Etnomüzikoloğun zaman ve mekan uzamı aracını sembolleştirmesi üzerine: Ali’nin teybi kırılırsa

Etnomüzikoloji alanında hem saha çalışması, hem de teorik yaklaşımları noktasında önemli bir yere sahip olan Martin Stokes’un, Türkiye ve Orta doğu coğrafyası üzerine yapmış olduğu çalışmaları ayrı bir öneme sahiptir. Türkiye üzerine yaptığı araştırmaların ilki olarak değerlendirebileceğimiz Doğu Karadeniz saha çalışması içerisinde, bölgenin ekonomik koşullarına bağlı olarak, büyükşehir veya yurtdışına yapılan göçler sonucu meydana gelen kültürel değişimi gözlemlemiştir. Kültürel kimliğin popüler aktarım araçlarından olan kaset ve kasetçalar üzerinden vermiş olduğu bilgilendirmeden yola çıkarak, Stokes’un etnomüzikoloji sahasına kazandırmış olduğu yeni teorik yaklaşımların bazılarına vurgu yapmaya çalıştım. Aynı zamanda kendisiyle 2011 yılında gerçekleştirmiş olduğum post-doctora projesi sırasında Türkiye saha çalışması arşivinin aktarımında taradığım fotoğraf arşivinden bir kısmına da çalışma içerisinde yer vermiş bulunmaktayım.

___

  • Stokes, Martin. (2018) “Musical Citizen”, Etnomüzikoloji Dergisi(Ethnomusicology Journal), Etnomüzikoloji Derneği Yayınları, C.1, S: 2, s: 95- 106
  • Stokes, Martin (2016) “Performansta Duygusallık Teorisi Üzerine- Towards a Theory of Sentimental Performativity”, Müzikte Performans Sempozyum Bildiri Kitabı, ISBN:978-605-66006-9-2, S: 18-21 Stokes, Martin (1994) Ethnicity, Identity and Music: The Musical Construction of Place. Edited by Martin Stokes. Oxford/Providence.
  • Stokes, Martin (1998) “Fındıklar ve Sazlar: Bir Doğu Karadeniz Vadisinde- ki KültürelDeğişimeİlişkinGözlemler”, Çev. Mine Koçak, Folklora Doğ- ru, İstanbul, Sayı: 63 Stokes, Martin (1993) “Hazelnut and Lutes, Perceptions of Change in a Black Sea Valley”, Culture and Economy, Euthen Press.