Osmanlı'nın Musiki Okulları

On dokuzuncu asrın sonuna kadar Enderûn, Mevlevihane, Mehter ve MızıkayOn dokuzuncu asrın sonuna kadar Enderûn, Mevlevihane, Mehter ve Mızıkay-ı Humayûn’a bağlı dersliklerde görülen sistemli mûsikî dersleri Humayûn’a bağlı dersliklerde görülen sistemli mûsikî dersleri XIX. Y.y’ın sonlarına doğru Maârife bağlı mekteplerde de okutulmaya başlamıştır.pedagojik anlamda müspet katkıları olmuştur. Bu döneme kadar resmi eğitimdepedagojik anlamda müspet katkıları olmuştur. Bu döneme kadar resmi eğitimdendoğru Maârife bağlı mekteplerde de okutulmaya başlamıştır. Bunun mûsikî eğitimine
Anahtar Kelimeler:

Mûsikî Okulları, Maârif

Ottoman Music Schools

The systematic traditional musical lessons given in Enderûn, Mevlevihane,The systematic traditional musical lessons given in Enderûn, Mevlevihane,Mehter and Mızıkay-ı Humayûn until the end of the 19th century started to be given inschools under the roof of Maarif at the end of 19th century. These lessons also hadsome positive contributions to the traditional Turkish music education in pedagogicalterms. Until this new practice, only the membersottoman palace), dervishes and soldiers were taking the advantage of this education.terms. Until this new practice, only the members of Enderûn, (special school in theHowever, now each and every students who had capability of traditional Turkish musiccould be trained in a suitable school and could practice music as a profession. Thiskind of schools started to be opened after the II. Meşrutiyet (constitutional monarchy) term. In this term when the Ottoman education system was shaped in a substantialway, many art schools were opened besides traditional Turkish music schools. Thisstudy related to music schools presents the professionalism process of music educationas well

___

  • Çakmakoğlu, Afitab.Osmanlılardan Cumhuriyet Dönemine Kadar Türk Mûsikîsi Eğitim Kurumları. İstanbul: İ.T.Ü Sosyal Bilimler Enstitüsü Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, 1997.
  • Çalışır, Aziz. «Dârü'l Bedayi-i Osmani.» Tiyatro Ansiklopedisi (Kültür Bakanlığı Yayınları), Ankara 1995.
  • Dârülelhan Mecmuası, Şehzadebaşı Evkaf Matbaası, sy. 1, İstanbul 1924. Gazimihal, M. Ragıp. «Dârü'l-eytamlar ve Mûsikî İstikbâlimiz.» Milli Mecmua 9, no. 108: 1737-1740.
  • Karadağlı, Özgecan.Türkiye'ye Müzikli Sahne Sanatlarının Girişi-Dikran Çuhacıyan Öncesi ve Sonrası. İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniv. Sosyal Bil. Enstitüsü Basılmamış Yüksek lisans Tezi, 2006.
  • Kütükoğlu,Mübahat S. Osmanlı Belgelerinin Dili (Diplomatik), Kubbealtı Neşriyatı, İstanbul 1994.
  • Özalp, Nazmi.Türk Mûsikîsi Tarihi. Cilt I-II. Ankara: Milli Eğitim Yayınları, 2000.
  • Özyılmaz, Nazende.19. Yüzyıl İstanbul Kültür Ortamında Müzik ve Mekân. İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniv. Sosyal Bil. Enstitüsü Basılmamış Doktora Tezi, 2007.
  • Soysal, F. (2013) Music Culture Of Islamic Civilization And Popular Culture In The 21st Century in Turkey, The Journal of Academic Social Science Studies (JASSS), 5(3), 205-221.