Yazının Fotografik İfade Biçimi Olarak Işık Kaligrafisi

İnsanoğlu ilk çağlarda duygu, düşünce ve bilgi alışverişinde bulunmak için resim, biçim, şekillerden yararlanmış,yazının keşfiyle iletişim sürecinde yepyeni bir döneme adım atılmıştır. Kaligrafinin gelişimi ise temellerinioluşturan yazının evrimsel süreciyle doğrudan ilgilidir. Güzel yazı sanatı olarak tanımlanan Kaligrafi, harflerinestetik kaygılarla sanatçının görsel yorumu doğrultusunda düzenlenmesidir. Yazının işlevselliğinden farklı olarak,içerdiği estetik değerler ve sanatçının üslubuna bağlı olarak değişen biçimsel yapısı Kaligrafiye sanatsal bir duruşsağlamaktadır. Milletlerin din, dil, kültürlerine bağlı kaligrafik üslup çeşitlilikleri ise onların sanatsal tavrına dayansımaktadır. Asya ve Arap milletlerine özgü kaligrafi, sanatçının kişiliğini ortaya koyabildiği bir yapıya sahipken,Batı Kaligrafisinde tasarlanmış bir kompozisyonun ögelerinin tipografik ölçütler çerçevesinde okunur biçimdesunumu ilkesi önceliklidir. Kaligrafik tasarımlarda sanatçının özgün anlatım biçimi, şüphesiz eserin niteliğine dekatkı sağlamaktadır. Sanatçıların fikirlerini görselleştirmede daha etkili yollar arayışı, kaligrafinin de farklı sanatdisiplinleri ile bir arada yeni yorumlanışlarına olanak vermiştir. 1900’lerden bu yana fotoğrafçılıkta kullanılan ışıklayazı veya ışıkla boyama tekniği, kaligrafinin bu anlamdaki etkili birlikteliklerindendir. Bu araştırma, ışıkla boyamatekniği ve kaligrafinin dinamik birlikteliğinden doğan “ışık kaligrafisi” ve uygulamaları üzerine şekillenmektedir.

___

  • Ambrose, G., & Harris, P. (2010). Görsel Grafik Tasarım Sözlüğü. İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi. (1997). C.2.. İstanbul: Yem Yayınları.
  • Frutiger, A. (2002). GRAFIST 6 / Oku Beni. S.208. İstanbul: Offset Yapımevi.
  • Harari, Y. N. (2015). Sapiens. İstanbul: Kolektif Kitap Bilişim ve Tasarım Ltd. Şti.
  • Meggs, P. (1989). Type and Image: The Language of Graphic Design. A.B.D.: John Wiley & Sons
  • Sarıkavak, N. K. (2004). Çağdaş Tipografi’nin Temelleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Sarıkavak, N. K. (2014). Kaligrafik ve Tipogafik Deneysel Tasarımlar. İstanbul: Grafik Tasarım Yayıncılık.
  • Siemoneit, M. (1989). Typographisches Gestalten. Frankfurt: Polygraph Verlang.
  • Thomson, G. (2003). The Calligraphy Kit. San Fransisco: Chronicle Books
  • Uslay, Y. (1989). Yazı Sanatı. İzmir: Namat A.Ş.
  • Yarar, E. (1987). 20.y.y. Türk Resminde Kaligrafik Eğilimler, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Görsel Kaynakları
  • Görüntü 1. Özden Pektaş Turgut, 7 sins Kaligrafi Serisi’nden, 2017.
  • Görüntü 2. erişim: 10.02.2019.
  • Görüntü 3. erişim: 10.02.2019.
  • Görüntü 4. erişim: 10.02.2019.
  • Görüntü 5. erişim: 15.02.2019.
  • Görüntü 6.< https://karimjab.com/gallery> erişim: 15.02.2019.
  • Görüntü 7.< http://www.jzaamir.com/> erişim: 15.02.2019.
  • İnternet Kaynakları
  • Page, J. D. (t.y.). Light Painting Photography History. Erişim: 23.02.2019, https:// lightpaintingphotography.com/
  • Karaicic, N. (2015). Widewalls. Erişim: 18.02.2019, https://www.widewalls.ch/artist/ khadiga-el-ghawas/