TAŞRADA GÜNDELİK HAYATIN İDEOLOJİSİNİN VAVİEN VE SÜT FİLMLERİ PERSPEKTİFİNDEN OKUNMASI

Lefebvre sanatsal üretimin, ne betimlenen dünyanın bilgisini verdiği ne de onu tanımamızı sağladığını düşünür. Sanatsal üretimden bize geçen şey, o dünyanın ideolojisinin gerçekliğinin açıklığıyla ortaya konulmasıdır. İdeolojiden anlaşılması gereken de gündelik hayat içerisindeki tüm yapıp etmelerimizdir. Gündelik hayat içerisinde sıradan birer eylem olarak görünen tüm bu yapıp etmeler birer gerçeklik olmaktan ziyade ideolojinin kendi kurgusudur. Dolayısıyla da taşra gibi gündelik rutini belli, zamanı belli bir ritme sahip olan her şeyiyle sıradan kabul edilen bir yerde bile ideoloji kendisini deşifre edebilir. Bu çalışmada da taşranın sıradan kabul edilen gündelik hayatının toplumsalın genelini açıklayabilecek güçte bir ideolojik metin barındırdığı tezi ileri sürülmektedir. Bu çalışmada yeni Türk sineması içerisinde değerlendirilen 2008 yapımı 'Süt' ve 2009 yapımı 'Vavien' filmleri taşrada geçen ve taşradaki toplumsal yaşantıyı tüm saydamlığıyla anlatan öyküleri ile mevcut ideolojik metni deşifre edebilecek metinler olarak yer almaktadırlar. Filmler çekildikleri dönemin zihniyetini, toplumsal aktörlerin birey olma mücadelesini ya da olamama şartlarını, toplumsal cinsiyetin toplumsal failleri nasıl yönlendirdiği ve taşradaki toplumun genel tavrını ortaya koymaları açısından bu kavramlar çerçevesinde ideolojik çözümleme ile incelenecektir.

___

  • Adanır O (2007) İşitsel ve Görsel Anlam Üre- timi, +1 Kitap, İstanbul.
  • Adanır O (2006) Kültür, Politika ve Sinema, +1 kitap, İstanbul.
  • Argın Ş (2009) “Türk Aydınının Devlet Aşkı ve Aşkın Devlet Anlayışı” Modern Türkiye‟de Siyasi Düşünce, Dönemler ve Zihniyetler,