Süleyman Saim Tekcan'ın Döngü sel Seyir Sergisi ve Sanatçının Biçemi Üzerine Değerlendirmeler

Süleyman Saim Tekcan, Türkiye’de sanat tarihi ve sanat eğitiminde yoğun üretimi, çalışmaları, zengin katkıları ve sanatsal üslubuyla ayrıcalıklı bir değerdir. Tekcan’ın sanat ve sanat eğitimi yolculuğu deneyim, üretim ve paylaşım bağlamları üzerine kuruludur. Makale, sanatçının altmış yıllık sanat yolculuğunun geçmişten bugüne izlerini sürecektir. Bununla birlikte esas yoğunlaşacağımız nokta, 2018 yılında Tekcan’ın sanat üretimini, zaman dizgesine ve üslubuna odaklanarak inceleyen ve sergileyen ‘Döngüsel Seyir’ adlı sergidir. İstanbul’da Tophane-i Amire Kültür Merkezi, Beş Kubbe Salonunda açılan serginin yapıtları, sanatçının altmış yılı aşan sanat yolculuğuna dair üretimlerini bir araya getirmiştir. Sergi, resim ve heykellerin özel bir izlekle seçilmesi, sanatçının farklı dönemlerine veya yıllara ait yapıtlarını bir araya getirip üslup bağlamında yeniden okumaya açmıştır. Tekcan’ın döngüsel seyrinin bütünsel süreci, böylece, düşünsel bir bağlamla yeniden ele alınmıştır. Bu düşünceyle, Tophane-i Amire binası, sanatçının yapıtlarını yeniden okumaya ve anlamaya yönelik özel bir mekân tasarımıyla sergi için özel olarak kurgulanmıştır. Binanın tarihi ile çağdaş bir sanatçının zaman yolculuğu mekânın atmosferinde bir araya getirilmiştir. Döngüsel Seyir sergisi, sanatçının yapıtlarını okumak, zaman içindeki deneyim, üretim ve paylaşımlarına daha yakından bakmak için önemlidir. Çünkü sergi, Tekcan’ı retrospektif anlayışın ötesine taşıyarak, zaman dizinini ortadan kaldırmış ve yapıtların (resimlerinin ve heykellerinin) birbirlerini zaman içinde nasıl etkilediklerini ön plana çıkarmıştır. Bununla birlikte izleğin somuttan soyuta farklı teknik uygulamalarla nasıl evirildiği, yapıtların nasıl okunması gerektiği, zamanın daha doğrusu yılların Tekcan’ın üslubunda salt sanatsal tutumunun ve duruşunun görsel seyrini nasıl etkilediğine dair yeni saptamaları ve okumaları ortaya çıkarmıştır.

