Râkım Elkutlu Eserlerindeki Usûl Anlayışı

Kültür, bir toplumun yaşam biçimi ile ilgili temaların bütünüdür ve nesilden nesile aktarılarak, toplumun kültürel devamlılığı sağlanmış olur. Bir öğrenme süreci olan kültür, aynı zamanda bir iletişim ağı gibi görülen insan davranışı olarak değerlendirilebilir ve bireylerin paylaştıkları görüler, değerler ve davranışlar, kuşakların birbirine aktardıkları unsurlar arasında yer alırlar. Müzik de kültürel devamlılığı sağlayan en önemli unsurlardan birisidir. Özellikle geleneksel müziklerin nesiller arası aktarımı, kültürlenme sürecinin önemli bir olgusu olarak görülmektedir. Bestekârlar da bu noktada yaratıları ile kültür aktarımının önemli temsilcileri konumundadırlar. Geleneksel Türk Sanat Müziği bestekârları içerisinde 20. yüzyılın önemli temsilcilerinden biri olan Râkım Elkutlu bu çalışmada hayatı, eserlerindeki müzik unsurları, geleneksel müzik içerisindeki yeri ve önemi çerçevesinde değerlendirilmiştir. Râkım Elkutlu, eserlerinde geleneksel yapıyı muhafaza ettiği gibi, gelenek dışı unsurları da kullanarak özgün çalışmalar sergilemiştir. Gerek kendisinden önceki, gerekse yaşadığı dönem itibariyle ürettikleriyle farklı bir karakter taşıyan bestekârın eserlerindeki usûl çeşitliliği çalışma konusu olarak tercih edilmiştir.

___

  • Ak, A.Ş. (2002). Türk Mûsikîsi Tarihi. Ankara, Akçağ Yayınları. Rona, M. (1960a). 50 Yıllık Türk Musıkîsi. İstanbul, Türkiye Yayınevi. Rona, M. (1970b). 20. Yüzyıl Türk Mûsıkîsi. İstanbul, Türkiye Yayınevi. Sezgin, B. S. (1995). Elkutlu Mehmet Râkım, T.D.V. İslam Ansiklopedisi, 11, 55-56. Sürelsan, İ. B. (1971). Hoca Râkım Elkutlu'ya Dair, Mûsıkî ve Nota, 26, 4-6. Özkan, İ.H. (1990). Türk Mûsıkîsi Nazariyatı ve Usûlleri Kudüm Velveleleri, İstanbul, Özal Matbaası. Ulueren, N. (1948). İzmir Türk Mûsıkîsi Cemiyeti Nasıl Kuruldu?, TMD, 4, 14-15. Yazıcı, Ü. (2010). Hoca Râkım Elkutlu. İzmir, Teknofset Matbaacılık. http://www.turkmusikisivakfi.org. Erişim Tarihi: 03.08.2017