Cihat Burak'ın Resimlerinde Türk Bayrağı İmgesi

Bu araştırma, Türk resim sanatında özgün duruşu ve resimlerindeki farklı tavrıyla dikkat çeken Cihat Burak'ın resimlerindeki bayrak imgesinin izini sürmeyi hedeflemektedir. Avrupa'da ulus devlet rejimlerine geçişle birlikte bayraklar, milli marşlar gibi ulusun tarihsel geçmişini övgüyle anan kutsallaştırılmış nesnelere dönüşmüştür. Gerek Batı resim sanatında gerekse Türk resim sanatında, içeriğinde bayrak imgesi bulunan çalışmalara sıklıkla rastlanmaktadır. Cihat Burak'ın çalışmalarındaki plastik dil ve buna bağlı olarak kavramsal alt metinleri bayrak bağlamıyla nasıl bir ilişki kurduğu, çağdaşları veya ondan önceki kuşakların bayrak imgesini resim düzleminde nasıl incelediği tartışmanın ana eksenini oluşturacaktır. Bu da, gerek resim karşılaştırmaları gerekse sanatçı hakkında yazılan metinler aracılığı ile açıklanmaya çalışılacaktır

IMAGE OF TURKISH FLAG IN CİHAT BURAK'S PAINTINGS

This research aims to track the flag image in the pictures of Cihat Burak who draws attention with his distinctive stance and different attitude in pictures in Turkish painting art. Along with transition to the nation-state regimes in Europe, flags turned into sacralized objects that praise the historical background of the nation such as national anthems. Studies containing the flag image are frequently encountered both in Western painting art and Turkish painting art. How Cihat Burak associated the plastic language and accordingly conceptual sub-texts in his studies to the context of flag and how contemporaries or predecessors examined the flag image on the picture plane will constitute the main axis of the discussion. An attempt to explain this will be made through picture comparisons and texts written about the artist

___

Barthes, R. (2012). Göstergebilimsel Serüven, (çev. M. Rifat, S. Rifat) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.

Billig, M. (2002). Banal Milliyetçilik, (çev. C. Şişkolar), İstanbul: Gelenek Yayıncılık.

Bozturgut, A.Ö. (2013). "Flaman resmi Bağlamında Gerçekliğin Post-ikonografik Resmi Olarak Fotografik görüntü", Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25 (1), 65-71.

Çalıkoğlu, L. (2008). Cihat Burak Retrospektifi, İstanbul: İstanbul Modern Sanat Müzesi Yayınları.

Çalışkan, S. (2016). Türk Resim Sanatında Türk Bayrağı İmgesi, Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, İstanbul.

Duben, İ., Yıldız, E. (2008). Seksenlerde Türkiye'de Çağdaş Sanat: Yeni Açılımlar, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.

Durkheim, E. (2011). Dini Hayatın İlkel Biçimleri, (çev. F. Aydın) Ankara: Eski Yeni Yayınevi.

Kurtoğlu, F. (1987). Türk Bayrağı Ve Ay Yıldız, Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.

Ögel, B. (1984). Türk Kültür Tarihine Giriş VI, Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.

Öndin, N. (2003). Cumhuriyetin Kültür Politikası ve Sanat 1923-1950, İstanbul: İnsancıl Yayınları.

Özbudun, S. (1997). Ayinden Törene, İstanbul: Anahtar Kitaplar Yayınevi.

Resim 1, 3, 7, 8, 9, 12. Çalıkoğlu, L. (2008). Cihat Burak Retrospektifi, İstanbul: İstanbul Modern Sanat Müzesi Yayınları

Resim 2. http://tarihturko.tr.gg/FATMA-SEHER--k1-KARA-FATMA-k2-.htm(10.01.2016)

Resim 4. Şişli İnkılap Müzesi Koleksiyonu - http://www.tarihnotlari.com/ruhi-arel/

Resim 5.Koçak, O. (2009).Modern ve Ötesi Elli Yılın Kenar Notları, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.

Resim 6. T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Ankara Devlet Resim Heykel Müzesi Koleksiyonu

Resim 10. http://www.turkcebilgi.com/nazım_hikmet (15.01.2016)

Resim 11. http://mehmetbilgehanmerki.blogspot.com.tr/2014/05/salkim-sogutun-yazilis- hikayesi.html(10.01.2016)