___

  • Anonim. (2000a). Vitra Seramik Atölyesi Tuvalden Toprağa. (Sergi Kataloğu). İstanbul.
  • Anonim. (2000b). “Ressamlardan Seramik Sergisi”, Hürriyet Gazetesi, (27 Ağustos, Pazar). İstanbul.
  • Durgun, Ö. (2000). “Nefes Alan Toprakla...”, Cumhuriyet Dergi, 754 (3 Eylül), İstanbul, 20.
  • Germaner, S. (2006). Süleyman Saim Tekcan 45. Sanat Yılı. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Germaner, S. (2011). “Süleyman Saim Tekcan Retrospektifi”, Akademist Dergisi- Süleyman Saim Tekcan 50. Yılı Özel Sayısı, 10, 21-29.
  • Hasanefendiç, S. (1987). Süleyman Saim Tekcan. Sarajevo, Yugoslavya: Akademija LikovnihUmjetnosti, Galerija Energoinves Alu Yayınları.
  • Heidegger, M. (2001). Zaman ve Varlık Üzerine (çev. Deniz Kanıt). İstanbul: A Kitap.
  • İçmeli, M. (2006). “ Çağdaş Bir Müze IMOGA” IMOGA Istanbul Museum of Graphic Artsİstanbul
  • Grafik Sanatlar Müzesi (16 Mayıs - 31 Temmuz 2006 tarihleri arasında Beşiktaş Çağdaş -‘IMOGA BEŞİKTAŞ’TA’ sergisi dolayısıyla hazırlanan sergi kitabı). İstanbul: PROMAT Basımevi.
  • Kahraman, E. (2011). Süleyman Saim Tekcan 50. Sanat Yılı “İdoller”. İstanbul: IMOGA Yayınları.
  • Kamar, İ. (2000). “Seramiğin Büyüsü”, Milliyet Gazetesi, (28 Ağustos), 13.
  • Karaaziz Şener, D. (2017, Kasım). Süleyman Saim Tekcan ile Döngüsel Seyir Sergisi Üzerine Söyleşi. IMOGA, İstanbul.
  • Karaaziz Şener, D. (2018). Döngüsel Seyir: Süleyman Saim Tekcan. İstanbul: IMOGA Yayınları.
  • Menemencioğlu, M. (1995). “Süleyman Saim Tekcan ile Bir Söyleşi”, Sanat Çevresi, 204, 16-25.
  • Penrose, R. (1967). Picasso: Sculpture, Ceramics, Graphic Work. London: Published by Arts Council of Great Britain.
  • Saçlıoğlu, M. (2011). “Zaman”, Akademist Dergisi / Süleyman Saim Tekcan 50. Yılı Özel Sayısı, 10, 13 - 17.
  • Şener, D. (2000, 15 Aralık). Süleyman Saim Tekcan ile Heykel Çalışmaları Üzerine Söyleşi. Ankara Galeri Selvin.
  • İnternet: Eralp, T. N. (1996). Tophane-i Amire, XV. Yüzyıldan Günümüze Tarihi Oluşumu, İşlevleri ve İlk Restorasyon Çalışmaları.
  • https://www.msgsu.edu.tr/pages/ ModalWindowContent.aspx?cid=1429&rcid=1429 (Erişim tarihi: 28 Ekim 2020).
  • İnternet: https://imoga.org/ (Erişim tarihi: 01 Eylül 2020).
  • İnternet: http://balamirnazlica.com/unconcealment (Erişim tarihi: 15 Ekim 2020).
  • İnternet: https://www.youtube.com/watch?v=G0WYBzQG-k8 (Erişim tarihi: 29 Ekim 2020).
  • İnternet: http://balamirnazlica.com/#5 (Erişim tarihi: 01 Kasım 2020).
  • İnternet: http://balamirnazlica.com/unconcealment#5 (Erişim tarihi: 29 Ekim 2020).
  • Görsel 1. Süleyman Saim Tekcan, (Döngüsel Seyir sergisi kitabı için çekilen fotoğraflardan) IMOGA Müzesi, Kasım 2017. IMOGA Arşivinden.
  • Görsel 2. IMOGA Istanbul Museum of Graphic Arts/İstanbul Grafik Sanatlar Müzesi sergi alanından görünüm (Görsel Kaynağı: IMOGA Istanbul Museum of Graphic Arts – İstanbul Grafik Sanatlar Müzesi -16 Mayıs – 31 Temmuz 2006 tarihleri arasında Beşiktaş Çağdaş’ta düzenlenen “IMOGA Beşiktaş’ta” sergi kitabından, Saydamlar: Ali Konyalı), s. 4’den.
  • Görsel 3. IMOGA Istanbul Museum of Graphic Arts/İstanbul Grafik Sanatlar Müzesi sergi alanından görünüm (Görsel Kaynağı: IMOGA Istanbul Museum of Graphic Arts – İstanbul Grafik Sanatlar Müzesi -16 Mayıs – 31 Temmuz 2006 tarihleri arasında Beşiktaş Çağdaş’ta düzenlenen “IMOGA Beşiktaş’ta” sergi kitabından, Saydamlar: Ali Konyalı), s. 8’den.