Çağdaş Sanatta Nesne- Mekan Olarak Ev İmgesi

Arketip bir yapı olarak en basit anlamda kişisel mekânın niteliklerini tanımlayan ev, bir nesne, bir imge olarak da günümüz sanatının tüm disiplinleri içerisinde sınırları sanatçılar tarafından belirlenen, gerçekte sanat kavramı kadar derin tanımları ve görsellikte çok farklı formu, bağlamı içerisinde barındırabilen bir kavramdır. Hemen her disiplinde üzerine tartışma açılabilen ev kavramı, barınmanın, ait olmanın, muhafazanın, güvenliğin, huzurun, kimliğin temsilinde başat unsurlardan biri, ya da tüm bu durumların olumsuzluk/ karşıtlık içeren hal ve olgularıyla zaman içerisinde çağdaş sanatta da izi sürekli sürülen bir fenomen olmuş, dolayısıyla sanatçı, izleyici, nesne, mekân ilişkileri içerisinde güçlü bir dil, bir üretim biçimi haline dönüşmüştür. Bu bağlamda, araştırma süresince ev kavramı, öncelikle fenomenolojik boyutuyla ele alınarak, Gaston Bachelard, Maurice M. Ponty, Otto F. Bollnow’un ev ve mekân üzerine düşüncelerine yer verilmiştir. Evin çağdaş sanatta bir nesne- mekân olarak konumlanmasına yönelik ise; Louise Bourgeois, Erwin Wurm, Rachel Whiteread, Donald Rodney ve Petrit Halilaj’ın ev odaklı çalışmaları ele alınmıştır.
Anahtar Kelimeler:

Sanat, Nesne-Mekan, Bellek, Ev

___

  • Artun, N. A. (2014). Sürrealizm/ Mimarlık: Mekân Sanatı. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bachelard, G. (2014). Mekânın Poetikası (çev. A. Tümertekin,). İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Bollnow, O. F. (1961). “Lived-Space”, Philosophy Today, 5:1. 31-39.
  • Certeau, M. (1984). The Practice of Everday Life (İngilizce çev. S. Rendal). California: University of California Press.
  • Colomina, B. (2011). Mahremiyet ve Kamusallık -Kitle İletişim Aracı Olarak Modern Mimari (çev. A. U. Kılıç). İstanbul: Metis Yayıncılık.
  • Dreifuss, K. E. (2016). Art and Mourning: The Role Of Creativity In Healing Trauma And Loss. New York: Routledge.
  • Foster, H. (2004). Tasarım ve Suç (çev. E. Gen). İletişim Yayınları.
  • İlin, M. ve Segal, E. (2000). İnsan Nasıl İnsan Oldu (çev. A. Zekerya). İstanbul: Say Yayınları.
  • Lauzon, C. (2017). The Unmaking of Home in Contemporary Art. Canada: University of Toronto Press.
  • Levent, N. ve Leone, A. P. (2014). The Multisensory Museum: Cross-Disciplinary Perspectives on Touch, Sound, Smell, Memory, and Space. UK: Rowman&Littlefield.
  • Perry, G. (2013). Playing at Home: The House in Contemporary Art. London: Reaktion Books Ltd.
  • Racz, I. (2015). Art and the Home: Comfort, Alienation and the Everyday. London: I.B. Tauris.
  • Talu, N. (2009). “Ev, Evsellik, Gündelik Hayat Nesneleri: Andrea Zittel, Allan Wexler, Rachel Whiteread”, Arredamento Mimarlık Tasarım Kültürü Dergisi, 221, 128-134.
  • Tuan, Y. F. (2001). Space And Place: The Perspective Of Experience. Minneapolis: University of Minnesota Press.
  • İnternet Kaynakları
  • İnternet: Henrik David Bohr. Web: https://bit.ly/2M33mS7 adresinden 19.09.2019 tarihinde alınmıştır.
  • İnternet: Werner Heisenberg. Web: https://bit.ly/314DMQO adresinden 19.09.2019 tarihinde alınmıştır.