SONNETS OF WORLD WAR I: CONTENT VERSUS FORM

Birinci dünya savaşı insanoğlunun gördüğü en yıkıcı savaşlardan biri olmuştur ve bu savaş İngilizEdebiyatında "siper şiirleri" olarak bilinecek olan bir bölünmeyi de beraberinde getirmiştir. Bu savaş ayrıcayüzlerce yetenekli şaire kendi savaş deneyimlerini şiirle ifade etme şansı vermiştir. Savaşın vahşetiyle birlikte,elbette şiirlerin bazıları milli ve dinsel duygularını da yansıtmıştır. Savaşın getirdiği yıkım, felaket ve sefaleto yıllarda yazılan şiirlerde çok geniş yankılar bulmuştur. Ne var ki, o yıllarda yazılan soneler oldukça kısıtlısayıda kalmıştır. Bulunanlar da, çoğunlukla ya askerin veya evdekilerin derin acılarını ifade etmektedirler.Bu makale bazı ünlü ve daha az bilinen biri de kadın olan şairlerin savaşa ve getirdikleri hakkında yazılmışsoneleri incelemektedir. Bu makale kapsamında, Brook vatanseverlik ve fedakârlık bağlamında diğerşairlerden farklı bir portre çizmektedir. Bunun sebebi savaşın dehşetini çok az görmüş olması olarak alınabilir.Ancak bu durum, Sorley, Owen, Sassoon, ve Herschel-Clarke tarafından yönlendirilen eleştirilerden onukurtaramamıştır. Bu makale değişik şairlerin ürünü olan soneleri içerik olarak incelerken formla olan zıtlığınyarattığı ironiyi incelemektedir. Bir aşk şiiri türü olan sone umarsız sevgili karşısında aşığın çektiği acınınresmini yaparken, makale için seçilenler yıkıcı savaşın hissiz yok edişi karşısında hissedilenleri çizmiştir.

BİRİNCİ DÜNYA SAVAŞI SONELERİ: FORM İÇERİK KARŞITLIĞI

World War I is one of the deadliest wars that humankind has experienced, and the devastating effect ofthis war gave birth to a new genre called "trench poetry", where, ironically, there were countless giftedpoets who found a ground on which to reflect their observations through poetry. Naturally, their poetryincluded patriotism, nationalism, religion, and the terror of war. The terror and misery inflicted on soldiers,cities, and towns by the war found ample space in the imagery of the poems written during those years.Yet the number of sonnets written during those years is very limited. The written ones mostly dealt with theagonies of soldiers and those who are left at home. Within the scope of this discussion, this article examinesseveral sonnets written by both famous and lesser poets, including female poet May Herschel-Clarke andher attitude towards war and its consequences. Also examined are sonnets by various poets in terms ofcontent and form employed to increase the effect of irony. A love poem, for example, serves to delineatebitter feelings felt in the face of a devastating war. On the whole, these war poets draw a very differentpicture of war, patriotism, and sacrifice. Some were even taken to task by other war poets for what they hadwritten. Rupert Brooke, for instance, had seen very little of the devastation and received bitter criticismsfrom poets like Sorley, Owen, Sassoon, and Herschel-Clarke.

___

  • Abrams, M. H. (ed. et al), The Norton Anthology of English Literature, Vol. II, New York: W. W. Norton & Company, 1986. Print.
  • Campbell, Patrick. Siegfried Sassoon: A Study of the War Poetry, North Carolina: McFarland, 1999. Print
  • Hamilton, Jill, From Gallipoli to Gaza: The Desert Poets of World War One, Sydney: Simon & Schuster, 2003. Print.
  • Hibberd, Dominic, Wilfred Owen: A New Biography, London: Weidenfeld & Nicolson, 2002. Print.
  • Homer, The Iliad, Martin Hammond (Trans.), Suffolk: Penguin, 1987. Print.
  • Oxenham, John, The Vision Splendid, New York: George H. Doran Co., 1917. Print.
  • Parfitt, George, English Poetry of the First World War: Contex ts and Themes, Hertfordshire: Harvester & Wheatsheaf, 1990. Print.
  • Purkis, John, A Preface to Wilfred Owen, New York: Longman, 1999. Print.
  • Sassoon, Siegfried, The Complete Memoirs of George Sherston, London: Faber and Faber, 1972. Print.
  • Silkin, Jon, Out of Battle: The Poetry of the Great War, Reading: Ark, 1987. Print.
  • “Sonnets of WWI”, http://www.sonnets.org/wwi.htm, 20 June 2012. Web.
  • Stallworthy, Jon, Anthem for Doomed Youth: Twelve Soldier Poets of the First World War, Spain: Constable, 2005. Print.
  • Stoessinger, John G., Why Nations Go to War, New York: St. Martin’s Press, 1990. Print. WORKS CONSULTED
  • Featherstone, Simon, War Poetry, London:Routledge, 1995. Print.
  • Fussel, Paul, The Great War and Modern Memory, Oxford: Oxford UP., 2000. Print.
  • Khan, Nosheen, Women’s Poetry of the First World War, Worcester: Harvester Wheatsheaf, 1988. Print.
  • Reilly, Catherine (ed.), Scars upon My Heart, London: Virago, 1981. Print.
  • Robb, George, British Culture and the First World War, New York: Palgrave, 2002. Print.