Türk Sineması’nda Kötü Bir Aşık: Süleyman Saim Tekcan

Kısa bir geçmişe sahip olan sinema, günümüzün en önemli, en popüler ve en etkili iletişim araçlarından birisidir. Bir sanat ürünü olarak üretilen film, gönderdiği iletiler ile seyircide ortak görüş ve davranış biçimleri yaratan, kültürel yaşamı direk veya dolaylı olarak etkileyen güçlü ve çağdaş bir iletişim aracıdır. Sinema sanatı, iletiyi izleyiciye ulaştırma yolunda en etkili iletişim aracı olma özelliği taşımaktadır. Gerçek kimliğini 1950-1970 yılları arasında bulmaya başlamış; bu dönem Sinemacılar Dönemi olarak adlandırılmıştır. Bu dönemin en önemli yönetmenlerinden olan Metin Erksan ve yönetmenliğini ve yapımcılığını yaptığı Sevmek Zamanı filmi, anlam ve sinematografik açıdan sinemamızın kült filmlerinden olmasının yanı sıra, Süleyman Sait Tekcan da üç başrolden birine hayat vermesi açısından ayrı bir önem teşkil etmektedir.

___

  • Akçura, G. (1995). Aile Boyu Sinema. Yapı Kredi Yayınları: İstanbul.
  • Akser, M. A. (2001). Türk Film Araştırmalarında Yeni Yönelimler. Bağlam Yayınları: İstanbul.
  • Anonim. (4 Kasım - 23 Aralık 2013). “Metin Erksan Sineması”, Sinefil, 5, 10-14.
  • Dinçer, M. S. (1996). Türk Sineması Üzerine Düşünceler. Doruk Yayımcılık: Ankara
  • Güngör, A.C.. (2014). “Auteur Kuramı ve Metin Erksan Sineması”, International Journal of Social Science, Sayı: 30, s. 79-100.
  • Gökmen, M. (1989). Başlangıçtan 1950’ye Kadar Türk Sinema Tarihi ve Eski İstanbul Sinemaları. Denetim Ajans Basımevi: İstanbul.
  • Kayalı, K. (1994). Yönetmenler Çerçevesinde Türk Sineması. Ayyıldız Yayınları: Ankara.
  • Keskin, S. (2019). “Zatına Mir’at Edindim Zatını: Sevmek Zamanı (1965) Filminin Anlatısal ve Görsel Yaklaşımının Tasavvuf Nazarından İncelemesi”, FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi FSM Scholarly Studies Journal of Humanities and Social Sciences Sayı: 13
  • Jajju B. A. F. ve Yayan, G. (2019). “Süleyman Saim Tekcan Ve Faik Hasan’in Eserlerinde Yer Alan At Figürünün İrdelenmesi”, Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi/JRES, 6(2), 308-335.
  • Kotan, Ç. (2012). “Süleyman Saim Tekcan’ın Eserleri Üzerinden Sanat Yaşamı” Sosyal Bilimler Enstitüsü, Işık Üniversitesi, İstanbul.
  • Özön, N. (1985). Sinema Uygulayımı Sanatı Tarihi. Hil Yayınları: İstanbul.
  • Özön, N. (1995). Karagöz’den Sinemaya: Türk Sineması ve Sorunları. Kitle Yayınları: Ankara.
  • Teksoy, R. (2005). Sinema Tarihi. Oğlak Yayıncılık: İstanbul.
  • Scognamillo, G. (2003). Türk Sinema Tarihi, Kabalcı Yayınevi: İstanbul.
  • Sim, Ş. (2009). “Türk Sinema Tarihi’nde İlk Üçleme, Metin Erksan’dan Mülkiyet Üçlemesi: “‘Yılanların Öcü’, ‘Susuz Yaz’, ‘Kuyu’”., İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, Cilt: 1, Sayı: 3, 171-196.
  • Uslu, G.E. (2007). “Metin Erksan Sinemasında Toplumsal Gerçekçilik ve Bunun Filmlerine Yansıması”, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Yıldırım, T. (2014). “Metin Erksan’ın Sevmek Zamanı Filminin Eleştirel Alımlaması”, Global Media Journal: TR Sayı 5 (9), 352-371.
  • Yıldırım, T. (2017, Ocak-Şubat 2017). Süleyman Saim Tekcan “Sevmek Zamanı” Filminin İzini Sürüyoruz…, İzmit.
  • İnternet: https://imoga.org/collections/suleyman-saim-tekcan
  • İnternet: https://tr.wikipedia.org/wiki/Metin_Erksan
  • İnternet: https://tr.wikipedia.org/wiki/M%C3%BC%C5%9Ffik_Kenter
  • İnternet: https://tr.wikipedia.org/wiki/Sema_%C3%96zcan
  • Görsel 1: İnanoğlu, T. (2004). 5555 Afişle Türk Sineması. Kabalcı Yayınevi: İstanbul.
  • Görsel 2: https://www.youtube.com/watch?v=N0ECo6_q1LA
  • Görsel 3: https://www.youtube.com/watch?v=N0ECo6_q1LA
  • Görsel 4: https://www.youtube.com/watch?v=N0ECo6_q1LA
  • Görsel 5: https://www.youtube.com/watch?v=N0ECo6_q1LA