Toplumsal cinsiyet ve sinemaya yansıması: Yeniden çekimler aracılığıyla Japon ve Amerikan sinemalarında kadının temsiline bir bakış

Bu araştırmada son dönemde çekilen Japon korku filmleri ile bunların Hollywood tarafından gerçekleştirilen yeniden çekimleri karşılaştırılarak, Doğu ve Batı kültürlerinde toplumsal cinsiyet kavramı çerçevesinde kadına yaklaşımdaki benzerlikler ve farklılıklar incelenmektedir. Ele alınan filmler 1998’de Hideo Nakata tarafından çekilen Halka (Ringu) ve 2003’te yine aynı yönetmenin çektiği Karanlık Sular (Honogurai mizu no soko kara) filmleri ile söz konusu filmlerin sırasıyla 2001 ve 2005 yıllarında Gore Verbinsky ve Walter Salles tarafından yönetilmiş olan Hollywood sinemasındaki yeniden çekimleridir (Ring ve Dark Water). Çalışmada korku filmleri üzerinden kadının toplumsal hayatta değişen rolü ile ilgili muhafazakar çekincelerin ve küreselleşmenin ve modernleşmenin yaklaştırdığı değişik kültürlerde kadının özgürleşme sürecine farklı bakışların tartışılması amaçlanmıştır. Bunun için konu toplumsal cinsiyet bağlamında incelenerek filmlerdeki ana kadın karakterlerin temsil edilme biçimleri feminist bakış açısıyla karşılaştırılmıştır. Çalışmada incelenen filmler özel güçlere sahip kadının canavara dönüşmesi ve yalnız kadının çocuk yetiştirmekteki yetersizliği gibi muhafazakâr temaları işlemektedir. Her iki filmde de, korku filmlerinde sıklıkla gözlemlendiği üzere, güçlü ve geleneksel rol ve konumundan uzaklaşan kadınların olumsuz olaylarla özdeşleştirilmesi sözkonusudur. Bununla birlikte özellikle de kadının özgürleşmesi ve bunun sonucunda erkeğin oynadığı rol açısından iki film farklılaşır ve Japon çevrimi değişimde sorumluluğun bir kısmını erkeklerin kadınları geleneksel rollerde tutmaktaki yetersizliğine bağlar.

Gender and its reflection in cinema: A look at the women representation in Japanese and American cinema's through remakes

This article aims to analyze similarities and differences in perception of women from the perspective of social gender in Eastern and Western cultures through a comparison of recent Japanese horror films and their remake by Hollywood. Films considered in this study are Ringu (Ring, 1998) and Honogurai mizu no soko kara (Dark Waters), both directed by Hideo Nakata, and their Hollywood remakes directed by Gore Verbinsky in 2001 and by Walter Salles in 2005 respectively. This is expected to provide a discussion on changing gender roles in society and conservative concerns about it through horror films. It would also provide a look at how these perceptions differ or are similar in different cultures in the modern world where cultures gets closer through globalization. For that aim films are analyzed from the perspective of social gender and main characters in film are compared with a feminist approach. Analyzed films are based on themes of a strong women becoming a monster and inability of single mother raising a kid. Both the American and the Japanese versions relate women’s liberation in modern world and her separation from traditional roles to negative developments. Films do differ, in turn, in how they perceive the role of men in this transformation, with Japanese version putting part of the blame on men who failed to keep women in their traditional roles.

