TÜKETİM TOPLUMUNDA NESNELEŞEN KADININ, GÜNCEL VE ÖZGÜN BİR ÇAĞDAŞ DANS ESERİ OLAN “KARO KADIN”IN YARATIM VE SAHNELENME SÜRECİ ÜZERİNDEN İNCELENMESİ

ÖZETKadın imgesi tarih boyunca sanat yapıtlarında temsil edilmiş; ancak 20. yüzyıla kadar neredeyse herzaman erkeğin gözünden işlenmiştir. Rönesans ile beraber kadın sanatçılar kendi isimlerini de kullanaraksanatlarını icra etmeye başlamışlardır. Saygınlık kazanmaları ve kendi seslerini kitlelere duyurmaları iseancak birey ve özgünlük kavramlarının ön plana çıktığı 18-19. yüzyıllardaki kadın hareketleri ardındangerçekleşmiştir. Sanatçı kadının yaşadığı bu farkındalık, kendi özgünlüğünü ifade etme gücü toplumdakikadına ne kadar yansımaktadır? Bu yazı, günümüzün haz alma odaklı tüketim toplumunda nesneleşmişkadını, iki kadın sanatçı tarafından yaratılıp sahnelenen “Karo Kadın” adlı dans eserinin yaratım süreciüzerinden incelemektedir. Eserin malzeme araştırma ve derleme sürecinde Pina Baush’un “soru sormayadayalı yöntem”inden yararlanılmıştır. Bu yöntem dâhilinde, koreograf dansçılar doğaçlamalar yoluile kendi belleklerinden geliştirdikleri cevapları sahneye taşımışlardır. Prova sürecinde ortaya çıkan vesahneye taşınan cevaplar; entelektüel araştırmalar, farklı sanat eserleri ve akımları ile karşılaştırmalar iledeğerlendirilmiştir. Değerlendirme sonucunda ortaya çıkan bu yazıda, kadının toplum ilişkileri içindekivaroluşunun sorgulanması ve bu sorgulamada yaşanan değişim izleği paylaşılmaktadır.Anahtar kelimeler: dans, performans, kadın, tüketim toplumuABSTRACTThe imagery of women has been represented in art works throughout history; however until the 20thcentury it had been processed through the eyes of men. After the Renaissance, female artists started usingtheir real names while performing their art. It was not until the woman movements in the 18th-19th centuries,driven by individuality and originality concepts, during which they gained respect and had their voiceheard by the society at large. To what extent has this awareness experienced by the artists and their abilityof expressing themselves reflected on the women in society? This article analyzes the woman who hasbeen objectified in the pleasure oriented consumer culture through the creation process of the dance piece“Lady of Diamonds” (Karo Kadın), which has been created and performed by two female artists. Duringthe material research and compilation process of the work, Pina Baush’s method of asking questions hasbeen used. Via this method, the choreograph dancers have brought to stage the answers they have foundusing improvisations and their memories. The answers that have surfaced during the rehearsals and thathave been brought to stage have been analyzed through intellectual research and comparisons with variousart works and movements. As a result of these assessments, this article presents an inquiry into the existenceof women within social relations and the path of change during this inquiry.Keywords: dance, performance, woman, consumer culture