Makam Müziği Özelinde Akademik Çalışmaların Geleceğine Dair Web Tabanlı Uluslararası Bir Arşiv ve Medya Platformu Önerisi : MaqamLib

Bu çalışmada bir bilim dalı olarak müzikoloji kavramının, bir iletişim unsuru olarak medyanın ve akademinin kurumsallaşması olarak ifade edilen üniversite kurumunun doğuşu ve tarihsel süreçlerini takiben günümüze gelene kadar geçirdiği evreler incelenerek, güncel olarak kullanılmakta olan çeşitli akademik medya uygulamalarından örnek modeller doğrultusunda, makam müziği kapsamında yer alan sistematik müzikoloji çatısı altında yer alan ve yer alabilecek tüm çalışmaları kapsayabilecek, akademisyen ve profesyonel araştırmacılar öncelikli olmak üzere her seviyeden ilgiliye hizmet etmek suretiyle alana katkı sağlamayı amaç edinmiş, çağdaş bileşenleri barındıran ve geleceğe yönelik potansiyel taşıyan web tabanlı bir arşiv ve medya platformu önerisi sunulmaktadır. Bu bağlamda, metinde öncelikli olarak çalışmanın ana eksenini oluşturan müzikoloji kavramının tarihsel süreçten günümüze kadar olan gelişimine yer verilerek genel bir tanım yapılmakta ve kapsamlı bir bakış açısı sunulması amacıyla yazar tarafından içeriğin dört temel yapıtaşından ilki olarak değerlendirilen bu kavram tanıtılmaktadır. Aynı amaçla bir iletişim unsuru olarak medyanın antikiteden günümüze geçirdiği evrim ve bilgi paylaşımının önemine vurgu yapılarak aradaki simbiyoz ilişkisine dikkat çekilmesi amaçlanmıştır. Bahsedilen bu iki başlık kapsamında tarihsel sürece dair bir bilgilendirmeyi takiben, akademik çabanın kurumsallaşmış hali olarak tanımlayabileceğimiz “üniversite” kurumunun meydana gelişinden bugüne kadar sınıflandırıldığı üç farklı temel evresi ve üçüncü nesil kavramının genel çerçevesini oluşturan temel bileşenleri açıklanmakta ve günümüzde aktif olarak kullanılan çağdaş akademik medya uygulamalarından çeşitli örnekler hakkında bilgiler verilerek, içeriğin dört temel yapı taşı olarak konumlandırılan unsurlar tamamlanmakta ve yazarın perspektifine dair kapsamlı bir bakış açısı oluşturulması hedeflenmektedir. Son olarak sunulan bu bilgiler doğrultusunda, yazarın doktora tez çalışmasının konusu olan ve temel çalışma alanını oluşturan makam müziği özelinde, uluslararası düzeyde faaliyet gösterme potansiyeli barındıran, akademisyen ve profesyonel araştırmacılar ile birlikte her seviyeden ilgilinin, doğru, kaliteli ve rafine bilgiye erişimini kolaylaştırarak alana katkıda bulunmayı amaç edinmiş web tabanlı bir arşiv ve medya platformu tasarımı önerisi getirilmekte ve makaleye konu olan bu tasarımın temel fonksiyonlarının ve bileşenlerinin tanıtımı yapılarak sonuca varılmaktadır.

A Web-based International Archive And Media Platform Proposal Specific to Maqam Music Regarding the Future of Academic Studies: MaqamLib

In this study, following the birth and historical processes of the phenomenon of musicology as a science, the media as a communication element and the institutionalization of the academy, the stages it has gone through until today are examined, in line with sample models from various academic media applications that are currently used, within the scope of makam music. A web-based archive and media platform proposal is presented, which can cover all studies under the roof of systematic musicology in the field, which aims to contribute to the field by serving all levels of interest, primarily academicians and professional researchers, with contemporary components and potential for the future. In this context, in the text, a general definition is made by including the development of the musicology phenomenon, which constitutes the main axis of the study, from the historical process to the present, and this phenomenon, which is considered as the first of the four basic building blocks of the content by the author, is introduced in order to present a comprehensive perspective. For the same purpose, it is aimed to draw attention to the symbiosis relationship between the media as a communication element by emphasizing the importance of the evolution and information sharing from antiquity to the present. Following a briefing on the historical process within the scope of these two titles, three different basic phases in which the phenomenon of "university", which we can define as the institutionalized state of academic effort, has been classified from its formation to the present, and the basic components that form the general framework of the third generation concept, are explained and one of the contemporary academic media applications that are actively used today. By giving information about various examples, the elements that are positioned as the four basic building blocks of the content are completed and it is aimed to create a comprehensive perspective on the author's perspective. Finally, in line with this information presented, we aim to contribute to the field by facilitating access to accurate, quality and refined information for academics and professional researchers, as well as academicians and professional researchers, who have the potential to operate at an international level, in particular on maqam music, which is the subject of the author's doctoral thesis and constitutes the main field of study. A web-based archive and media platform design proposal is made with the aim of introducing the main functions and components of this design, which is the subject of the article, and the conclusion is reached.