___

  • Beauvoir S (1986) Kadın: İkinci Cins, Bertan Onaran (çev), Payel Yayınevi, İstanbul.
  • Benedict R (1988) The Chrysanthemum and the Sword: Patterns of Japanese Culture, Houghton Mifflin, Boston.
  • Beneton P (1991) Muhafazakârlık, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Cormak M (1994) Ideology and Cinematography in Hollywood, 1930-1939, St. Martin’s Press, New York.
  • Croteau D, Hoynes W ve Milan S (2012) Media/Society: Industries, Images and Audiences, Sage Publications, Inc., Los Angeles.
  • Çetin Z (1993) “Ergil Kültür Ortamında TV Dizileri ve Kadın”, Yüksek Lisans Tezi, MÜ Sos. Bil. Enst., İstanbul.
  • Erus Z Ç (2006) Amerikan Toplumunun Bir Yansıması Olarak Hollywood Çocuk Filmlerinde Aile, Medyada Olmayanlar (Medya Eleştirileri 2006), Can Bilgili (Der.), Beta Yayınları, İstanbul, 153-170.
  • Creed B (2001) Horror and The Monstrous- Feminine, An Imaginary Abjection, Horror, the Film Reader, Mark Jancovich (ed.), Routledge, USA.
  • Douglas S J ve Michaels M W.(2004) The Mommy Myth, Free Press, New York.
  • Dedousis E (2004) A Cross-Cultural Comparision of Organizational Culture: Evidence from Universities in the Arab World and Japan”, Cross Cultural Management: An International Journal, 11/1.
  • Eichenbaum L ve Orbach S (1997) Kadınları Anlamak, Sezgi Altınok, Meral Kara (çev), Yayınevi Yay., İstanbul.
  • Hane M (1986) Modern Japan: A Historical Perspective, Westview Press, Boulder.
  • Hendry J (1987) Understanding Japanese Society, Croom Helm, New York.
  • Marshall G (1999) Sosyoloji Sözlüğü, Osman Akınhay (çev), Derya Kömürcü, Bilim ve Sanat Yay., Ankara.
  • Martin N K, “Dread of Mothering: Plumbing the Depths of Dark Water”, Jump Cut, http://www.ejumpcut.org/archive/jc50.2008/da rkWater/index.html, erişim tarihi: 12.03.2012.
  • McRoy J (2005) Japanese Horror Cinema, Univ of Hawaii Press, Honolulu.
  • Moya M, Expósito F ve Ruiz J (2000) Close Relationships, Gender, and Career Salience, Sex Roles, 42 (9-10), 825- 846.
  • O’Gara D (2008) Comparing The Ring to the Original Ringu, “http://www.helium.com/ items/ 1111654-ringu-vs-the-ring, erişim tarihi, 11.12. 2011.
  • Osako M M (1978) Dilemmas of Japanese Professional Women, Social Problems, Social Problems Journal, 26 (1), 15-25.
  • Oskay Ü (1992) Kitle Haberleşmesi Teorilerine Giriş, Der Yayınları, İstanbul.
  • Ozawa E (2006) Remaking Corporeality and Spatiality: U.S. Adaptations of Japanese Horror Films, 49th Parallel Conference Special Edition, Autumn 2006: 1-7, http://www. 49thparallel .bhamac.uk/ back/issue19/
  • Ozawa.pdf, erişim ta- rihi: 8.10. 2011. Önür N (1998) Medya ve Eğitim, Atilla Yayınevi, Ankara.
  • Powell G N ve Greenhaus J H (2010) Sex, Gender, and Decisions at The Family - Work Interface, Journal of Management, 36 (4), 1011-1039.
  • Rice P (1996) Intimate Relationships, Marriages, and Families (3. Edition), Mayfield Publishing, California.
  • Rucka N (2005) “The Death of J-Horror, Midnight Eye, http://www.midnighteye.com /features/death-of-j-horror.shtml, erişim tarihi: 12.2.2012.
  • Segal L (1990) Gelecek Kadın Mı?, Suğra Öncü (çev), Afa Yayınları, İstanbul.
  • Sui-lin V W (2007) Culture and Horror: Valerie Wee Sui-Lin, Ringu and The Ring, (Sui-Lin ile söyleşi),
  • http://www.theofantastique.com/culture-andhorror- valerie-wee-sui-lin-ringu-and-the-ring , erişim tarihi: 15.4. 2011.
  • Vassaf G (1992) Cehenneme Övgü: Gündelik Hayatta Totalitarizm, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Williams R (1977) Marxism and Literature, Oxford University Press, New York.