The Cheviot, the Stag and the Black, Black Oil oyununda ulusal meseleler ve yansımaları

İskoçya’da toplumun hemen hemen her kesiminde derin etki uyandırmış olan the Cheviot, the Stag and the Black, Black Oil, Britanya’daki merkezi hükümetin ekonomik ve kültürel politikalarına doğrudan göndermeler yaparak İskoç kimliği, aidiyet duygusu ve Gal kültürü gibi ulusal konulara temas eden bir oyundur. Oyun geneli itibariyle ekonomik ve kültürel yıkıma yol açan kapitalizme karşı işçi sınıfının sosyalizm çatısı altında toplanması gerektiğine dair bir mesaj verirken; egemen İngiliz kültürün etkisiyle, büyük çapta erozyona ve bozulmaya maruz kalmış İskoç kültürünün yeniden canlanmasını ön plana çıkarmıştır. Oyunda ele alınan kültürel meseleler İskoç seyircileri arasında İskoç olma konusunda farkındalık yaratmıştır ve İskoçların Birleşik Krallık’taki politik konumlarını sorgulamaya sevk etmiştir. Yerel halkı geçmişte yaşanan olayları yeniden değerlendirmeye ve Kuzey Denizi petrolünün keşfi gibi güncel meselelerle doğrudan bağlantı kurmaya teşvik eden oyun, Britanya’nın İskoçya’da uyguladığı politikalara karşı halkın daha yüksek ses çıkarmasını tetiklemiştir. Oyunun İskoçya ve Britanya arasındaki kültürel ve siyasi ilişkileri doğrudan etkilemiş olması muhtemeldir zira 1970lerden bu yana bağımsızlık taraftarlarının sayısında artış görülmektedir. 1707’deki Birleşme Yasasıyla kendi meclisini askıya alan İskoçya, 1998’de çıkan yasayla İskoç Meclisini yeniden oluşturdu. Elde edilen politik kazanımlar ve Birleşik Krallık’ın AB’den ayrılması İskoçların başarıyla sonuçlanacağını düşündükleri yeni bir referandumla Birleşik Krallık’tan resmi olarak ayrılma isteklerini artırdı. Bu çalışma, oyunun referandum sürecinde propaganda aracı olarak ‘Evet’ oylarını artırmak için kullanılabileceğini öne sürmektedir.

National issues and their reflections in The Cheviot, the Stag and the Black, Black Oil

Having left an immense impact on audiences of almost all ages and social backgrounds in Scotland, the Cheviot, the Stag and the Black, Black Oil is a theatrical show which raises national issues like Scottish identity, sense of belonging, Gaelic culture with direct references to economic and cultural policies implemented by central government in Britain. On the one hand, the play mainly gives a universal message that the working-class should gather under the roof of socialism against capitalism which has led to the economic and cultural destruction; on the other hand, it celebrates revival of Scottish culture, which has undergone a large-scale erosion and degeneration by the dominant culture, namely the English. The national issues depicted in the play have led to a growing awareness about Scottishness among Scottish audiences who started questioning their political positions in the UK. The fact that the indigenous people have been invited to re-assess the past events and make direct links with the present events such as the discovery of North Sea Oil has triggered the Scottish communities to raise a louder voice against British policies on Scotland. The play has probably had a direct impact on cultural and political relations between Scotland and Britain, for the number of independence supporters has been on the rise since the 1970s. With the devolution in 1998, Scotland re-established its parliament, adjourned with the Act of Union in 1707. Such political gains and the UK’s withdrawal from the EU have enhanced Scottish people’s desire to officially separate from the UK through a new referendum, which they believe, will result in success. This paper puts forward that the play could be used as a means of propaganda to increase the number of ‘Yes’ votes in the referendum process.

___

  • Brown, I. (2005). Celtic Centres, the Fringes and John McGrath. In David Bradby and Susanna Capon (Eds.), Freedom’s Pioneer: John McGrath’s Work in Theatre, Film and Television, (pp. 86-99) University of Exeter Press.
  • Brown, I., Innes, S. (2012). The Use of Some Gaelic Songs and Poetry in The Cheviot, the Stag and the Black, Black Oil. International Journal of Scottish Theatre and Screen, 5(2), 27-55.
  • DiCenzo, M. (1996). The Politics of Alternative Theatre in Britain, 1968-1990: the Case of 7:84 (Scotland). Cambridge University Press.
  • Holdsworth, N. (2002). Naked Thoughts That Roam About. Nick Hern Books Limited.
  • Kershaw, B. (1992). The Politics of Performance: Radical Theatre as Cultural Intervention. Routledge.
  • McGrath, J. (1981). The Cheviot, the Stag and the Black, Black Oil. Methuen
  • McGrath, J. (1989). A Good Night Out: Popular Theatre: Audience, Class and Form. Methuen
  • McGrath, J. (2002). Theatre and Nation. In Nadine Holdsworth (Ed.), The Naked Thoughts That Roam About, (pp. 208-214). Nick Hern Books Limited.
  • McGrath, J. (2003). From Cheviots to Silver Darlings: John McGrath interviewed by Olga Taxidou. In Randall Stevenson and Gavin Wallace (Eds.), Scottish Theatres Since the Seventies, (pp. 149-163) Edinburgh University Press.
  • Winkler, E. H. (1990). The Function of Song in Contemporary British Drama. Associated University Press/University of Delaware
  • Yerebakan, İ. (1997). Stages as a Political Platform: An Assessment of John McGrath’s The Cheviot, the Stag and Black, Black Oil. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Bilimleri Araştırma Dergisi, (24), 189-207.