Sanat ve Bilimin Kesişiminde Bir Yerleştirme Sanatçısı: James Turrell

Bilim ve sanat, bilinmeyeni ve yeni olanı keşfetmek için önemli iki konudur. Her iki konunun da en önemli özelliği öncelikle hayal edebilme temeline dayalı olmalarıdır. Günümüzde çağdaş bilim anlayışı, çağdaş sanat anlayışında olduğu gibi, yaratıcılıkla beslenmektedir. İnsanın doğal yapısında olan merak, inceleme ve gözlem gibi özellikler sayesinde bilim ve sanat varlığını sürdürmeye devam edecektir. Turrell’ın çalışmalarındaki ayrıntılı bilimsel hesaplar, duygusal derinliklerle birleştiğinde ortaya çıkan eserler, sanatın ve bilimin birbirinden ayrı düşünülemeyeceğinin en güzel örneklerindendir. Kurguladığı enstalasyonlarında yarattığı çarpıcı etki, bilimin ve sanatın dengeli birlikteliğinin bir ifadesidir. Bu yazıda, yaşamdaki bir denge unsuru olan sanat ve bilim konusu, sanatçı James Turrell’ın çalışmalarından seçme örneklerle ele alınmaktadır. 
Anahtar Kelimeler:

Algı, James Turrell, Sanat, Bilim

James Turell: An Installation Artist at the Intersection of Art and Science

Art and science, two important subjects to discover the unknown and the new. Most significant common characteristic of both topics is that they rely on the basic of the ability to dream. Contemporary science understanding of today, as in the contemporary understanding of art, is being fed by creativity. As long as curiosity, examination and observation exist as the natural properties of human beings, art and science will continue to exist. The art pieces where depths of emotions combining with detailed scientific calculations in Turell’s works, are the best examples to show art and science could not be thought separately. The striking effect of his installations, is the expression of the balanced cooperation of science and art. In this text, the subjects of art and science as a balancing factor in life is written with the samples of artist James Turell’s works. 

___

  • Antmen Ahu (2008). 20.Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, Sel Yayıncılık:İstanbul.
  • Behnke Milena (2012). “Space and the Visible”, Gent Üniversitesi Araştırma Tezi. Gent Üniversitesi :Gent, Belçika.
  • Berger John (1995). Görme Biçimleri (Çev. Yurdanur Salman), Metis Yayınları: İstanbul
  • Beveridge Patric (2000). “Renk algısı ve James Turrell’ın Sanatı”, Leonardo Vol.33, No.4, MIT Yayınları. www.jstor.org/ stable/1576905 (erişim: 2 Temmuz 2014)
  • Fraser T.Banks A. (1994). The Ultimate Book for the Colour Conscious:The Complete Quide to Colour, Itex Yayınları: Çin.
  • Germaner Semra (1996). 1960 Sonrasında Sanat, Kabalcı Yayınevi:İstanbul.
  • İpşiroğlu, N., İpşiroğlu, M. ve (1993). Sanatta Devrim, Remzi Kitap Evi: İstanbul.
  • Manav Banu (2011). “Hacimde Bir Tasarım Parametresi Olarak Renk”, Gazi Üniversitesi GSF Sanat ve Tasarım Dergisi, sayı:8,Ankara, Sayfa: 93-102.
  • Sarıkartal, Zekiye (Bahar: 2007). Sanat Alanının Küresel Kurumsallaşması veYerleştirmenin (Enstalasyon) Gelişimi, Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Yazıları,sayı:16, Hacettepe Üniversitesi Hastaneleri Basımevi, Ankara,Sayfa:141
  • Savaş, U.Tolga ( Güz:2008).”Siber Kültür, Siber Sanat”, Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Yazıları Dergisi, sayı:19, Hacettepe Üniversitesi Hastaneleri Basımevi, Ankara,Sayfa:98
  • Uzel, İ., Sabuncuoğlu Ş. ve (1992). Cerrahiyyetü’l-Haniyye 2 cilt, Türk Tarih Kurumu Yayınları: Ankara
  • Brasseur, Eric, 2008,
  • http://www.4p8.com/eric.brasseur/lumomb.html (erişim:2 Temmuz 2014)
  • Cohen, Walter ,Kromatik Ganzfeld ‘de Renk Algısı, Buffalo Üniversitesi, ( Haz.1958) www.patricbeveridge.com Temmuz 2014)
  • İnternet Ansiklopedisi.
  • http://en.wikipedia.org/wiki/James_Turrell#Background
  • Görseller
  • www.jamesturrell.com (erişim:2 Temmuz 2014) http://www.olafurelisson.net/works/the weather project 1.html (erişim: 2 Temmuz 2014)
  • (erişim:2