ÖZNENİN ‘BEN’ İNŞASININ GÜNCEL SANAT ÖRNEKLERİ ÜZERİNDEN ANALİZİ

ÖZETBu çalışmada, öznenin, ‘ben’ kurgusunu, gözlendiği yerle özdeşleşerek kuruyor olmasının ve bu özneyapısının aslında bir imkânsızlık üzerine kurulu olduğunun temsilî sanatsal örnekler üzerinden analizedilmesi amaçlanmıştır. Bu nedenle, öncelikle, ‘ben’in kurulumunun psikanalitik olarak nasıl gerçekleştiğiincelenecek, daha sonra temsilî sanatsal örnekler üzerinden bu olgunun yansıması değerlendirilecektir.‘Ben’in bir imkânsızlık üzerine kurulmuş olmasını, ‘ben’in bu kurgusal imgesinin çözümlenmesiylemümkün kılınan kimliğin ölümünü ve öznenin kurucu unsur oluşunu István Orosz’un çizimlerinde; ‘ben’in‘ben olmayan’la ilişkili olarak bir fantezi kurgusu olduğunu ve parçalanmış yapısını Barbara Kruger’ınkolajında; bu fantezi kimliğin yerine yeni bir fantezi kurgulanması girişiminde nasıl yine özneninkendini gözlendiği yer üzerinden, yani toplumsal gerçekliğin bakışı üzerinden kurguladığını da Orlan’ınçalışmalarında okumak mümkün olduğundan bu çalışmalar temsilî olarak seçilip incelenecektir. Böylecebu inşa sürecinin nasıl sanatsal olarak aktarıldığının sanat eseri inceleme ve analizi bağlamında örneklemesiyapılacaktır.Anahtar kelimeler: Özne, imkânsızlık, István Orosz, Barbara Kruger, OrlanABSTRACTIn this article, through symbolically selected artworks, how subject constructs ‘I’ through identifyingwith the place they are being observed and how the structure of subject is actually constructed aroundimpossibility have been analyzed. For this reason, initially, how psychoanalytically ‘I’ is constructed hasbeen examined, and then through symbolically selected artworks, the reflection of this phenomenon willbe evaluated.Since it is possible to read; how ‘I’ is constructed on impossibility, how the death of the identity ismade possible by the dissolution of this constructed image of the self, and how the subject is the constructerin the drawings of István Orosz; how ‘I’ is a fantasy construction in relation with ‘not I’ and how it has ascattered structure in the collage of Barbara Kruger; how in the task of recreating a new fantasy instead ofthis fantasy identity the subject still constructs this identity through the place they are being observed, inother words through the gaze of social reality in Orlan’s works, these symbolic artworks are selected to beanalyzed. Thus, how this construction process is transferred artistically will be illustrated in the context ofartwork review and analysis.Keywords: Subject, impossibility, István Orosz, Barbara Kruger, Orlan