Sanatta Görüntü Üretiminin Kültür Endüstrisine Etkisi

Sanatta ifade aracı olarak görüntü üretiminin tarihi, yüzyıllar öncesine dayanmaktadır. Görüntüüretimi, insanlık tarihinin başlangıcından bu yana gelişim kaydederek, zamanla tekrarlanabilen üretimformlarına doğru evrilmiştir. Günümüzdeyse tüm bu üretimler, dijital görüntü oluşturma ortamlarındakendine yeni ifade imkanları bulmaktadır. Süreç içerisinde görüntüyü kültür endüstrisi bağlamında elealarak, onun toplumları etkileyen başat üretim ortamı olduğunu savunan düşünceler ortaya çıkmıştır.Bu çalışma ile 20. yüzyılda ortaya konan “Kültür Endüstrisi” teriminin günümüz sanatı ile kurduğuilişki üzerinde durulmuştur. Araştırma kapsamında bir kavram olarak görüntünün alt yapısı çeşitlikuramcılar aracılığı ile ele alınmış ve kültür endüstrisinin teknoloji aracılığı ile dijitalleşen görüntüyeetkisi incelenmiştir

___

  • Adorno T. W. (2012). Kültür Endüstrisini Yeniden Düşünürken, Adorno: Kitle, Melankoli, Felsefe, ed. E. Efe Çakmak, Yapı Kredi Yayınları.
  • Anderson, P. (2002). Postmodernitenin Kökenleri (çev. E. Gen). İletişim Yayınları.
  • Aymaz, G. (2013). Görüntü, Bellek ve Bir Örnek: “ Bir Zamanlar Anadolu’da”, D. Dayı ve E. Takcan (Editörler). Görüntü Üretimi ve Gündelik Hayat. İstanbul: Kırk Yayınevi, s.46-59.
  • Bard, A. Söderqvist, J. (2012). Netokratlar (çev. Göral Erinç Yılmaz) İzmir: Karakalem Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2010). Sanat Komplosu (Altıncı Baskı). (çev. E. Gen, I. Ergüden) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2011). Simülakrlar ve Simülasyon (çev. O. Adanır) Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Bazin, A. (2011). Sinema Nedir? (çev. İ. Şener) İstanbul: İzdüşüm Yayınları.
  • Benjamin, W. (2012). Pasajlar (Dokuzuncu Baskı) (çev. A. Cemal) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Bourriaud, N. (2005). İlişkisel Estetik (çev. S. Özen) Bağlam Yayıncılık.
  • Bozkurt, N. (2014). Sanat ve Estetik Kuramları (On birinci Baskı) Sentez Yayıncılık.
  • Carrol, N. (2012). Sanat Felsefesi, Çağdaş Bir Giriş (çev. G. Korkmaz Tirkeş) Ütopya Yayınevi.
  • Danto, A. C. (2015). Sanat Nedir (çev. Z. Baransel) Sel Yayıncılık.
  • Elkins, J. ve Naef, M. (2011). What is an Image? Pennsylvania University Press.
  • Foster, H. (2009). Gerçeğin Geri Dönüşü (çev. E. Hoşsucu) Ayrıntı Yayınları.
  • Gangs, H. J. (2012). Popüler Kültür ve Yüksek Kültür (çev. E. Onaran İncirlioğlu) Yapı Kredi Yayınları.
  • Gombrich, E. H. (2015). İmge ve Göz (çev. K. Atakay) Yapı Kredi Yayınları.
  • Hesmondhalgh, D. (2012). The Cultural Industries (Üçüncü Baskı) Sage Publications.
  • Horsfield, K. (2006). “Busting the Tube: A Brief History of Video Art”, The Video Data Bank Catalog of Video Art and Artist Interviews.
  • Kılıç, L. (2012). Fotoğraf ve Sinemanın Toplumsal Tarihi. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Knight, J. ve Thomas, P. C. (2012). Reaching Audiences: Distribution and Promotion of Alternative Moving Image. University of Chicago Press.
  • Leppert, R. (2002). Sanatta Anlamın Görüntüsü - İmgenin Toplumsal İşlevi (çev. İsmail Türkmen) Ayrıntı Yayınları.
  • Marshall, S. (1995). “Video: Teknoloji ve Uygulama”, (ed. Levend Kılıç) Video Sanatı, Eleştirel Bir Bakış (çev. A. Altunay) Hil Yayın.
  • McLuhan, M. (2014). Gutenberg Galaksisi (Üçüncü Baskı) (çev. G. Ç. Güven) Yapı Kredi Yayınları/GOGİTO.
  • Tetikçi, İ. (2017). “Resim Sanatında Kopya, Taklit ve Esinlenme”. İDİL Dergisi, 6 (36), 2273-2290.
  • İnternet Kaynakları
  • Şan, M. K., İsmail Hira, İ. (2007). “Frankfurt Okulu ve Kültür Endüstrisi Eleştirisi”, http://kulturelcogulcugundem.com/images/frankfurtokulu.pdf 18 Ocak 2016’da alınmıştır.
  • Webopedia, https://www.webopedia.com/TERM/I/image.html 10 Aralık 2017’de alınmıştır.