Anish Kapoor’un Eserlerinde Kültürel Etkileşim

Bu araştırmanın amacı Anish Kapoor’un çalışmalarında Doğu düşüncesinin ve estetiğinin çözümlenerek Batı sanatı içerisindeki etkisini analiz etmektir. Sanatçının eserleri araştırmanın amacı doğrultusunda amaçlı örnekleme yöntemine gidilerek seçilmiştir. Örneklerden elde edilen veriler betimsel analiz yöntemi ile incelenerek bulgulara ve yorumlara varılmıştır. Kapoor’un sanatsal üretim sürecine bakıldığında 3 farklı temelde gelişim gösterdiği görülmektedir. Bunlar ise: 1970 biçimci anlayış, 1980 sonrası ilk dönem ve 1990-2000 yılları arası olgunlaşma dönemi eserleri olarak adlandırılabilir. Her dönem birbirinin devamı gibi gözükse de ele aldığı kavramlar ve kullandığı dil açısından farklılıklar göstermektedir. Bu noktada sanatçı eserlerinde eklektik bir kimliği ön plana çıkarmaktadır. Kapoor’un eserlerinin özellikle doğup büyüdüğü ülke olan Hindistan’a özgü dinlerin ve Doğu’ya ait kültürün etkisi göze çarpmaktadır. Sonuç olarak kültürler arası bir rol oynayan Anish Kapoor, hem günümüz sanat anlayışı içerisinde başat eserler üreterek Batı anlayışını temsil etmiş, hem de eserlerinde seçmiş olduğu temalar ile Doğuyu temsil etmiş değerli bir sanatçıdır.