___

  • About - MusicBrainz. (n.d.). Musicbrainz.org. https://musicbrainz.org/doc/About (23.02.2022)
  • Academia.edu | About. (2019). Academia.edu. https://www.academia.edu/about (23.02.2022)
  • Barbier, F., Catherine, B. L., & Kerem, E. (2001). Diderot’dan internete: Medya tarihi. Okyanus Yayın.
  • Bohlman, P. (2022, Jan 2). Ethnomusicology. Grove Music Online. https://0-www-oxfordmusiconline-com.divit.library.itu.edu.tr/grovemusic/view/10.1093/gmo/97815615926 30.001.0001/omo-9781561592630-e-1002240825.
  • Carrigan, M. A. (2020). Social media for academics. Sage, © Copyright.
  • Diane, R. N. (2012). Social media for academics: A practical guide. Chandos Pub.
  • Duckles, V., Pasler, J., Stanley, G., Christensen, T., Haggh, B., Balchin, R., Libin, L., Seebass, T., Page, J., Goehr, L., Bujic, B., Clarke, E., McClary, S., Gribenski, J., Gianturco, C., Potter, P., Fallows, D., Velimirović, M., Romanou, K., Tomlinson, G., Béhague, G., Kanazawa, M., & Platt, P. (2022, Jan 2). Musicology. Grove Music Online. https://0-www-oxfordmusiconline-com.divit.library.itu.edu.tr/grovemusic/view/10.1093/gmo/9781561592630.001.0001/omo-9781561592630-e-0000046710.
  • Freesound-Help-Frequently Asked Questions. (2013). Freesound.org. https://freesound.org/help/faq/ Häusler, R. (2001). International musicological society. Oxford Music Online. https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.13856.
  • Haydon, G. (2001). Introduction to musicology: A survey of the fields, systematic & historical, of musical knowledge & research. Umi.
  • Hibberd, L. (1959). Musicology reconsidered. Acta Musicologica, 31(1), 25–31. https://doi.org/10.2307/931812.
  • Jordan, K. (2014). Academics and their online networks: Exploring the role of academic social networking sites. First Monday, 19(11). https://doi.org/10.5210/fm.v19i11.4937.
  • Judd, R. (2014). American musicological society. Oxford Music Online. https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.a2256004.
  • Karpeles, M., & Christensen, D. (2001). International council for traditional music. Oxford Music Online. https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.13852.
  • Lin, T. (2012, January 16). Cracking open the scientific process. The New York Times. https://www.nytimes.com/2012/01/17/science/open-science-challenges-journal-tradition-with-web-collaboration.html?_r=4&pagewanted=all.
  • McKenna, L. (2015, December 17). Can academics trust their research with for-profit companies? The Atlantic. https://www.theatlantic.com/education/archive/2015/12/the-convoluted-profits-of-academic-publishing/421047/.
  • Mcluhan, M., (2017). The Gutenberg galaxy: The making of typographic man (Centennial Edition with New Essays by W. Terrence Gordon, Elena Lamberti, and Dominique Scheffel-Dunand: The Making of Typographic Man). University of Toronto Press.
  • Mugglestone, E., & Adler, G. (1981). Guido Adler’s “the scope, method, and aim of musicology” (1885): An english translation with an historico-analytical commentary. Yearbook for Traditional Music, 13, 1–21.
  • Nettl, B. (2022, Jan 2). Society for ethnomusicology. Grove Music Online. https://0-www-oxfordmusiconline-com.divit.library.itu.edu.tr/grovemusic/view/10.1093/gmo/97815615926 30.001.0001/omo-9781561592630-e-1002257337.
  • Parncutt, R. (2007). Systematic musicology and the history and future of western musical scholarship. Journal of Interdisciplinary Music Studies, 1(1), 1-32.
  • Pegg, C., V. Bohlman, P., Myers, H., & Stokes, M. (2022, Jan 2). Ethnomusicology. Grove Music Online. https://0-www-oxfordmusiconline-com.divit.library.itu.edu.tr/grovemusic/view/10. 1093/gmo/9781561592630.001.0001/omo-9781561592630-e-0000052178.
  • Sampsel, L. J. (2020). Music research: A handbook. Oxford University Press.
  • Thelwall, M., & Kousha, K. (2014). ResearchGate: Disseminating, communicating, and measuring Scholarship? Journal of the Association for Information Science and Technology, 66(5), 876–889. https://doi.org/10.1002/asi.23236.
  • Van Noorden, R. (2014). Online collaboration: Scientists and the social network. Nature, 512(7513), 126–129. https://doi.org/10.1038/512126a.
  • Williams, A. E., & Woodacre, M. A. (2016). The possibilities and perils of academic social networking sites. Online Information Review, 40(2), 282–294. https://doi.org/10.1108/oir-10-2015-0327.