Küresel İklim Değişikliğinin Toplumsal Algısında Görsel Sanatların Rolü

Küresel ısınma ve iklim değişikliği ile mücadelenin kazanılması toplumların farkındalık düzeyinin artmasıyla doğru orantılıdır. İnsanlığın hiçbir döneminde güvenilir bilgilere ve onları açıklama gücüne bilim dışında erişilememesine rağmen, iklim değişikliğinin olumsuz etkileri konusunda insanların farkındalık seviyelerinin yeterince arttığını söylemek oldukça güçtür. Bu çalışmada, güzel sanatlar alanında küresel iklim değişikliği konusunda yapılan bazı eserlerin toplumsal farkındalık üzerindeki rolü ve bilimsel bilgilere göre algılanması arasındaki farklılıklar örneklerle araştırılmaya çalışılmıştır. 

The Role of Visual Arts on Social Perception About Global Climate Change

Increasing the awareness level of individuals and the society are closely related to fight with global warming and climate change. Although reliable information can only be obtained by scientific way in any period of humanity, it is hard to say that awareness level of the people about the climate changes increased enough. In this study, it was tried to investigate some visual art works that focusing on global climate change and their influence on the social awareness. 

___

  • Armağan İ. Toplumsal Yapı -Bilim ve Sanat http://www.xn--edebiyatgretmeni-twb.net/bilim-ve-guzel-sanatlar-arasindaki-farklar.htm (Erişim : 01.05.2014).
  • Armstrong H. (2012), (Çeviri : Mehmet Emir Uslu) Grafik Tasarım Kuramı, 152 s. Espas Kuram Sanat Yayınları, İstanbul. Aydın R. (2011). Bilim, Sanat ve Toplum, Atılım Üniversitesi İz Dergisi, Sayısı: 12.
  • Barrow C. J. (1997) Environmental and Social Impact Assessment: An Introduction, John Wiley and Sons Inc., Switzerland. Birgün Gazetesi (2007).
  • http://www.birgunabone.net/life_index.php?news_code=1219271658&year=2008&month=08&day=21 (Erişim : 01.05.2014).
  • Caddy J. (2013). The Confluence of Art and Ecology http://www.morning-earth.org/Graphic-E/BIOSPHERE/Bios-Sp- EcoFunctionArt.ht (Erişim Tarihi: 14.01.2013).
  • Ergün M.(2014). Estetik (Sanat Felsefesi), Felsefeye Giriş Kitabı.
  • http://www.egitim.aku.edu.tr/sanatfelsefesi.pdf (Erişim : 01.05.2014).
  • Feldman, S. Robert (1996). Understanding Psychology, 4 th Ed. Mc Graw-Hill İnc. New York.
  • Feibleman, J. K. (1945). “The Psychology of the Artist”, The Journal of Psychology Interdisciplinary and Applied, Volume 19, Issue 2.
  • Future Climate Dialogues (2013). http://www.aber.ac.uk/en/art/news-events/future-climate-dialogues/ (Erişim : 01.05.2014).
  • Gormley A. (2010). Art in the Time of Global Warming, Long Horizons: an Exploration of aArt + Climate Change, British Consil, London, UK.
  • Günay V. D. (2008) “Görsel Okuryazarlık ve İmgenin Anlamlandırılması”, Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi, ART-E -01.
  • Harrison, H. and Harrison M. N. (1993). “Positions toward the Earth: Art and Environmental Awareness”, Leonardo, (Art and Social Consciousness: Special Issue): Vol. 26, No. 5.
  • Husserl, E. (2003) Fenomenoloji Üzerine Beş Ders, (Çev: H. Tepe), Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara, Syf: 93.
  • Kagan, S. and Kirchberg V. (editors), (2008). Sustainability: a new frontier for the arts and cultures, Verlag fur Akademische Schriften, Frankfurt, Germany.
  • Karaçay T. (2014). Bilim ve Sanat http://www.baskent.edu.tr/~tkaracay/etudio/agora/sanat/BilimVe Sanat.htm (Eri- şim:01.05.2014)
  • Karavit C. (2008). Doğadaki İz: Yeryüzü Sanatı, Telos Yayıncılık, İstanbul.
  • Kavuran T. (2003). “Sanat ve Bilim’de Gerçek Kavramı”, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 15, No:2, 225-237 s.
  • Luke T. W. (1992). “Art and the Environmental Crisis: From Commodity Aesthetics to Ecology Aesthetics”, Art Journal, Vol. 51, No. 2, Art and Ecology,Summer.
  • Ross W. (2008). “The greening of art: ecology, community and the public domain”, Sajah, Volume 23, Number 1.
  • Sevgi L. ve İnce N. (2004). “Bilimde Okur/Yazarlık: Bilim, Teknoloji, Toplumsal Algılama ve Etik”, Cumhuriyet Bilim Teknik Dergisi, CBT 897.
  • Mateas M. (2001). “Expressive AI: A Hybrid Art and Science Practice”, Leonardo, Vol. 34, No. 2 pp. 147-153.
  • Miles M. (2010). “Representing Nature: Art and Climate Change”, Cultural Geographies, 17 (1) : 19–35.
  • T.C. Radyo ve Televizyon Üstkurulu (2007). İlköğretim Medya Okur Yazarlığı Dersi Öğretmen El Kitabı, Anakara.
  • Tolstoy L. (1996). What is Art? Hackett Publishing, 213p.
  • Türe C. ve Türe C, (2009). “Ekonomik Büyümenin Yeryüzündeki Gölgesi: Ekolojik Ayak İzi”, ESO-Eskişehir Sanayi Odası Dergisi, Sayı:1,Sayfa:64-68.
  • Türe C. (2012). “Küresel İklim Değişikliğinin Girişimcilik İklimine Etkisi”, Girişimcilik İklimi Dergisi, Sayı:3 Sf: 30,
  • Türe C, (2013). “A methodology to analyse the relations of ecological footprint corresponding with human development index: eco-sustainable human development index” Int. J. Sust. Develop.t & World Ecology, Vol. 20, No. 1, 9–19.
  • Uçar, T. F. (2004). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım, İnkılap Kitapevi 200 sf.
  • Venezia Art Bienalle (2013). www.labiennale.org/en/art/ (Erişim : 01.05.2014).
  • Williams, J. (2001). “Using art to communicate science”, Bulletin of the Ecological Society of Australia, Vol: 31(3):2-3.
  • Welch, A. (2011). “Criticism: An artist’s perspective” , Ceramics Art and Perception, No. 84,