Etkileşim Tasarımı ve Arayüz Tasarımı Felsefesinin İletişim ve Semiyotik Açısından Değerlendirilmesi

Bilgisayarların bir ortam olarak tanımlanmasına dair tartışmalar 1980’li yıllardan beri devam etmek- te ve bilgisayar-insan etkileşimi alanında birçok sorunu da yanında getirmektedir. Bu makalede, aracı etme sürecinde bilgisayarın şeffaflaşması, etkileşimli multimedya alanında yaratılacak olan arayüzün insan zekasına benzetilmesi ve bazı araştırmacılar tarafından ele alınmasına rağmen arayüzün kav- ramsallaştırılmasının iletişim kuramları açısından mekanik kalması ile ilgili sorunlar irdelenecektir. Sözü edilen konuların temelinde yatan bu sorunların aslında iletişim sürecinde gönderici ve alıcı arasında her zaman üretilen sanal anlamın çoğu zaman göz ardı edilmesinden kaynaklandığı ileri sürülmektedir. Günümüzde ise, hem 1980’li hem de 1990’lı yıllardaki arayüzlerin fazla çizgisel yapı- larından farklı olarak çizgisel-olmayan ve çağrışımsal özelliklere sahip olmakla zihnin doğal işleyişine daha yakın olan internet ağı dünyası mevcuttur. Sonuç olarak günümüz dünyasındaki arayüz tasarım felsefesinin ve etkileşim tasarımının kendi iletişim potansiyelimizi keşfetmemiz için hangi koşulları içermesi gerektiğine dair bazı önermelerde bulunulacaktır.

___

  • Anderson, J.J. (1989). “Multimedia: About Interface”, MacUser, March, 89- 96.
  • Anderson, J.J ve A. Himes. (1989). “Interactive Multimedia: Discovery by Design”, MacUser, March, 96-98.
  • Barlow, J., Rada, R ve Diaper, D. (1989). “Interacting WITH Computers”, Interacting With Computers, 1(1), 31-38.
  • Bench-Capon, T.J.M. ve McEnery, A. M. (1989). “People Interact Through Computers, Not With Them”, Interacting With Computers, 1(1), 31-38.
  • Coats R.B. ve Vlaeminke, I. (1987). Man-Computer Interfaces: An Introduction to Software Design and Implementation. Cambridge, MA: Blackwell.
  • Bolt, R.A. (1985). “Conversing With Computers”, Technology Review, 88(2), 35-43. Buxton, W. (1986). “There is More to Interaction Than Meets the Eye:
  • Some Issues in Manual Input”. D.A. Norman, S. W. Draper, Lawrence Erlbaum (Editörler). User-Centered Design. Hillsdale, New Jersey. Lawrence Erlbaum Associates, s.319-338.
  • Eason, K. (1984). “Towards the experimental study of usability”, Behaviour & Information Technology, 3(2), 133-143.
  • Foley, J.D. ve Wallace, V.L. (1974). “The Art of Natural Graphic Man-Machine Conversation”, Proceedings IEEE, 62(4), 462-471.
  • Foley, J.D., Wallace, V.L., ve Chan, P. (1984). “The Human Factors of Computer Graphics Interaction Techniques”, IEEE Computer Graphics & Applications, November, 13-48.
  • Gaines, B.R. ve Shaw, M.L.G (1984). The Art of Computer Conversation: A New Medium for Communication. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Gaver, W. (1986). “Auditory Icons: Using Sound in Compute Interfaces”, Human Computer Interaction, 2(2), 167-177.
  • Gittins, D. (1986). “Icon-based Human-Computer Interaction”, International Journal of Man-Machine Studies, 24, 519-545.
  • Goodwin, C. (1981). Conversational Organization: Interaction Between Speakers and Hearers. New York: Academic Press.
  • Heath, C. (1982). “The Display of Recipiency: An Instance of A Sequential Relationship in Speech and Body Movement”, Semiotica, 42, 147-167.
  • Hartley, John. (2009). “Interaction Design, Mass Communication and the Challenge of Distributed Expertise”, Sociological Problems Quarterly, No:3-4, 191-209.
  • Hutchins, E. L., Hollan J.D. ve Norman D. A. (1983). “Direct Manipulation Interfaces”, Human-Computer Interaction, 1, 311-338.
  • Ito, R. (1989). “Making The Jump to Hypermedia”, MacUser, March, 129-130.
  • Keeler, Mary A. ve Susan M. Denning. (1991). “The Challenge of Interface Design for Communication Theory: From Interaction Metaphor to Contexts of Discovery”, Interacting with Computers, 3(3), 283-301.
  • MacKay, D.M. (1972). Formal Analysis Of Communicative Processes. R.A. Hinde (Editör). Non-Verbal Communication. Cambridge. Cambridge University Press, s. 1-3.
  • Miley, M. (1989a). “Modern Interface Technology”, MacUser, March, 121-127. Miley, M. (1989b). “Transparent Interface”, MacUser, March, 117.
  • Nickerson, R.S. (1977). “On Conversational Interaction With Computers”, UODIGS’76 Proceedings of the ACM/SIGGRAPH Workshop on User-Oriented Design of Interactive Graphics Systems (ss. 101-113), New York.
  • Norman, D.A. (1986). Design Principles for Human-Computer Interfaces Design. E. D. Berger, K. Pezdek ve W.P. Banks (Editörler) (1987) Applications of Cognitive Psychology: Problem Solving, Education and Computing. Hillsdale, New Jersey. Routledge, s. 141-162
  • Peirce, C.S.(1958). (1931-35) Collected Papers of Charles Sanders Peirce vols 1-6. C. Hartshorne ve P. Weiss (Editörler), vols 7-8. A.W. Burks (Editör). Cambridge, MA: Belknap Press.
  • Ryan, R. (1991). “Dynabook Revisited With Alan Kay”, Byte, February, 203-8. Robertson, D.W. (1958). Saint Augustine’s ‘On Christian Doctrine. Indianapolis, Indiana: Bobs Merril.
  • Sinaiko,W. H. (1961). Human Factors in the Design of Systems. H. W. Sinaiko (Editör) Selected Papers on Human Factors in the Design and Use of Control Systems. New York. Dover, s. 1-41.
  • Sullivan, P. (1989). “Beyond A Narrow Conception of Usability Testing”, IEEE Trans. Professional Communication, Winter, 256-264. Winograd, T. ve Flores F. (1987). Understanding Computers and Cognition: A New Foundation For Design. Ablex, Norwood, New Jersey: Addison-Wesley.
  • Zittrain, Jonathan (2008). The Future Of The Internet – And How To Stop It. New Haven, CT: Yale University Press.