Mehmet Şerefeddin Yaltkaya'nın Fatimiler ve Hasan Sabbah Başlıklı Makalesinin Sadeleştirilmesi

Bu makalede Şiî’liğin ortaya çıkışı ve ortaya çıkış sürecinde, Şiî imamları ve taraftarlarının Emeviler ve Abbasilerle gerçekleştirdikleri bazı isynalar ve siyasi olarak iktidar olma mücadeleleri ele alınmıştır. Bu anlamda Muâviye döneminden başlayarak Şiî hareketlerin mücadele tarihi özetlenmiş, Fâtimîler Devleti’nin kuruluş süreci, Hasan Sabbâh’ın bu devletle ilişkisi, Alamut Kalesi’nde kendi devletini kurması ve bazı faâliyetleri incelenmiştir. Ayrıca Melikşah’ın Hasan Sabbâh’a gönderdiği uyarı içerikli mektubu ve onun Melikşah’a verdiği cevaba yer verilmiştir. Makalede zaman zaman Şiîlik adına ortaya çıkan kişilerin Bâtınîlik vb. gerekçelerle her türlü ahlâkî ve dinî değeri yok saymalarıyla ilgili bazı konulara temas edilmiştir. Bu anlamda kadın-erkek ilişkilerinde her türlü yasağın kaldırılmasına; Allah, peygamberler, kutsal kitaplar, kutsal mekânlar ve sahabe hakkında sınırsız itham ve saldırının yer aldığına dair iddiaları görmekteyiz. Makalenin sonunda özet olarak Hasan Sabbâh’ın Alamut Kalesi’ndeki hâkimiyeti ve 1256’da Moğollar tarafından ortadan kaldırılmalarına kadarki idereciler sıralanmıştır

-

The present article deals with the rise of Shi’ism, the Shia imams and their supporters’ fights in the process against the Umayyads and Abbassids and their efforts to stay in political power. In this connection, starting from the Muawiya period the article gives a summary of the history of the Shia movements, and covers the process of the foundation of the Fatimid State, Hasan Sabbah’s relationship with the state and his establishment of his own state at Fortress of Alamud and some of his activities. The article also includes Malik Shah’s letter to Hasan Sabbah containing warnings and threats and his reply to Malik Shah. It is also stated in the article how some Shia adherents rejected all ethical and religious values as opposed to their belief of Batiniyya (esoteric interpretation of Quran). In this sect we encounter claims that all bans on man-woman relationships were lifted, that there were numerous accusations and attacks against Allah, prophets, holy books, holy locations and the Sahabah (companions of the Islamic prophet). In the last section of the article Hasan Sabbah’s dynasty at the Fortress of Alamud was summarized and the rulers until 1256 when it was demolished by the Mongols were mentioned