Çevresel Grafik Tasarım'ın Uygulama Alanları

Günümüzde verilerin fazlalaşması ve giderek karmaşık hale gelmesiyle, bilginin tasarımıçok daha önem taşımaktadır. Karmaşık ve düzensiz olan bilgiyi planlı ve anlaşılabilirbiçime dönüştüren bilgilendirme tasarımının, kendi içinde pek çok farklı uygulama alanıvardır. Çevresel grafik tasarım, bilgilendirme tasarımının kapsamına giren, yerleşik vegüçlü bir geleneğe sahip, kendi içinde çeşitli alt başlıkları olan, geniş ve disiplinler arasıbir uygulama alanıdır. Bu makalede, doğal ve yapılandırılmış çevrede yönlendirme, bilgiverme, tanımlama, tercüme etme ve mekan duygusunu arttırma gibi işlevleri olançevresel grafik tasarımın, amacı, kapsamı, uygulama alanları ve bu alanlardaki nitelikarayışı örneklerle incelenmektedir
Anahtar Kelimeler:

-

___

  • Balast, D.K., The Encyclopedia of Associations and Information Sources for Architects, Designers, and Engineers, M.E. Sharpe, New York, 1998.
  • Başer, M. Görsel İletişimde Piktogram ve Sembollerin İnsan Üzerindeki Etkileri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir:Anadolu Üniversitesi, 1994.
  • Calori, C., Signage and Wayfinding Design: A Complete Guide to Creating Environmental Graphic Design Systems, John Wiley, New Jersey, 2007.
  • Dernie, D., Exhibition Design, Laurence King Publishing, London, 2006.
  • Demir, Ç. “Günümüz Sergileme Tasarımı, Türleri ve Londra’dan Sergileme Tasarımı Örnekleri”, Sanat ve Tasarım Dergisi, sayı 2, Gazi Üniversitesi, 2008: 51-67.
  • Erkmen, B., Son İşler, İstanbul: Ofset Yapımevi ve Mat. San. ve Tic. Aş., 2004.
  • Gibson, D., The Wayfinding Handbook: Information Design for Public Places, Princeton Architectural Press, New York, 2009.
  • Graphic Design USA Magazine, New York, 1992.
  • IIID International Institute of Information Design, (erişim) http://www.iiid.net/ , 11 Şubat 2010.
  • Irmak, O., “Bilgilendirme Tasarımı: Profesyonellerden Görüşler”, Grafik Tasarım Dergisi, Sayı 28, 2009:80.
  • Karamustafa, S., 21. yüzyıl Türkiyesi`nde Görsel İletişim Tasarımı Eğitimi, Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi, İstanbul:Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, 2003.
  • Lorenc, J., Skolnick, L., Berger C., What is Exhibition Design?, A RotoVision Book SA., Switzerland, 2007.
  • Machado, E. (1994). “I Remember That Town: Environmental Graphics Distills
  • and Reinforces Local Identity”, Yüksek Lisans Tezi, The University of Georgia. Erisim: 12 Mart 2010, FirstSearch - OCLC.
  • Mijksenaar, P., “Signage to the Rescue”, Information Design Workbook, haz. Kim Baer, Rockport Publishers, Massachusetts, 2008.
  • O’Grady, J.V., O’Grady, K. V., The Information Design Handbook, How, USA, 2008
  • SEGD Society of Environmental Graphic Design, (erişim) http://www.segd.org/, 14 Mart 2010.
  • “Symbol Signs”, AIGA - The Professional Association for Design, (erişim) http://www.aiga.org/, 14 Ağustos.2010.
  • Topraktan Sonsuzluğa Çatalhöyük, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2006.
  • Turgut, E., “Fuarlarda Grafik Tasarım Sorunları Üzerine” Her Yönüyle Pazarlama İletişimi, MediCat Kitapları, İstanbul, 2002.
  • Wyman, L., “Yönlendirme Sistemleri”, Grafik Tasarım, Sayı 28, 2009:48-53.