HEINZ HOLLIGER'İN BESTECİ VE OBUACI OLARAK 20. YÜZYIL OBUA REPERTUVARINA ETKİLERİ ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA

Bu çalışmada, besteci ve obuacı Heinz Holliger'in 20. yüzyıl obua repertuvarına etkileri incelenmiştir. Çalışmanın amacı, İsviçreli sanatçının, obua repertuvarına hem besteci hem de obuacı olarak ne gibi bir etki yaptığını tespit etmek ve bu örnek ışığında, obua repertuvarının gelişim sürecine besteciler ve obuacılar tarafından ne türden katkılar sunulabileceğini araştırmaktır. İnceleme aşamasında, Heinz Holliger'in solo obua, obualı oda müziği ve orkestra eserleri listelenmiş, bunun ardından, bu eserlerde kullanılan modern çalım teknikleri analiz edilmiştir. Heinz Holliger'in, obua repertuvarına bir besteci olarak yaptığı etki incelendikten sonra, sanatçının bir obuacı-besteci olarak diğer bestecilerle yaptığı işbirliği sonucunda obua edebiyatına kazandırılmış eserler üzerinde durulmuştur. İnceleme Heinz Holliger'in, obua repertuvarının 20. yüzyıldaki gelişimine dikkat çekici bir etki yaptığını göstermiş ve buradan hareketle, obua repertuvarının gelişimi için bu örnek ışığında yapılabilecek çalışmalar listelenmiştir.

A STUDY ON HEINZ HOLLIGER'S IMPACT ON THE 20th CENTURY OBOE REPERTOIRE AS A COMPOSER AND AN OBOIST

In this study, the impact of composer and oboist Heinz Holliger on the 20th century oboe repertoire was examined. The aim of the study was to determine what kind of impact the Swiss artist has had on the oboe repertoire as both a composer and an oboist, and to research what kind of contributions could be made to the development process of the oboe repertoire by composers and oboists. For the research, Holliger's works for solo oboe, chamber music with oboe and orchestral works containing oboe were listed, then the modern playing techniques used in the oboe works were analysed. After the examination of the impact Heinz Holliger has had on the oboe repertoire as a composer, the impact of the oboe works composed by the other composers in colloboration with Holliger was emphasized. The research has shown that Heinz Holliger has had a remarkable influence on the 20th century oboe repertoire, and considering this fact, various actions which could be undertaken for the development of the oboe repertoire were listed as a recommendation.

___

  • Bayramoğulları, B. (2004). Yeni Müzikte Obua: Obua’nın Yeni Müzik Çalış Tekniklerinin İncelenmesi ve Müzik Eserlerinde Kullanımının Değerlendirilmesi, 9 Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, (Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi), İzmir.
  • Bylth, A. (1972), Alan Bylth talks to Heinz Holliger: An Interview with Heinz Holliger, Gramophone, Erişim adresi https://www.gramophone.co.uk/other/article/an-interview-with-heinz-holliger
  • Davis, P. G. (1981), Heinz Holliger refutes the thesis that the oboe is an ill wind, The New York Times, (Bölüm C, S.3)
  • International Double Reed Society, The Double Reed Dergisi, Cilt: 25, Sayı: 1: https://www.idrs.org/publications/82-the-double-reed-2002-25-1/ ,(2002)
  • Michels, U. (2015). Müzik Atlası. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Say, A. (2003). Müzik Ansiklopedisi. İstanbul: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Schott Yayınevi Heinz, Holliger Eserleri Kataloğu,(2016). Erişim adresi https://en.schott-music.com/shop/media/eWerk/0/0/90/9042/500_MAVE/EWV/heinz-holliger_EN.pdf?
  • Şekercioğlu, A. (2008). 20. ve 21. Yüzyıla Ait Obua Eserlerinde Yeni Arayışlar ve Çalım Teknikleri, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Veale, P. (1994). The Techniques of Oboe Playing. Kassel: Bärenreiter
  • Ward, M. A. (2010). An Annotated Bibliography of Music Composed by Heinz Holliger for the Oboe, Oboe d'amore, or English Horn, West Virginia Üniversitesi, Yayımlanmamış Araştırma Projesi, West Virginia.