiries gia ton Antoni Samaraki. Atina: Kastaniotis.
  • Rousseau, P. (1994). Karşılaştırmalı Edebiyat. (M. Yazgan, Çev.) Ankara: MEB Yayınları.
  • Sahinis, A. (1965). Antonis Samarakis, Neoi Pezografoi, Eikosi Xronia Neoellinikis Pezografias:1945-1965. Atina: Estia.
  • Samarakis, A. (1996). Autobiografia 1919. Atina: Kastaniotis.
  • Samarakis, A. (2013). Zitite Elpis. Atina: Psiohogios.
  • https://sozluk.gov.tr/ [Accessed: 31 March 2022].
  • Triantou, I. (2016). Ksanadiavazontas ton Antoni Samaraki. Atina: Oasis.
  • Ulağlı, S. (2006). İmgebilim "Öteki"nin Bilimine Giriş. Ankara: Sinemis.
  • Ziras, A. (2007). Leksiko Neoellinikis Logotechnias Prosopa - Erga - Reumata - Oroi. Atina: Patakis.