Schaumburg Şatosu’na Ait Yağlı Boya Tuval Resimlerinin Onarımı

Almanya’nın Balduinstein şehrinde yer alan Schaumburg Şatosu, tarihin birçok önemli olayına tanıklık etmiş ve günümüze kadar pek çok kez el değiştirmiş bir yapıdır. 10. yüzyılda inşasına başlanıldığı düşünülen, 19. yüzyılın ortalarında ilave bölümler yapılarak yenilenen şato, 2012 yılında Türk bir firma tarafından satın alınmıştır. Şu an yapının müze olarak kullanılmasıyla ilgili çalışmalar devam etmektedir. Çalışmaya konu olan üç yağlı boya tuval resmi, şatonun 19. yüzyıl ilk yarısındaki sahiplerinin portreleridir. Bu çalışma kapsamında şato ve portrelere ait bilgilerin yanı sıra tuval resimlerinin bozulmalarının tespiti için kullanılan görsel belgeleme çalışmaları, onarım süreçleri ele alınmıştır. Daha önce onarım geçirdiği tespit edilen alanlar ile temizlik, sağlamlaştırma, rötuş gibi onarım aşamalarında seçilen yöntem ve kullanılan malzemelere ilişkin açıklamalara yer verilmiştir. Yöntem ve malzeme seçiminde, her malzemenin zaman içinde işlevini kaybedebileceği düşüncesi ile geriye dönüşlü ve minimal müdahale ilkeleri benimsenmiştir.

