TÜRKİYE’DEKİ ÜNİVERSİTELERİN AMBLEM VE LOGOLARININ ŞEKİL, RENK VE BAĞLAM AÇISINDAN İNCELENMESİ

Kurumsal kimlik kavramının en önemli öğelerinden olan amblem ve logolar, ait olduğu kuruluşun karakterini, ürünlerini, verilen hizmetleri tanıtan, marka değerini, rekabet gücünü artıran ve iletişim sağlayan bir rol üstlenirler. Bu hususta yapılan çalışmalarda amblem ve logolarda kullanılan yazı tiplerinin, renklerin, kullanılan unsurların ve şekillerin kullanıcı algısı üzerinde büyük etkiye sahip olduğu tespit edilmiştir. Yapılan literatür taraması sonucunda Türkiye’deki üniversite logolarında kullanılan yazı tipi, renk, şekil ve bağlam unsurlarını inceleyen çalışmaların eksikliği tespit edilmiş ve çalışmanın kapsamını da Türkiye’de aktif olarak faaliyet gösteren 200 adet üniversitenin amblem ve logoları oluşturmuştur. Çalışmanın amacı Türkiye’deki üniversite amblem ve logolarının şekil, renk ve bağlam açısından incelenerek genel ve güncel eğilimleri ortaya çıkarmak ve gelecekte bu konu ile ilgili yapılacak diğer çalışmalara altlık teşkil etmesini sağlamaktır. Çalışmada veri toplama yöntemi olarak genel tarama modeli kullanılmış, amblem ve logolar içerik analizi ve tematik kodlama kullanılarak gruplandırılmıştır. Buna ek olarak amblem ve logolarda bulunan unsurlar bağlam açısından incelenirken Çeken ve Aybay’ın (2021) ve Özsoy, Tuncay ve Uğur’un (2017) kullandığı sınıflandırmalardan yararlanılmıştır. Elde edilen bulgular ışığında, serbest şekle sahip, tek veya iki renkten oluşan ve sembolik ve/ya tipografik öğeler barındıran amblem ve logolar güncel tasarım eğilimlerini takip etmek açısından yeni kurulacak üniversiteler için tavsiye niteliği oluşturmaktadır.

ANALYSIS OF EMBLEMS AND LOGOS OF UNIVERSITIES IN TURKEY IN TERMS OF FORM, COLOR AND CONTEXT

Emblems and logos, which are the most significant factors of corporate identity, play a role to promote the organization’s character, products, services and to increase the organization’s competitiveness and brand value. The results of the related studies argue that there is a major impact of fonts, colors, elements and shapes used in emblems and logos on users’ perception. As the result of the literature review conducted within this context, the lack of studies examining the font, color, shape and context elements used in university logos in Turkey has been identified and the emblems and thus the logos of 200 universities in Turkey constitute the scope of the study. The aim of the study is to find out general tendencies and current trends and to form a base for related future studies by analyzing the emblems and logos in terms of form, color, and context. The general survey model was used as the data collection method and emblems and logos were grouped using content analysis and thematic coding. Additionally, the classifications of Çeken and Aybay (2021) and Özsoy, Tuncay and Uğur (2017) were used to analyze the elements of emblems and logos. In the light of the findings, emblems and logos in free form, consisting of one or two colors and containing symbolic and/or typographic elements are recommended for newly established universities in order to follow current design trends.

