İmgeden Sayısala, Sayısaldan Gerçeğe “ Heykel”

İnsanoğlu doğayı gözlemleme ve yeni biçemler yaratma eyleminde, doğa gözlemlerisonucunda bilinçaltında oluşan imgeleri kalıcı bir malzeme ile nesneye dönüştürmeeğilimine sahiptir. Özellikle üç boyutluluk esası üzerine temellenen (mimari, heykel,seramik v.b) sanatlar açısından sanat nesnesinin kağıt üzerine iki boyutlu aktarımı ile üçboyutlu uygulama esnasında ortaya çıkan problemler, sanat yapıtında bazıolumsuzluklara sebep olabilmektedir. Gelişen teknoloji, özellikle bilgisayarların sunduğusayısal ortamda, sadece sanatçı ve sanat yapıtı açısından değil, aynı zamanda sanateğitimi açısından da günümüzde kullanılması kaçınılmaz eğitim gereçleri olma yolundadır.
Anahtar Kelimeler:

heykel, mekan, sanal, üç boyut, 3B

"SCULPTURE" THROUGH IMAGE TO DIGITAL, THROUGH DIGITAL TO REALITY

Within his actions of observing the nature and creating novel figures, human being has a tendency towards transforming the phenomena, which emerges in his subconscious, into objects by means of plastic material. Particularly from the perspective of the art forms based on the criteria of three dimensionality (architecture, sculpture, ceramic etc.), the problematic issues arising during the processes of the two dimensional transcription of the art object on paper, and its three dimensional application might result in some negativities. Ever-advancing technology, particularly the computational working environment supplied by the computers, has being developing into indispensible modern instructional tools, not only for the artist and the art objects, but also for the art education.