Sanat Dökümantasyonundan Bürokratik Dökümantasyona: Bir “Döngü”

Sanatta maddesizleşme tartışmaları sonucunda, belgenin sanat nesnesini ikame eden bir araç olarak kullanılmaya başlandığı 1960lardan farklı olarak teknolojik/bürokratik dokümantasyonunun (Groys) yaşamı biçimlendirdiği günümüzde sanat dökümantasyonu farklı bir anlam kazanır. Yaşamla arasında başka türlü bir ilişki kurmaya çalışan sanat üretiminin başvurduğu araç/ aracı olarak “belgelemek” ve “sunmak” arasındaki farkta temellenen günümüz sanatında dökümantasyon belgenin ikincil statüsünde bir kaymaya işaret eder. Bu metin, sanatta belge kullanımının, belgesel retoriğin aldığı bu yeni biçimi Francis Alÿs’in pratiği üzerinden incelemeyi amaçlar. Alÿs’in “Döngü” isimli işini referans noktası olarak alarak sanatta belge kullanımının sanat nesnesi, sanat üretimi, sanat ve yaşam arasındaki ilişkiyi göz önüne alarak irdeler.
Anahtar Kelimeler:

sanat dökümantasyonu, belge

___

  • Bruner, E. (1986). The Anthropology of Experience. Urbana: University of Illinois Press.
  • Buskirk, M. (2003). The Contingent Object of Contemporary Art. Cambridge, MA: MIT Press.
  • Doane, M.A. (2002). The Emergence of Cinematic Time. Modernity, Contingency,The Archive. Cambridge: Harvard University Press.
  • Ferguson, R. (2007). Interview: Russell Ferguson in Conversation with Francis Alÿs, C. Medina, J. Fisher ve R. Ferguson (Editörler), Francis Alÿs. London: Phaidon Press.
  • Fisher, J. (2007). Francis Alÿs: In the Spirit of Convivality. C. Medina, J. Fisher, & R. Ferguson (Editörler). Francis Alÿs. London: Phaidon Press.
  • Benjamin, W. (1968). The Storyteller. Reflections on the Works of Nikolai Leskov. H. Arendt (ed.). Illuminations. New York: Harcourt, Brace & World.
  • Groys, B. (2008). Art Power. Cambridge, MA: MIT Press.
  • Kitamura, K. (2010). 'Recreating Chaos': Jeremy Deller’s The Battle of Orgreave. I. McCalman ve P. A. Pickering (Editörler). Historical Reenactment: From Realism To The Affective Turn. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
  • Krauss, R. (1977). "Notes on the Index: Seventies Art in America", October, Vol. 3, 68-81.
  • Mosquera, G. (2005). Francis Alÿs: When Faith Can Move Mountains. Turner Publishing Company.
  • Nicholls, B. (2001). Introduction to Documentary. Bloomington, IN: Indiana University Press.
  • Roscoe, J. ve Hight, C. (2001). Faking It: Mock-Documentary and the Subversion of Factuality. Manchester: Manchester University Press.
  • Resim 1. Francis Alÿs. Döngü (The Loop). 1997. Kartpostaldan detay. http://some-landscapes.blogspot.com.tr/2010/08/sometimes-doing-something-leads-to.html. Erişim tarihi: 12.11.2016
  • Resim 2. Francis Alÿs. Döngü (The Loop). 1997. Sergiden Görünüm. http://www.saps-latallera.org/saps/wp-content/uploads/2014/03/alys3.jpg. Erişim tarihi: 12.11.2016
  • Resim 3. Döngü, A Story of Deception/ Bir Aldatmaca Hikâyesi sergisinden yerleştirme görünümü, 2010. http://www.saps-latallera.org/saps/wp-content/uploads/2014/03/alys2.jpg. Erişim tarihi: 12.11.2016
  • Platt, E. (2010). ‘Telling stories with a life of their own: Francis Alÿs’.Tate Etc. issue 19: Summer 2010. Web: http://www.tate.org.uk/context-comment/articles/telling-stories-life-their-own adresinden 16 Eylül 2016’da alınmıştır. 010. http://www.saps-latallera.org/saps/wp-content/uploads/2014/03/alys2.jpg. Erişim tarihi: 12.11.2016
  • Platt, E. (2010). ‘Telling stories with a life of their own: Francis Alÿs’.Tate Etc. issue 19: Summer 2010. Web: http://www.tate.org.uk/context-comment/articles/telling-stories-life-their-own adresinden 16 Eylül 2016’da alınmıştır.