Dokunun Duyumsanması

Bu araştırma temel tasarım ilke ve elemanlarından biri olan ‘doku’ kavramının anlamı, doku çeşitleri ve doğal-yapay dokuları kullanan bazı sanatçı resimlerinin incelenmesi ve dokunun duyumsanması konusunu açıklamaya yönelik bir çalışmadır. Literatür taraması sonucu elde edilen verilerde doku-yüzey, birim-bütün ilişkisine değinilerek, dokunun duyumsanması konusu Worringer ve Deleuze’nin “duyumsama” tanımlarına dayanarak açıklanmaya çalışılmıştır. Doğal- yapay, sert-yumuşak yüzeyler ile dokunun insan üzerindeki yarattığı genel duygusal etkiler işlenmiştir. Gerçek dokuyu daha iyi anlamak için Anselm Kiefer’in çalışma tekniği ile, yapay dokuyu daha iyi anlamak için hipergerçekçi sanatçı Ralph Goings ve trompe l’oeil resimleri, mozaikler ya da dijital doku örnekleri verilerek incelenmiştir.

Perception of Tecture

This research aims to explore the meaning of ‘texture’, as one of the basic design principles and elements, and the texture types. It also aims to investigate the paintings of some artists’ using natural - artificial textures, and to explain touch sensation. Texture-surface is tried to be explained on the basis of the definition of “sensation” of Worringer and Deleuze, emphasizing the relation of unit-whole by using the data obtained after the literature search. The natural-artificial, hard-soft surfaces and the general emotional effects created by the touch on the human are processed. In order to better understand the real texture, the work technique of Anselm Kiefer is examined. As for the artificial texture, the hyper-realist artist Ralph Goings and trompe l’oeil paintings, mosaics or digital textures are examined.

___

  • Çellek, T., Sağocak, A. M. (2014). Temel Tasarım Sürecinde Yaratıcılık. (1. bs..). İstanbul: Grafik Kitaplığı.
  • Deleuze, G. (2009). Francis Bacon Duyumsamanın Mantığı. (1. bs.). İstanbul: Norgunk Yayınları.
  • Divanlıoğlu, H. D.. (1997). Temel Tasar Tasarı’ın Öge ve İlkeleri. İstanbul: Birsen Yayınevi.
  • Genç, K. (01, 01 2015). mimarcasanat.com. 11 26, 2015 tarihinde mimarcasanat.com: http://www.mimarcasanat.com/ resim/anselm-kiefer.html adresinden alındı
  • Gökaydın, N. (2002). Temel Sanat Eğitimi Sanat Eğitimi Öğretim Sistemi ve Bilgi Kapsamı. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Güngör, İ.H., (1983). Temel Tasar. (2. bs.). İstanbul: Kipaş Yayınları.
  • Ocvirk, O.G., Stinson, R.E., Wigg, P.R., Bone, R.O., Cayton, D.L. (2013) Sanatın Temelleri Teori ve Uygulama. İzmir: Karakalem Kitabevi Yayınları.
  • Ötgün, C. (2000, 10 01). Çizgi Dışı Sanatçılar: Anselm Kiefer. İ.S.K. Aylık Bülten , s. 97. Seylan, A. (2005). Temel Tasarım. Ankara: Dağdelen Basın Yayın.
  • Sözen, M., Tanyeli, U. (2014). Sanat kavram ve terimleri sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi. Worringer, W. (1985). Soyutlama ve Özdeşleyim. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Resim 1- Doğal doku / Gerçek dokuya örnek; ağaç kabuğu dokusu. Fot.yazara ait, 2016.
  • Resim 2-Gerçek dokunun resimde kullanımına örnek, Anselm Kiefer’in çalışmalarından bir detay. Fot.yazara ait, Albertina Museum, Viyana, Avusturya, 2016.
  • Resim 3- Yapay doku / Görsel dokuya örnek; Ralph Goings, Cream Pie, 1979, oil on canvas. (Erişim Tarihi: 17.11.2016) http://flavorwire.com/130740/10-works-of-art-that-look-good-enough-to-eat
  • Resim 4 - Görsel doku (geometrik yapılı doku) ya da örüntü örneği, El- Hamra Sarayı’ndan mozaik örneği (Erişim Tarihi: 03.01.2017)
  • https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/c5/60/da/c560daaa3a8114364443d45238b5f2f1.jpg
  • Resim 5 - İcat edilmiş doku örneği, “Vault Sequence (Ardışık Kubbe)”, Brian Fridge. (Erişim Tarihi: 16.12.2016)
  • https://media.mutualart.com/Images/2015_04/25/15/150634204/037fbde0-416a-41b8-b589-caf636da0b1e_570.Jpeg Duyumsama tanım (Erişim Tariji: 05.01.2017)
  • http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&arama=kelime&guid=TDK.GTS.5876da856e9f09.74026355