___

  • • Adir, G., Adir, V. ve Pascu, N. E. (2012). Logo Design and Corporate Identity. Procedia Social and Behavioral Sciences, 51, 650-654.
  • • Bayraktaroğlu, A. ve Çalış, E. (2011). Amblem ve Logo Tasarımında Yalınlaşmalar. Art-e Sanat Dergisi, 3(6), 1-22.
  • • Becer, E. (2009). İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara: Dost Kitabevi.
  • • Bektaş, D. (1992). Çağdaş Grafik Tasarımının Gelişimi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • • Bloch, P. H. (1995). Seeking the Ideal Form: Product Design and Consumer Response. Journal of Marketing, 59(3), 16-29.
  • • Ceylan, İ. G. (2015). Amblem ve Logo Tasarımında Renklerin Dili. SDÜ Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi, 8(16), 314- 330.
  • • Chatterjee, J. (2019). An Analysis of Consumers’ Perception Towards Rebranding: A Study of Hero Motocorp. Journal of Modern Accounting and Auditing, 15(4), 210-219.
  • • Childers, T. L. ve Jass, J. (2002). All Dressed up with Something to Say: Effects of Typeface Semantic Associations on Brand Perceptions and Consumer Memory. Journal of Consumer Psychology, 12(2), 93-106.
  • • Cian, L., Krishna, A. ve Elder, R. S. (2014). This Logo Moves Me: Dynamic Imagery from Static Images. Journal of Marketing Research, 51(2), 184-197.
  • • Çeken, B. ve Aybay, C. (2021). Kültürel Değerlerin ve Ulusal Kimliğin Olimpiyat Oyunları Logo Tasarımlarına Yansımalarının İncelenmesi. Sanat ve Tasarım Dergisi, 11(1), 23-42.
  • • Elam, K. (2011). Geometry of Design: Studies in Proportion and Composition. New York: Princeton Architectural Press.
  • • Erdal, G. (2017). Logolar, Dil ve Semiyotik. Ulakbilge, 5(11), 683-699.
  • • Gorn, G. J., Chattopadhyay, A., Sengupta, J. ve Tripathi, S. (2004). Waiting for the Web: How Screen Color Affects Time Perceptions. Journal of Marketing Research, 41(2), 215-225.
  • • Henderson, P. W., Giese, J. L., ve Cote, J. A. (2004). Impression Management Using Typeface Design. Journal of Marketing, 68(4), 60-72.
  • • Jiang, Y., Gerald, J. G., Maria, G. ve Amitava, C. (2016). Does Your Company Have the Right Logo? How and Why Circular and Angular Logo Shapes Influence Brand Attribute Judgements. Journal of Comsumer Research, 42(5), 709-726.
  • • Kirişcan, B. (2021). Mecra Mesaj Mı? Logo Tasarımında Tipografik Tek Dillilik Üzerine Bir Araştırma. Art-e Sanat Dergisi, 14(27), 1-27.
  • • Labrecque, L. I. ve Milne, G. R. (2012). Exciting Red and Competent Blue: The Importance of Color in Marketing. Journal of the Academy of Marketing Science, 40(5), 711-727.
  • • Melewar, T. C. ve Akel, S. (2005). The Role of Corporate Identity in the Higher Education Sector. Corporate Communications an International Journal, 10(1), 41-57.
  • • Meral, P. S. (2011). Yeni Başlayanlar İçin Kurumsal Kimlik ve Marka. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • • Muzellec, L., Doogan, M. ve Lambkin, M. (2003). Corporate Rebranding: An Exploratory Review. Irish Marketing Review, 16(2), 31-40.
  • • Orth, U. R. ve Malkewitz, K. (2008). Holistic Package Design and Comsumer Brand Impressions. Journal of Marketing, 72(3), 64-81.
  • • Özsoy, A. S., Tuncay, B. ve Uğur, E. (2017). Yeni Kurulan Üniversitelerin Amblem ve Logolarının Grafik Tasarım Yönünden Analizi. Ulakbilge, 5(16), 1643-1661.
  • • Pehlivan Baskın, Z. (2020). Kurumsal Kimlik ve Logo: Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Örneği. Sanat ve Tasarım Dergisi, 26, 563-577.
  • • Pieters, R., Wedel, M. ve Batra, R. (2010). The Stopping Power of Advertising: Measures and Effects of Visual Complexity. Journal Of Marketing, 74(5), 48-60.
  • • Stamatogiannakis, A., Luffarelli, J. ve Yang, H. (2015). How to Use Visual Design to Boost Brand Equity. In R. Batra, C. Seifert ve D. Brei (Eds.), The Psychology of Design: Creating Consumer Appeal (pp. 121-132). New York: Routledge.
  • • Tuna, M. ve Tuna, A. A. (2007). Kurumsal Kimlik Yönetimi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • • Ülger, K. (2021). Kurumsal Kimlik Oluşturmada Grafik Tasarımının Rolü ve Önemi. Sanat ve Tasarım Dergisi, 27, 449-471.