Feminist Sanata İki Farklı Yaklaşım: Gerilla Kızlar ve Cindy Sherman

Genel sanat tarihi yazımına göre kadınlar bir azınlık grubu oluşturmaktadır. En çokreferans gösterilen sanat tarihi kitaplarının yazarları E.H. Gombrich ve H.W. Jansonkitaplarında kadın sanatçılardan bahsedilmemektedir. 1960’larda sonra gelişen feministhareket sanat alanındaki bu ayrımcılığa karşı feminist bir bakış açısı geliştirmiş ve sanatdünyasının içine kadınları da katmak için çeşitli stratejiler ortaya koymuştur. Bustratejilerden biri sanat tarihini kadın bakış açısıyla yeniden gözden geçirerek bu tarihiçindeki kadın sanatçıların önemini öne çıkartmak; bir diğeri ise bütün toplumsal cinsiyetkodlarını reddederek kadınlık durumunun aslında kurulmuş bir durum olduğunudolayısıyla kadın ya da erkek sanatçı gibi kavramların geçersizliğini ortaya koymaktır. Buçalışmada toplumsal cinsiyet bağlamında kadın sanatçıların durumu değerlendirilecek veiki farklı strateji, bu stratejileri sanat çalışmalarında kullanan sanatçılar(Gerilla Kızlar veCindy Sherman) örneklenerek açıklanacaktır
Anahtar Kelimeler:

-

___

  • Antmen, Ahu, Önsöz, Sanat Cinsiyet, haz. Ahu Antmen, İletişim Yayınları, İstanbul, 2008.
  • Anetmen, Ahu, 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, Sel Yayıncılık, İstanbul, 2002.
  • Direk, Zeynep, Cindy Sherman, Defter, sayı 39, Metis Yayınları, İstanbul, 2000:133-158.
  • Freeland, Cynthia, Sanat Kuramı, çev. Fisun Demir, Dost Kitabevi, Ankara, 2008.
  • Gerilla Kızlar, An Interview, http://www.guerrillagirls.com/interview/index.shtml, 20 Kasım 2009.
  • Hopkins, David, After Modern Art, Oxford University Press, USA, 2000.
  • Kelly, Merry, İmgeleri Arzulamak/Arzuyu İmgelemek, Sanat Cinsiyet, haz. Ahu Antmen, İletişim Yayınları, İstanbul, 2008.
  • Meagher, Michelle, Would the Real Cindy Sherman Please Stand Up? Encounters between Cindy Sherman and Feminist Art Theory, Women: A Culturel Review, sayı 13, cilt 1, Routledge, Londra, 2002:18- 36.
  • Mullin Amy, Feminist Art and the Political Imagination, Hypatia, sayı 18, cilt 4, University of Washinton, Seattle, 2003:189-213.
  • Mulvey, Laura, A Phantasmagoria of the Female Body: The Works of Cindy Sherman, New Left Review, Temmuz-Ağustos 1991,(erişim) http://www.newleftreview.org/?view=1645, 19 Kasım 2009.
  • Mulvey, Laura, Görsel Zevk ve Anlatı Sineması, Sanat Cinsiyet, haz. Ahu Antmen, İletişim Yayınları, İstanbul, 2008.
  • Nochlin, Linda, Neden Hiç Büyük Kadın Sanatçı Yok?, Sanat Cinsiyet, haz. Ahu Antmen, İletişim Yayınları, İstanbul, 2008.
  • Gouma-Peterson, Thalia, Patricia Mathews, Sanat Tarihinin Feminist Eleştirisi, Sanat Cinsiyet, haz. Ahu Antmen, İletişim Yayınları, İstanbul, 2008.
  • Raizada, Kristen, An Interview with the Guerrilla Girls, Dyke Action Machine (DAM ), and the Toxic Titties, NWSA Journal, sayı 19, cilt 1, NWSA Publications, Minneapolis, 2007:39-58.
  • Withers, Josephine, The Guerrilla Girls, Feiminist Studies, sayı 14, cilt 2, Feminist Studies, Inc, College Park, USA, 1988:285-300.