RİTÜELE DÖNÜŞTEN KÜLTÜRLERARASILIĞA PETER BROOK’UN SAHNE UYGULAMALARINDAKİ İZDÜŞÜMLERİ VE “MAHABHARATA”

20.yüzyılın ikinci yarısında, Çağdaş/Alternatif tiyatro uygulamalarıyla birlikte farklı arayış süreçleri içine girildiği ve ritüellere bir dönüş ihtiyacı doğduğu görülmektedir. Bu makalede, Peter Brook’un -kültürlerarası öncesi ve kültürlerarası dönem- çalışmalarında, ritüellere dönüşle birlikte; tiyatroya tekrar kazandırılmak istenen işlevselliğin hangi noktalarda belirdiği ortaya konmuştur.

FROM “RETURN TO RITUAL” TO “INTERCULTURALISM” : PROJECTIONS IN PETER BROOK’S STAGE PERFORMANCES AND “MAHABHARATA”

In the second half of 20th century it has been observed that there is different processes of search with Contemporary/Alternative theatre performances, and that a need for the return to rituals has emerged. This article reveals at what point the functionality aimed to brought back again to theatre appears in Peter Brook’s -pre-intercultural and intercultural period- works with a return to rituals. 

___

  • BİRKİYE, Selen Korad.(2007), Çağdaş Tiyatroda Kültürlerarası Eğilim: Peter Brook- Eugenio Barba-Robert Wilson, Ankara: De Ki Yayınevi.
  • BROCKETT, Oscar G. (2000), Tiyatro Tarihi, Ankara: Dost Kitabevi.
  • BROCKETT, Oscar G.- BALL Oscar G. Brockett (2018), Tiyatronun Temelleri, İstanbul: Karakalem Kitabevi.
  • BROOK Peter. (1987), The Shifting Point, Forty Years of Theatrical Exploration 1946- 1987, London: AFA Yayıncılık.
  • BROOK Peter. (1990), Boş Alan, İstanbul: AFA Yayıncılık.
  • BROOK Peter. (2007), Açık Kapı, Oyunculuk Ve Tiyatro Üzerine Düşünceler, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • BROOK Peter, (1973), Brook’la Söyleşi, TDR, vol.17, no.3, s.47; Christopher Innes, (2004), Avant-Garde Tiyatro (1882-1992), Çev. Beliz Güçbilmez, Aziz V. Kahraman, Ankara: Dost Kitabevi.
  • BROOK Peter.(1986), “Interview de Peter Brook”, Vogue. PAVIS, Patrice. (1999), Sahneleme-Kültürler Kavşağında Tiyatro, Çev.Sibel Kamber, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • CANDAN Ayşın, (1994), Yirminci Yüzyılda Öncü Tiyatro, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • COUNSELL Colin. (1996), Signs of Performance: An Introduction to Twentieth-Century Theatre, London: Routledge.
  • DUMUR Guy. (1995), Peter Brook Ne İstiyor?, Çev. Ali Berktay, Agon Tiyatro/Eleştiri İnceleme Tartışma Dergisi, Sayı:7, Ankara.
  • EVANS-JAMES Roose,(1989), Experimental Theatre: From Stanislavsky to Peter Brook, London: Routledge.
  • FISCHER-Lichte, Erika,Das Eigene und das Fremde Theater, Francke Verlag, Tübingen u.Basel 1999,s. 111 , KOCABAY Hasibe Kalkan, (2005), Doğu Batı ekseninde Pater Brook’un Mahabharata’sı. İ.Ü. Edebiyat Fakültesi Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü Dergisi, Sayı 6, 22-33, Erişim: 01.11.2015 http://www.journals.istanbul.edu.tr/iutiyatro/article/viewFile/1023016155/1023015326
  • HUNT Albert, (1975), Ikler Üzerine Bir Eleştiri, Çev.F.Güllü, H.Gürel, Mimesis 6, Boğaziçi Yayınları
  • HUNT Albert and Geoffrey Reeves, Peter Brook, Directors in Perspective, 1995: Cambridge University Press.
  • INNES Christopher, (1994), Avant-Garde Tiyatro (1892-1992), Çev: Beliz Güçbilmez, Aziz V.Kahraman, Ankara: Dost Yayınevi.
  • KOCABAY Hasibe Kalkan, (2005). Doğu Batı ekseninde Peter Brook’un Mahabharata’sı. İ.Ü. Edebiyat Fakültesi Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü Dergisi, Sayı 6, 22-33. Erişim: 01.11.2015, http://www.journals.istanbul.edu.tr/iutiyatro/article/viewFile/1023016155/1023015326
  • ÖZÜAYDIN N.Uğur, (2006), 20.Yüzyıl Tiyatrosunda Estetik Düşünce, İstanbul: Mitos Boyut Yayınları.
  • PAVIS, Patrice. (1999), Sahneleme-Kültürler Kavşağında Tiyatro, Çev.Sibel Kamber, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • MITTER Shomit. (1992), Systems of Rehearsal: Stanislavsky, Brecht, Grotowski and Brook, London:Routledge.
  • ŞENER, Sevda, (2006), Dünden Bugüne Tiyatro Düşüncesi, Ankara: Dost Kitabevi.