Duyusal Kolaj ve Mekân

Mimarlık eğitimi yıllar içerisinde mekânı tanımlamak ve deneyimlemek üzere birçok yeni teknik ve yöntemle öğrencilerle buluşmaktadır. Mekânın yaşamsal ve duyusal boyutuna hitap edecek gerçekçi yaklaşımlar teknolojinin gelişmesiyle sanal gerçekliğe doğru ilerlemekte ve zaman içerisinde görselleşme ve ifade teknikleri de değişmektedir. Bu çalışma, sanatta ve mimarlık eğitiminin ilk yıllarında yapılan kavramsal çalışmalarda oldukça sık kullanılan kolaj tekniğinin mekânsal duyumsamaya karşılık gelen bir ifade tekniği olduğunu ve mekânın deneyimlenmesine hazırlık yapan çok boyutlu bir ifade tekniği olarak mimarlık eğitiminin tüm süreçlerinde yer alabileceğini savunmaktadır. Çalışmanın amacı mekânı duyular aracılığıyla algılatabilecek bir teknik olarak kolajın önemini vurgulamaktır. “Mimari tasarım sürecinde görmek, dokunmak, tat almak, koklamak ve işitmek duyularını kolaj tekniği harekete geçirir” hipotezi “IV. İstanbul Tasarım Bienali- Okullar Okulu” etkinlikleri kapsamında sergilenen “Evin Ayrıntıları” isimli duyusal kolaj çalışması üzerinden okunacaktır.

___

  • Ahmed, S. (1999), “Home And Away Narratives Of Migration And Estrangement”, International Journal Of Cultural Studies, 2 (3), 329-347.
  • Aslan, F., Aslan, E. ve Atik, A. (2015), İç Mekânda Algı, İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 5(11), s.139-151.
  • Batur, E. (2006), Modernizmin Serüveni, Alkım Yayınevi, İstanbul, s.327. Cüceloğlu, D.,(1992), İnsan ve Davranışı, Remzi Yayınevi ,İstanbul, s.103.
  • Gezer, H. (2012), “Mekânı Kavrama Sürecinde Algılama Bileşenleri”, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sayı: 11 bahar, ss.1-10.
  • Goldermans, S., Hoogenboom, M. (2001) “GIS Visualization The Killer Application?”, Geoinformatics, 12(2), 112-115.
  • Graafland, A., (1996), Architectural Bodies, 010 Publishers, Rotterdam.
  • Gürer, T.K., Yücel ,A., (2005), “Bir Paradigma Olarak Mimari Temsilin İncelenmesi”, itüdergisi/a Mimarlık, Planlama, Tasarım, cilt:4, sayı:1, Mart, s.84-86.
  • İnceoğlu, M., (2004). Tutum-Algı İletişim, Elips Kitap, Ankara, s.83-84.
  • Kızıl, F., (2000), Objelerin İki-Üç Boyutlu Grafik Anlatımı ve Zihinde Canlandırma, İstanbul, Mimar Sinan Üniversitesi Yayınları, s.25.
  • Lynton, N. (1991) Modern Sanatın Öyküsü, (çevirenler: Prof. Dr. Cevat Çapan - Prof. Dr. Sadi Öziş), Remzi Kitabevi, İstanbul, s:65, 1991.
  • Lichtenstein, D. (2009), “Born in Exile: There is No Place Like Home”, Psychoanalytic Psychology, 26 (4), 451.
  • Uluğtekin, N, İpbüker,C., (1996), “Kartoğrafya ve Coğrafi Bilgi Sistemi”, Coğrafi Bilgi Sistemi Sempozyumu CBS, İstanbul, s.131-141.
  • Öztütüncü, S. (2017), “Sanat Ve Donanım Malzemesi Olarak Kolaj Örneği”, Ulakbilge, Cilt 5, Sayı 10, Volume 5, s.343.
  • Uluengin Ö. , Görgülü, T. (2014), “Mimarlıkta Bir Karşı Duruş Tavrı Olarak ‘Anarchitecture”, Megaron Dergisi, cilt vol 9, say:4, s.339.
  • Pallasmaa, J. (2011) , Tenin Gözleri, Çev. Aziz Ufuk Kılıç. İstanbul: Yem Yayınları, s.12- 19-52-53-62-67
  • Papadopoulos, R. K. (2002), Refugees, Home And Trauma. Papadopoulos, R. K. (Ed.), Therapeutic care for refugees: No place like home s. 9-40.
  • Porter, T., (1979), How Architects Visualize, Studio Vista, London.
  • Schenk, P., (1991), “The Role of Drawing in the Graphic Design Process”, Design Studies, 12, 3, 168-181
  • Tanju, B. (2003), Mimarlıkta Sıfır Noktasını Aramak, Ofset Yapımevi ve Matbaacılık, İstanbul, s.43
  • Woolgar, S., (1999), Bilim, Bilim İdesi Üzerine Sosyolojik bir Deneme, Paradigma Yayınları, İstanbul, s.155.