ARİSTOTELES'İN RUH ANLAYIŞI

Aristotelese göre insan, ruh ve beden olmak üzere iki ayrı öğeden oluşan bir varlıktır. Beden madde, ruhise onu biçimlendiren, ona insan niteliği kazandıran formdur. Bu nedenle yaşamın ilkesi olan ruh amaç,beden ise araç konumundadır. Bedenin ereği niteliğinde olan ruh, ona hareket yeteneğini verir, onu belli birereğe doğru yönlendirir. Aristoteles, Platonda görülen ruh-beden ayrılığını ortadan kaldırır, ruh ile bedenibir tözün iki ayrı öğesi olarak ele alır. Ruhun bütünlüğünü, parçalardan oluşmadığını savunan Aristoteles,ruhun bitkisel, hayvansal ve akılsal olmak üzere üç işleve sahip olduğunu belirtir. Bitkisel ruh, insan varlığınındoğma, büyüme, beslenme ve varlığını sürdürme gibi hayati fonksiyonlarını düzenler. Hayvansal ruhuntemel işlevi ise duyumlamadır. Ruhun üçüncü ve son fonksiyonu ise akıl yürütmedir. Aristotelese göreinsan ruhunun en belirgin özelliği akıl ile donatılmış olmasıdır. Akıl ise etkin (faal) ve edilgin (pasif) olmaküzere ikiye ayrılır. Edilgin akıl, duyulara bağımlıdır; duyularla sağlanan verileri derleyip toplar, bir düzenesokar. Buna karşılık kendi kendini yöneten etkin (faal) akıl ise deneyle elde edilen bilgileri evrenselleştirir,imgelemleri nesnelerden soyutlar ve böylece bilime ulaşmaya çalışır. Bu çalışma, Aristotelesin ruh anlayışınıtemel özellikleriyle ortaya koymayı hedeflemektedir.

ARISTOTLE'S CONCEPT OF THE SOUL

According to Aristotle, man is an entity composed of two separate elements: soul and body. Body is thephysical part and soul is the form shaping body and giving it the qualifications of humanity. Therefore thesoul, which is the principle of life, is the purpose and the body is a means to that. Soul being the purpose ofbody gives it the talent of motion and directs it to a specific aim. Aristotle rules out the distinction betweenbody and soul which is supported by Plato, and regards them as two different elements of essence.Aristotle supports the integrity of the soul and rejects the idea that it is composed of several parts. Hestates that the soul has three different functions: vegetative, animal and mental. Vegetative soul regulatesvital functions of human existence such as born, growth, nutrition and survival. The basic function of theanimal soul is the sensation. The third and final function of the soul is the reasoning. According to Aristotle,the most prominent feature of human soul is being donated by intelligence. Intelligence is divided intoactive and passive minds. Passive mind is subject to senses; it collects and organizes the data provided bysense. On the other hand self-directed active mind universalizes the knowledge obtained by experiments,abstract imagery from objects and seeks to reach to science. This study aims to present the basic featuresof Aristotle s concept of soul.

___

  • Aristoteles, (2001). Ruh Üzerine, (Çev: Doç. Dr. Z. Özcan), Alfa Yayınevi, 2. Baskı İstanbul
  • Aristoteles, (1988). Nikomakhos’a Etik, (Çev: S. Babür), Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara
  • Arslan, A. (2006). İlkçağ Felsefe Tarihi 2: Sofistlerden Platon’a, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 1. Baskı, İstanbul
  • Arslan, A. (2007). İlkçağ Felsefe Tarihi 3: Aristoteles, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 1. Baskı, İstanbul
  • Barnes, J. (2002). Aristoteles, (Çev: B. Ö. Düzgören), Altın Kitaplar Yayınevi, 1. Baskı, İstanbul
  • Birand, K. (1987). İlkçağ Felsefesi Tarihi, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları, Ankara.
  • Bolay, S. H. (1993). Aristo Metafiziği ile Gazzali Metafiziğinin Karşılaştırılması, M.E.B. Yayınları, İstanbul
  • Copleston, F. (1997). Felsefe Tarihi c. 1 Aristoteles, (Çev: A. Yardımlı), İdea Yayınları, İstanbul
  • Durant, W. (2002). Felsefenin Öyküsü, (Çev: E. Gürol), İz Yayıncılık, İstanbul
  • Randall, J. H. (1960). Aristotle, Colombia University Press, New York
  • Ross, D. W. (1993). Aristoteles, (Çev: Prof. Dr. A. Arslan), Ege Üniversitesi Yayınları İzmir
  • Von Aster, E. (1943). İlkçağ ve Ortaçağ Felsefe Tarihi, (Çev: M. Gökberk), Ahmed İhsan Matbaası, İstanbul