___

  • Ackroyd, P. (2013). “The Structural Conservation of Canvas Paintings: Changes in Attitude and Practice Since the Early 1970s”. Studies in Conservation, 47 (1), 3-14.
  • Anderson, A. (2010). Strukturell konservering av måleri på duk, Studie kring den långsiktiga stabiliteten hos Plextol D 360, Plexisol P550 och Beva 371. Göteborgs Universitet.
  • Bailao, A. (2010). “Application of a Methodology for Retouching”, CeROArt (Conservation, exposition, Restauration d’Objets d’Art), 1-11.
  • Bailao, A. and Cardeira, L. (2017). “Mixing and Matching. A Survey of Retouching Materials”, 4th International Meeting on Retouching of Cultural Heritage, Postprints RECH 4, 248-255.
  • Balloi, A. and Palla, F. (2017). Biocleaning, Ed. Franco Palla and Giovanna Barresi, Biotechnology and Conservation of Cultural Heritage, Springer, 67-84.
  • Berger, G. A. (1970). “A New Adhesive for Consolidation of Paintings, Drawings and Textiles”, Bulletin of the American Group. International Institute for Conservation of Historic and Artistic Works, Vol. 11, No. 1 (Oct., 1970), 36-38.
  • Ciatti, M. (2011). “Le fasi finali nel restauro tra teoria e pratica, alcune riflessioni”. Le Fasi Finali Nel Restauro Delle Opere Policrome Mobili, CESMAR7. 19-20 novembre 2010, Trento, Il Prato.121-123.
  • Çağlar Eryurt B. ve Eskici B. (2017). “Ankara Devlet Resim ve Heykel Müzesi Koleksiyonunda Bulunan, Saip Tuna’ya Ait “Nü” İsimli Tablonun Restorasyonu”. Ege Üniversitesi, Sanat Tarihi Dergisi, XXVI/2, Ekim 2017, 315-331.
  • Emre, G. (2015). “Yağlıboya Tabloların Koruma ve Onarımında Kullanılan Yapıştırıcılar”. Restorasyon ve Konservasyon Çalışmaları, 18, 63-72.
  • Ferreira, C. R., Baptista Pereira, F. A., Candeias, A. and Lorena M. (2017). “Fernando Mardel, a portuguese painter-restorer. Retrospective of his retouching work”, 4th International Meeting on Retouching of Cultural Heritage, Postprints RECH 4, pp. 256-262.
  • Fuster-Lopez, L. (2012). Filling, Ed. J.H. Stoner and R. Rushfield, Conservation of Easel Paintings, London, UK: Routledge, 586-606.
  • Garcia Fernandez-Villa, S. (2016). “Filling as Retouching: The Use of Coloured Fillers in the Retouching of Contemporary Paintings”, III. International Meeting on Retouching of Cultural Heritage 2015, Postprints RECH3, 201-207.
  • Gilberte, E. M. (1976). Restauration dês peintures de chevale. Office du Livre:Friburgo.
  • Goldinger, W. (1974). Stolberg-Wernigerode, Otto zu: Neue deutsche Biographie, Berlin.
  • Horie, C.V. (1987). Materials for Conservation: Organic Consolidants, Adhesives and Coatings, Butterwoths.
  • Kronthal, L., Levinson J. Dignard C., Chao E. ve Down J. (2003). “Beva 371 and its Use as an Adhesive for Skin and Leather Repairs: Background and a Review of Treatments”, Journal of the American Institute for Conservation, 42:2, 341-362.
  • Kuna, A., Bakonyi, T. Gabor, E. (2017). “The Restoration of Three Strongly Damaged Panel Paintings of a 16th Century Sienese Predella”, 4th International Meeting on Retouching of Cultural Heritage, Postprints RECH 4, 264-269.
  • Mehra, V. (1981). “The cold lining of paintings”, The Conservator Journal, Volume 5, Issue 1, pp. 12-14.
  • Nicolaus, K. (1999). The Restoration of Paintings. Könemann, Slovenia.
  • Olsson, N. (2003). “From Mimetic to Differentiated: Traditions and Current Practices in Italian Inpainting”, AIC Paintings Speciality Group Postprints, Volume 16, 4-12.
  • Pascual E. and Patino M. (2003). O Restauro de Pintura. Lisboa: Editorial Estampa.
  • Silva, C., Loureiro L. ve Anrunes, F. (2015). “Inpainting a Urania 19th Century Toy Theatre: Problems and solutions”. 2nd International Meeting on Retouching of Cultural Heritage, RECH2, 240-260.
  • Von der Goltz, M., Birkenbeul I., Horovitz I., Blewett M., ve Dolgikh I., (2012). Consolidation of flaking paint and ground. Ed. J. H. Stoner and R. Rushfield, Conservation of Easel Paintings, London, UK: Routledge, 369-383.
  • Von Ibell, C. (1899). Schloss Schaumburg bei Balduinstein a.d. Lahn und Umgebung: ein kleiner Führer für Touristen und Sommergäste, Diez a.d. Lahn: Meckel.
  • İnternet: https://de.wikipedia.org/wiki/Schloss_Schaumburg. 7 Temmuz 2020’de alınmıştır.
  • İnternet: http://schlossschaumburggmbh.de/schaumburg-satosu. 7 Temmuz 2020’de alınmıştır.
  • Görsel-1: Schaumburg Şatosu, http://schlossschaumburggmbh.de/schaumburg-satosu adresinden 07.05.2020 tarihinde alınmıştır.
  • Görsel-2. 1 nolu tuval resmi, Foto: Berna Çağlar Eryurt
  • Görsel-3. 1 nolu tuval resminin arka yüzeyi, Foto: Berna Çağlar Eryurt
  • Görsel-4. 1 nolu portreye ait başka bir yağlı boya tablo
  • Görsel-5. 1 nolu portredeki sanatçı imzası, Foto: Berna Çağlar Eryurt
  • Görsel-6. 2 nolu tuval resmi, Foto: Berna Çağlar Eryurt
  • Görsel-7. Ressam Johann Peter Krafft tarafından yapılan yağlı boya tablo, https://www.akgimages. co.uk/archive/-2UMDHUQ7W8PSearchResult&ITEMID=2UMDHUQ7W8P9&POP UPPN=1&POPUPIID=2UMDHUQ7W8P9 adresinden 07.05.2020 tarihinde alınmıştır.
  • Görsel-8. 3 nolu tuval resmi, Foto: Berna Çağlar Eryurt
  • Görsel-9-10. Boya tabakasındaki kayıp alanlar, Foto: Berna Çağlar Eryurt
  • Görsel-11. Çivi oksidasyon sebebiyle oluşan lekeler, Foto: Berna Çağlar Eryurt
  • Görsel-12. Daha önceki onarımlarda yapılan rötuşlar (Mor ötesi ışık altında), Foto: Berna Çağlar Eryurt
  • Görsel-13. Geçici yüzey koruma uygulaması, Foto: Berna Çağlar Eryurt
  • Görsel-14. Arka yüzeyin temizlenmesi, Foto: Berna Çağlar Eryurt
  • Görsel-15. Kenar rantualajı uygulaması, Foto: Berna Çağlar Eryurt
  • Görsel-16. Yama uygulaması, Foto: Berna Çağlar Eryurt
  • Görsel-17. Rötuş uygulaması (öncesi-sonrası), Foto: Berna Çağlar Eryurt
  • Görsel-18. 1 nolu tuval resmi onarım öncesi-sonrası, Foto: Berna Çağlar Eryurt
  • Görsel-19. 2 nolu tuval resmi onarım öncesi-sonrası, Foto: Berna Çağlar Eryurt
  • Görsel-20. 3 nolu tuval resmi onarım öncesi-sonrası, Foto: Berna Çağlar Eryurt