___

  • Antmen, A. (2013). Rahimden Mezara. A. Anadol ve M. Soethout. (Editörler). Anish Kapoor. Mas Matbaacılık San. Ve Tic. A.Ş., s. 308-311
  • Arslan, H. (2014). “Holi: Hindu Bahar Bayramı”, Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 39, 181-220.
  • Aster, E. V. (2000). İlk Çağ ve Orta Çağ Felsefe Tarihi. (Çev. V. Okur), İstanbul: İm Yayın Tasarım.
  • Bass, J. ve Jacob, M. J (2004). Buddha Mind in Contempoprary Art. London: University of California Press.
  • Bayraktar, F. (2013) “Mevlânâ’nın İnsan Anlayışı”, M. Demirkol ve E. Kala (Ed.). Uluslararası 13. Yüzyılda Felsefe Sempozyumu (s. 723-730), Ankara.
  • Baume, N. (2008). Past present future. Boston: The İnstitue of Contemporary art.
  • Bingöl, M. ve Çevik, N. (2019). “Çağdaş Sanatta Sanatçının İmtiyazında Olan Renkler: Klein Mavisi ve Vantablack”, Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD), 48-64.
  • Bracewell, M., ve Renton, A. (2011). Anish Kapoor: Flashback. Manchester: Cornerhouse.
  • Brown, K. (1996). Ink, Paper, Metal, Wood. San Francisco: Chronicle Books. Durmuş, A., Durmuş, H.I. ,Demir, D.E., Aslan, İ.,Kandemir, A.,Karatekin ve Karataş, V. (2017), Dinim İslam Temel Bilgiler. M. Ş. Aydın(Ed.). Ankara. Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları
  • Erzen, J. N. (2012). Çoğul Estetik . İstanbul: Metis Yayınları.
  • Foreman, K. ve Helena, W. (2008). Anish Kapoor: Memory. Berlin: Deutsche Guggenheim.
  • Graham, P. J. (2014). Japanese Design Art, Aesthetic & Culture. Tokyo: Tuttle Publishing.
  • Gül, A. (2018). Ansiklopedik Hinduizm Sözlüğü. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Kapoor, A., Bhabha, H. K. ve Tazzi, P. L. (1998). Anish Kapoor. London: California University Press.
  • Kapoor, A., Bhabha, H. K., Loisy, J. D. ve Locke, A. (2009). Anish Kapoor. London: Thames & Hudson.
  • Ocvirk, O. G., Stinson, R. E., Wigg, P. R., Bone, R. O. ve Cayton, D. L. (2015). Sanatın Temelleri Teori ve Uygulama, N. B. Kuru ve A. Kuru (Çev.), N. E. Noyan (Ed.), İzmir: Karakalem Kitabevi Yayınları
  • Ögke, A. (2009). “İbnü’l-Arabi’nin Fususu’l-Hikem’inde Ayna Metaforu”, İlmî ve Akademik Araştırma Dergisi (İbnü’l-Arabî Özel Sayısı-2)(23), 75-89.
  • Öngören, A. (2018). Alfa ve Omega. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Ötgün, C. (2009). “Eril ve Dişil Yapılanma: Bir Dağ Olarak Anne (Anish Kapoor)”, Gazi Sanat ve Tasarım Dergisi, 59-69.
  • Özcan, M. (2009). “Aristotales’in Varlık Görüşü”, Kaygı: Uludağ Üniversitesi Fen- Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 13, 113-131.
  • Sağlam, F. (2017). “Heykelde Uzam Bağlamında Anish Kapoor’un Cloud Gate Çalışmasına Göstergebilimsel Bir Yaklaşım”, İdil Sanat ve Dil Dergisi, 6 (38), 2879- 2897.
  • İnternet: Heirston,K. (2016, 8 Ocak). Anish Kapoor Mirror’s Medium. (K. Heirston, Röportaj Yapan) 22.03.2020 tarihinde http://www.kimheirston.com/media/artistinterviews/ adresinden alınmıştır.
  • İnternet: Kapoor, A. (1993). Homi Bhaba and Anish Kapoor: A Conversation. (H. Bhaba, Röportaj Yapan) 25.08.2018 tarihinde http://anishkapoor.com/976/homi-bhaba-andanish- kapoor-a-conversation adresinden alınmıştır.
  • İnternet: Martinez, R. (2008, Kasım 24). Anish Kapoor: İslamic Mirror. Haziran 31, 2018 tarihinde e-flux: https://www.e-flux.com/announcements/38678/anish-kapoor-islamicmirror/ adresinden alınmıştır.
  • İnternet: Noever, P. (2009, Mart 17). e-flux. Mart 15, 2018 tarihinde https://www.e-flux. com/announcements/38308/anish-kapoor-shooting-into-the-corner-exhibition-lecturenew- publication/ adresinden alınmıştır.
  • Görsel 1. https://longleggedfly.files.wordpress.com/2011/01/dsc08360.jpg adresinden 21.01.2020 tarihinde alınmıştır.
  • Görsel 2. http://www.lissongallery.com/artists/anish-kapoor/gallery/948 adresinden 23.01.2020 tarihinde alınmıştır.
  • Görsel 3. https://www.artspace.com/takashi_murakami/enso-tranquility# adresinden 24.01.2020 tarihinde alınmıştır.
  • Görsel 4. https://blog.saffronart.com/tag/anish-kapoor/ adresinden 24.01.2020 tarihinde alınmıştır.
  • Görsel 5. https://rerylikes.tumblr.com/post/569526414/anish-kapoor-when-i-ampregnant- 1992-artist adresinden 25.02.2020 tarihinde alınmıştır.
  • Görsel 6. http://yochicago.com/the-reason-it-was-called-cloud-gate/36460/ adresinden 25.02.2020 tarihinde alınmıştır.
  • Görsel 7. http://www.artasiapacific.com/AnishKapoor adresinden 25.02.2020 tarihinde alınmıştır.
  • Görsel 8. https://www.factum-arte.com/ind/3/anish-kapoor adresinden 28.02.2020 tarihinde alınmıştır.
  • Görsel 9. https://www.artefields.net/art-contemporain/anish-kapoor/ adresinden 01.03.2020 tarihinde alınmıştır.