“Nasıl 30 Kilo Verdim?” Vloggerların Zayıflama Öykülerinde Toplumsal Sınıfların İzleri

Video ve blogger kelimelerinin bir araya gelmesiyle oluşan vloggerkavramı dünyanın en büyük kullanıcı odaklı video içerik sağlayıcısıYouTube için içerik oluşturan herkese verilen genel isimdir. Vloglarkişisel günlüklerden günlük hayattaki olaylara dair yorumlara kadarçeşitlenmekle birlikte en fazla takipçiye sahip kanal listeleriincelendiğinde güzellik, makyaj, moda ve oyun alanlarında içeriküreten vloggerların lider olduğu görülmektedir. Bu bağlamdavloggerlar ürettikleri ve paylaştıkları video içerikleri ile kendibenliklerini beğenileri, yaşam tarzları, ekonomik, kültürel ve sosyalsermayeleri üzerinden yeniden sunmaktadır. Pierre Bourdieu’ya görebeğeniler dolayımıyla biçimlenen beden, toplumsal sınıflarındamgasını üzerinde taşır. Beslenme, moda, kozmetik, sportiffaaliyetler gibi beğeniye konu olan uzamlar sermayenin miktarı vebiçimine göre düzenlenmekte ve sınıfsal habitusların farklılığındankaynaklanmaktadır. Bu çalışmada Bourdieu’nun beğenilerin sınıfsalolduğu tezinden hareketle yedi farklı vlogger’ın zayıflama öyküleriincelenmiş ve vloggerların beden kullanımları ve yeme içme tercihleriüzerinden kendilerini diğerlerinden nasıl ayrıştırdığı betimsel analizyöntemiyle çözümlenmiştir. Vloggerların, orta sınıfa ait izlertaşımakla birlikte, beğenileri üzerinden toplumsal uzamda farklıkonumlar aldığı bulunmuştur.

“How Did I Lose 30 Kilos?” Social Class’ Tracks On Vloggers’ Slimming Stories

The concept of vlogger that created by the combination of video and blogger words is the common name given to anyone who creates content for YouTube which is the world's largest user-oriented video content provider. While vlogs vary from personal diaries to comments on everyday events, ıt has been seen that vloggers that produce content in beauty, makeup, fashion and playgrounds are leaders when investigating channel lists with the most followers. In this context, vloggers are re-presenting their selves through their taste, lifestyles, economic, cultural and social capital with their video contents which they produced and shared. According to Pierre Bourdieu, the body that was formatted by taste carries of the stigma of social class. Spaces such as nutrition, fashion, cosmetics, and sports activities are arranged according to the amount and type of capital and are caused by the difference of class habitus. In this study, from Bourdieu 's thesis that the taste is class oriented it has analyzed by descriptive analysis that how the seven different vloggers differentiate themselves through their tastes in the context of body using and food and bavarage preferences by examining their slimming stories. Tough vloggers have middle class’tracks, it is found that they had different positions in social space based on their tastes.

___

  • Arun, Ö. (2014). İnce zevkler-olağan beğeniler: Çağdaş Türkiye'de kültürel eşitsizliğin yansımaları. Cogito, 76, 167-191.
  • Bourdieu, P. (2006). Pratik nedenler. H. Uğur Tanrıöver (çev.), İstanbul: Hil Yayınları.
  • Bourdieu, P. (2015). Eril tahakküm. B. Yılmaz (çev.), İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Bourdieu, P. (2016). Sosyoloji meseleleri. A. Sümer, B. Uçar , F. Öztürk, & M. Gültekin (çev.), Ankara: Heretik.
  • Bourdieu, P. (2017). Ayrım: Beğeni yargısının toplumsal eleştirisi. D. Fırat, & G. Berkkurt, (çev.), Ankara: Heretik Yayınları.
  • Bourdieu, P., & Wacquant, L. (2003). Düşünümsel bir antropoloji için cevaplar. N. Öktem (çev.), İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bryson, B. (1996). “Anything but heavy metal": Symbolic exclusion and musical dislikes. American Sociological Review, 61(5), 884-899.
  • Featherstone, M. (2005). Postmodernizm ve tüketim kültürü. M. Küçük (çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Güzel, E. (2016). Dijital kültür ve çevrimiçi sosyal ağlarda rekabetin aktörü: "Dijital habitus". Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 4(1), 82-103.
  • Hakko Lodrik, S. (2013). Ekonomik ve kültürel sermaye sahibi sınıfın 1980-2000 arası tüketim pratikleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Bilgi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Işık, E. (1998). Beden ve toplum kuramı. İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Karademir Hazır, I. (2013). Bourdieu sonrası yeni eşitsizlik gündemleri: kültürel sınıf analizi, beğeni ve kimlik. Cogito, 230-261.
  • Köse, H. (2016). Bourdieu düşüncesinde tahakküm itaat ilişkisi ve sosyopolitik beden. İlef Dergisi, 3(2), 173-199.
  • Özşeker, E. (2013). Seçkinlerin ayırt etme stratejileri: Türkiye'de burjuva kültürü'nün varlığıyokluğu tartışmasının sosyolojik işlevi. Kırklareli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(1), 24-41.
  • Savage, M. (2000). Class analysis and social transformation. Philadelphia: Open University Press.
  • Shilling, C. (2003). The body and social theory. Londra: Sage Yayınları.
  • Statista. (2020, Mart 9). Statista. Statista: https://www.statista.com/statistics/272014/globalsocial-networks-ranked-by-number-of-users/ adresinden alındı
  • Swartz, D. (2011). Kültür ve iktidar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Wacquant, L. (2010). Pierre Bourdieu: Hayatı, eserleri ve entelektüel gelişimi. G. Çeğin, E. Göker, A. Arlı, & Ü. Tatlıcan (Dü) içinde, Ocak ve zanaat: Pierre Bourdieu derlemesi (s. 53-77). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.