Cumhuriyet Sonrası Türk Seramik Sanatının Çağdaşlaşma Süreci

Çağdaş Türk Seramik Sanatı olarak adlandırdığımız dönem, 1923’de Cumhuriyet’in ilanıile başlayan ve günümüze kadar gelen süreçte, seramik sanatı adına yaşanan gelişmedönemini kapsamaktadır. Cumhuriyet’in ilanıyla birlikte sosyal ve ekonomik hayattayaşanan gelişmeler ve modernleşme yolunda yapılan köklü değişimler toplumsal hayatınher alanında kendini gösterirken bunlara paralel olarak Türk seramik sanatı da yenilikçibir gelişim süreci içerisine girmektedir. Cumhuriyet sonrası seramiğin gelişimi sanayi ileeğitim alanlarında ve özgün serbest sanatsal girişimlerin paralelliğinde yaşanmıştır.Endüstrileşme ve sanayinin gelişmesi ile birlikte seramik atölye ve fabrikaları kurulmayabaşlanmıştır. Batılı anlamda eğitim verebilecek kurum ve eğitmen olmadığı için, eğitimsistemleri ve ders programları konusunda Avrupa’daki okullar ve eğitim sistemleri örnekalınmış, yetenekli öğrencilerin yurtdışına gönderilerek eğitim almaları sağlanmıştır. Budönemde günümüzün önemli Güzel Sanatlar Fakülteleri’nin de temelleri atılmıştır.Bireysel anlamda ilk özel seramik atölyesinin kurulması yine bu döneme denkgelmektedir. Eğitmen ve sanatçı kimlikleriyle Cumhuriyet sonrası Türk SeramikSanatı’nın çağdaşlaşma sürecinde öncülük eden önemli isimlerin yaptıkları çalışmalargünümüz modern seramik sanatı anlayışının temellenmesinde de etkin rolleroynamışlardır. Çağdaş Türk Seramik Sanatı’nın gelişimi günümüzde de yeni seramikatölyelerinin kurulması, akademik ortamda artan eğitim kalitesi, sürekli yaratıcı çabanınürünü olan özgün eserlerin uluslararası sanat ortamlarında sergilenmesi, yarışma, grupsergilerinin ve çeşitli etkinliklerin artması ile büyük bir hızla devam edecektir
Anahtar Kelimeler:

-

___

  • Ağatekin, Mustafa, Cumhuriyet Sonrası Çağdaş Türk Seramik Sanatının Gelişimi Ve Anlatım Dili Yönünden Değerlendirilmesi, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi, Eskişehir, 1993.
  • Ağatekin, Mustafa, Dünya’da ve Türkiye’de Çağdaş Seramik Sanatının Oluşum Süreci, Anadolu Sanat, Sayı:12, Mart, Eskişehir, 2002.
  • Cezar, Mustafa, Sanatta Batı’ya Açılış Ve Osman Hamdi, Dergah Yayınları, İstanbul,1971.
  • Cezar, Mustafa, Güzel Sanatlar Akademisi’nden 100 Yılda Mimar Sinan’a. Güzel Sanatlar Eğitiminde 100 Yıl, İstanbul, 1983.
  • Diren, Sadi, 50 Yılda Seramik, 50 Yılda Cumhuriyet, 50 Yılda Plastik Sanatlar, İ.D.G.S.A. Yayınları, İstanbul, 1974.
  • Erzen, Jale, Modernizm Sonrası Sanat, Uluslararası Plastik Sanatlar Derneği Yayın Dizisi1, İstanbul, 1993.
  • Esin, Ufuk, Sadi Diren ve Seramik, Sanat Çevresi, Ocak, Sayı:63, İstanbul, 1984.
  • Genç, Pınar, Türkiye’de Soyut Seramik Sanatının İncelenmesi Ve Bazı Sorunlarının Giderilmesi, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi, Eskişehir, 1992.
  • Gezgin, Ümit, İlgi Adalan, Bilim Sanat Galerisi Yayınları, İstanbul, 2002.
  • Giray, Kıymet, Türkiye’de Sanat. Sayı:33, Mart/Nisan, İstanbul, 1998.
  • Gürses, Reyhan, Gelenekten Evrensele Ulaşmada Türk Seramik Sanatçısının Kültür Zenginliğinin Çağdaş Yorumlara Yansıması, Yayınlanmış Sanatta Yeterlik Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Seramik ve Cam Bölümü,İstanbul, 1998.
  • İpşiroğlu, N. Ve M. İpşiroğlu, Sanatta Devrim, Remzi Kitapevi, İstanbul,1990.
  • Koral, Füreyya, Füreyya Koral Sanatını Anlatıyor, Yeni Boyut Plastik Sanatlar Dergisi,sayı:6, İstanbul, 1982.
  • Mimar Sinan Üniversitesi, Güzel Sanatlar Eğitiminde 100 Yıl, Mimar Sinan Üniversitesi Basımevi, İstanbul, 1983.
  • Meriç, Fatma, Çağdaş Türk Seramik Sanatında Figür Ve Kişisel Öneriler, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, 1994.
  • Oral, Emel, Türkiye’de Çağdaş Seramik Sanatının Gelişimi, Anadolu Sanat,Sayı:16, Eskişehir, 2005.
  • Özsezgin, Kaya, Erdinç Bakla, Bilim Sanat Galerisi Yayınları, İstanbul, 2000.
  • Özturanlı, Gül, Modern Türk Seramik Sanatına Bir Bakış, Türkiye’de Sanat Plastik Sanatlar Dergisi, İstanbul, 1998, sayı:33.
  • Tansuğ, Sezer, Sanatın Görsel Dili, İstanbul, Remzi Kitapevi, 1988.
  • Turani, Adnan, Sanat Terimleri Sözlüğü, İstanbul, Remzi Kitapevi, 1993.
  • Türe, Fatma, Bir Usta, Bir Dünya: Füreyya Koral, Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık, İstanbul, 1997.
  • Uludağ, Kemal, Seramik Sanatının Kimlik Sorunu, Türkiye’de Sanat Dergisi, Mart / Nisan, Sayı: 33, İstanbul, 1998
  • http://www.yapi.com.tr/Haberler/mimarlik-muzesinde-mimarlik- egitimine-yon-verenler-i18831923-sanayii-nefise-mektebi-sergisi- acildi_28450.html (erişim) (20.09.2010)
  • http://www.kenthaber.com/Resimler/2004/10/15/aDXASCASCA. jpg (erişim) (20.09.2010)
  • http://www.arkist.com/images/mimari/tarabya/14b.jpg (erişim) (20.09.2010)
  • http://www.kultur.gov.tr/TR/ Sanatçı Yetiştirme Hedefli Kurumlarda Plastik Sanatlar Eğitimi (erişim) (20.09.2010)
  • http://www.gorselsanatlar.org/seramik-ve-cam/jale-yilmabasar- atesin-ustasi/ (erişim) (14.01.2011)