İBN ÂŞÛR’UN TEFSİRİ VE TEFSİRİNİN MUKADDİMESİNDE KIRÂAT OLGUSU

Tefsir ilminin kullandığı kaynakların başında da kırâat farklılıkları gelmektedir. Çünkü kırâatlar Kur’ân’ın dışında bir şey değildir. Bunun için Kur’ân’ın tefsir edilmesinden itibaren kırâat farklılıkları göz önünde tutulmuş ve bu farklılıkların anlamlara etkileri müfessirler tarafından değerlendirilmiştir. Konunun önemine binâen, ilk dönemden bugüne kadar konuyla ilgili pek çok eser te’lif edilmiş veya tefsirlerde konu detaylı bir şekilde incelenmiştir. İşte kırâat farklılıklarının detaylı bir şekilde işlendiği tefsirlerden bir tanesi de üzerinde araştırma yaptığımız İbn Âşûr’un et-Tahrîr ve’t-Tenvîr isimli tefsiridir. Görebildiğimiz kadarı ile İbn Âşûr, tefsirinde kırâat ve kırâatların anlama etkileri üzerinde durmakta ve mukaddimesinde kırâata dâir bilgiler vermektedir. Biz de bu çalışmamızda İbn Âşûr’un tefsirini tanıtacağız ve kırâat anlayışını tefsirinin mukaddimesi bağlamında değerlendireceğiz.

Ibn Ashur's Commentary and the Phenomenon of Recitation in the Introduction of His Commentary

Is one of the leading disciplines of Islamic sciences scientific exegesis. At the beginning of sources used by the scientific exegesis comes in recitation differences. Because the recitation of the Qur'an is not something outside. Differences in the recitation from the Qur'an exegesis and taken into account for this effect the meaning of these differences was assessed by the exegetes. Building on the importance of the subject, many books on the subject to date from early in te'lif been or interpretation issues were examined in detail. Here we have also conducted research on one of the commentary was committed in detail the differences recitation of Ibn Ashur-et-Tahrir ve't Tenvir is called exegesis. As far as we can see Ibn Ashur, stand on understanding the effects of exegesis and recitation recitation recitation in the preamble and in sadra provide information that may be healed. We will introduce this study, we will consider in the preface of the commentary of Ibn Assyria and understanding the context of the interpretation of the recitation.

___

  • İbn Rüşd el-Cedd, Ebü’l-Velîd Muhammed b. Ahmed, el-Beyân ve’t-tahsîl, nşr. Muhammed Haccî, Beyrut 1408/1988. İbn Teymiyye el-Harânî, Takuyyiddin Abü’l-Abbâs Ahmed b. Abdi’l-Halîm, Mecmûu’l-fetevâ, thk. Abdurrahman b. Muhammed b. Kâsım, Medine 1416/1995. Jeffery, Arthur, Materials For The History of The Text of The Quran, Leiden 1937. el-Kâdî, Abdülfettâh el-Kırâatü’ş-şâzzetü ve tevcîhühâ min lüğati’l-A’rabî, nşr. Dâru’l-Kütübi’l-Arabî, Beyrut 1401/1981. el-Kazvînî, Celâleddîn Muhammed b. Abdirrahmân el-Hâtib, Telhîsu’l-miftâh fî’l-meânî ve’l-beyân, Kopenhag 1853. el-Kurtubî, Ebû Abdillâh Muhammed b. Ahmed b. Ebî Bekr b. Ferh, el-Câmi’ li-ahkâmi’l-Ķur’ân, thk. Abdullah b. Hasen, Müesssetü’r-Risâle, Beyrut 1427/2006. Mahfuz, Muhammed, Teracimü'l-müellifine't-tunusiyyin, Darü’l-Garbi’l-İslami, Beyrut 1982. Müslim b. Haccâc el-Kuşeyrî, Sahih-i Müslim, thk. Nazar b. Muham-med Ebu Kuteybe, nşr. Dâru Tayyibe, 1427/2006 ys. en-Nîsâbûrî, Ahmed b. Hüseyn Ebû Bekir el-İsbehânî, el-Mebsût fi’l-kırâati’l-aşr, thk. Hamza Hâkîmî, Dimeşk 2011. Nurmuhammedov, Annaoraz, İbn Âşûr ve Mukaddimesi Bağlamında Tefsir Usûlündeki Yeri, (basılmamış doktora tezi), UÜSBE, Bursa 2005. el-Pâlûvî, Abdülfettâh, Zübdetü’l-İrfân, İstanbul ts. Râgıb el-İsfehânî, Ebu’l-Kâsım Hüseyn b. Muhammed, el-Müfredât fî ğaribi’l-Kur’ân, thk. Merkezü’d-Dirâseti ve’l-Buhûs, nşr. Mektebe-tü Nezâru Mustafa el-Bezzâr, ys ts.