İran yeni dalga sinemasında varoluşsal temalar ve yönelimler

Yeni İran Sineması olarak adlandırılan sinema, günümüz dünyası sinema alanında önemli ve farklı bir nitelik olarak değerlendirilmektedir. Bu sinemanın inşa ettiği sinema dili ‘ana akım’ sinemaya pek de benzemeyen, kültürel ve ahlaki olarak farklı bir yapı ortaya koymaktadır. Kültürel olarak bir taraftan görsel, diğer taraftan sözsel ilişkiye dayanırken; ahlaki olarak en sıradan yaşam kesitinin bile bir dünya olduğunu, hayatın ayrıntılarını, çocuk bakışındaki naifliğin zenginliğini, sıradan insanların derin hayat çatışmalarını dine dayalı bir anlayış üzerinden inşa etmektedir. Kültürel ve ahlaki temelli bu anlayışı; yalın, minimal bir gerçeklik üzerinden sinematografiye dönüştürürken varoluşsal temaları da kendine özgü bir yönelimin izleriyle anlatmaktadır.

The existentialist themes and tendencies in Iranian new wave

The term: ‘Iranian New Wave’ is often used to describe the films whose film language are far more different than the mainstream, besides having a different structure in culture and moral bases. Culturally this cinema depends on relations between the visual and and oral, while morally reflects that even the most ordinary lifes are worth to be filmed, the details of life, the richness of a child’s naivity and the deepest challange of the ordinary people from a religious perspective. This cinema reflects this cultural and moral based understanding in a simple and minimal reality, while it narrates the existentialist themes in a unique tendency.

___

  • And M (2002) Ritüelden Drama - Kerbelâ - Muharrem - Ta´ziye, Yapı-Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Aktaş C (2005) Şark’ın Şiiri: İran Sineması, Kapı Yayınları, İstanbul.
  • Aydın M (2000) İslam Felsefesi Yazıları, Ufuk Kitapları, İstanbul.
  • Batur S (2007) Siyasal İslam Sineması Örneğinde İran Sineması, Doktora Tezi D.E.Ü. Güzel Sanatlar Enst., İzmir
  • Boz M (2011) Kirazın Tadı Güzeldir, http://sinemasaldunya.com, erişim tarihi: 10.01.2012.
  • Cevizci A (2002) Felsefe Sözlüğü, Paradigma Yayınları, İstanbul.
  • Colin-D G (2006) Kadın, İslam ve Sinema, Deniz Koç (çev), Agora Kitaplığı, İstanbul.
  • Dabaşi H (2004) İran Sineması, B. Aladağ/B. Kovulmaz (çev), Agora kitaplığı, İstanbul.
  • Dadak Z (2012) Bir Ayrılık: İroni ve Sürpriz, http://www.altyazi.net/makale, erişim tarihi: 28.02.2012.
  • Doğrul S (2012) Jodaeiye Nader Az Simin: Bir Ayrılığın Karmaşık Hikâyesi, http://www. bakiniz.com/jodaeiye-nader-az-simin-bir-ayrili gin-karmasik-hikâyesi, erişim tarihi:15.01. 2012 .
  • Ferahmend A (2007) Son Dönem İran Sineması (Uluslararası Başarısı) Üzerine Perspektifler. Yeni İran Sineması: Siyaset, Temsil ve Kimlik, Richard Tapper (ed.), Kapı Yayınları, İstanbul.
  • Filiz Ş (2012) İslam Felsefesinde Tanrı Anlayışı Karşısında Bireyin Konumu Problemi, http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/37/743/94 93.pdf, erişim tarihi: 07.02.2012.
  • Fromm E (1996) Özgürlükten Kaçış, Şemsa Yeğin (çev.), Payel Yayınları, İstanbul.
  • Hasar A (2011) Kirazın Tadı , http://webcache.googleusercontent.com/search ?, erişim tarihi: 27.02. 2012.
  • Kamer B (2011) Herkesin Gönül Penceresi Kadar İçine Ay ışığı Düşer, http://bedrikamer. wordpress.com, erişim tarihi: 30.01.2012.
  • Küçüktepepınar E (2011) Adalet Kavramı Beni Büyülüyor: Asgar Farhadi ile Söyleşi, Sinema Dergisi, Sayı: 5, Turkuvaz Yayınları, İstanbul.
  • Mungan M (2008) Katlanmış 18 Parça Kağıt, Milliyet Sanat Derg, Sayı: 593, İstanbul.
  • Nafisi H (2003) İran Sineması, Dünya Sinema Tarihi, Geoffery Nowell-Smith (ed.) Ahmet Fethi (çev), Kabalcı Yayınevi, İstanbul.
  • Pay A (2011) Vicdanla İnanç Arasında Bir ayrılık, www.hayalperdesi.net, erişim tarihi, 04.01.2012.
  • Sâki İ (2011) Sinemanın Medeniyet Destanı =Jodaeiye Nader Az Simin, www.sinemazingo. com/sinemanin-medeniyet-destani-jodaeiye-na der-az-simin-a-separation, erişim tarihi:15.02. 2012.
  • Savaş H (2003) Sinema ve Varoluşçuluk, Altıkırkbeş Yayınları, İstanbul.
  • Shirin P M (2007) Tarihsel Gelişimi İçerisinde İran Sineması, Es Yayınları, İstanbul.
  • Taşdelen V (2004) Kierkegaard’ta Benlik ve Varoluş, Hece Yayınları, İstanbul.
  • Tapper R (2007) Yeni İran Sineması: Siyaset, Temsil ve Kimlik, Richard Tapper (ed.), Kapı Yayınları, İstanbul.
  • Tekin M (2008) Garp, Şark ve Sinema, www.mujgantekin.com/kultur-sanat/garp, erişim tarihi: 23.02.2012.
  • Timuçin A (2001) Düşünce Tarihi III, Bulut Yayınları, İstanbul.
  • Uygur H (2012) Söyleşi: Mecid Mecidi, Sanatın Amacı İnsanı Yüceltmektir, http://www. anlayis.net/ bolumGoster.aspx?dergi, erişim tarihi: 27.02.2012.
  • Vancourt R (2001) Hegel’in Din Felsefesi, Din Felsefesi Yazıları I, Zeki Özcan (çev.), Alfa Yayınları, İstanbul.
  • Wikipedia (2012) tr.wikipedia.org/wiki/ Abbas _Kiyarüstemi, erişim tarihi: 23.02.2012.
  • Zaman S (2011) Kirazın Tadı, http:// adabihaserat.blogspot.com/2011/03/kirazn-tadtam- e-gilas-1997.html, erişim tarihi: 10.01. 2012.