Kültürel Mirasın Turizm Açısından Değerlendirilmesi: Şanlıurfa Barutçu Hanı Örneği

Günümüzde insanlar değişen sosyal ve ekonomik durumlarına paralel bir tutum sergileyerek deniz turizmi kadar eko turizm ve kültürel turizme de ilgi göstermeye başladığından kültürel mirası deneyimlemek amacıyla yapılan turizme her geçen gün ilgi artmaktadır. Ulusal ve uluslararası alanda ülkelerin ekonomik, sosyal ve kültürel gelişimine katkı sağlayan kültürel turizmin sürdürülebilir olması elzemdir. Kültürel turizmde sürdürülebilirlilik ancak miras için gerekli koruma ve restorasyon çalışmalarının yapılması ile mümkündür. Kültürel açıdan özgün değerleri ile turistlere değişik imkânlar sunan, birçok kültürel mirasa sahip Şanlıurfa kentinde, yapıldığı dönemde ticaret veya konaklama amaçlı kullanılan fakat günümüzde daha çok ticaret yapılan hanlar, turistler için uğrak noktalarını oluşturmaktadır. Restore edilerek yeniden işlevlendirilen Barutçu Hanı, somut ve somut olmayan kültürel mirasın bütüncül olarak görülmesine olanak sağlayarak günümüzde çok sayıda turisti ağırlamaktadır. Bu çalışma ile kültürel turizm içerisinde kültürün kendine özgü değerlerinin korunmasını ve sürdürülebilirliğini, Şanlıurfa Barutçu Hanı örneğinde irdelemektir.

The Evaluation of Cultural Heritage in Terms of Cultural Tourism: The Case of Barutçu Khan in Şanlıurfa

Today, people are showing an attitude parallel to their changing social and economic situations and showing interest in eco-tourism and cultural tourism as well as sea tourism. Sustainability of cultural tourism, which contributes to the economic, social and cultural development of countries in the national and international arena, is essential. Sustainability in cultural tourism is only possible by carrying out the necessary protection and restoration works for the heritage. In the city of Şanlıurfa, which has many cultural heritage and offers different opportunities to tourists with its culturally original values, the khans that were used for trade or accommodation at the time of its construction, but are mostly traded today, are frequent destinations for tourists. The Barutçu Khan, which has been restored and re-functionalized, today hosts a large number of tourists by allowing the tangible and intangible cultural heritage to be seen holistically. The aim of this study is to examine the preservation and sustainability of the unique values of culture in cultural tourism in the example of Şanlıurfa Barutçu Khan.

___

  • Açıcı, F. K., Ertaş, Ş., Sönmez, E. Sürdürülebilir Turizm: Kültür Turizmi ve Kültürel Miras, Akademia Disiplinlerarası Bilimsel Araştırmalar Dergisi 2017; 3(1): 52-66.
  • Ekici, M. (2004). Bir Sempozyumun Ardından: Somut Olmayan Kültürel Mirasın Müzelenmesi, Millî Folklor, 61: 5-13.
  • Ekinci, A., Paydaş, K. Taş Devrinden Osmanlı'ya Urfa Tarihi 2006; Şanlıurfa Valiliği.
  • Emekli, G. Coğrafya, Kültür ve Turizm: Kültürel Turizm, Ege Coğrafya Dergisi 2006; 15:51-59.
  • Gögebakan, A.Y. Şanlıurfa Barutçu Hanı Koruma ve Restorasyon Önerisi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Dicle Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü; Diyarbakır 2012.
  • Gürer, N. Kırsal Geleneksel Konut Dokusunun Turizm Bağlamında Değerlendirilmesi. Cumalıkızık Örneği (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü; Ankara. 2003.
  • Kızılırmak, İ., Kurtuldu, H. Kültürel Turizmin Önemi ve Tüketici Tercihlerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Çalışma, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi 2005; 1:100-120.
  • Kolaç, E. Somut Olmayan Kültürel Mirası Koruma, Bilinç ve Duyarlılık Oluşturmada Türkçe Eğitiminin Önemi, Milli Folklor 2009; 82: 19-31.
  • Kozak, Nazmi ve diğer. Genel Turizm (İlkeler, Kavramlar). Detay Yayıncılık; Ankara 2006.
  • McCool, S. F., ve Moisey, R. N. Introduction: Pathways And Pitfalls in The Search For Sustainable Tourism, Tourism, Recreation And Sustainability 2008; 1-16.
  • McKercher, B., Cross, H. Cultural Tourism, The Partnership Between Tourism and Cultural Heritage Management. Routledge Taylor&Francis Group Press 2010; NewYork.
  • Öcal, O., Özay, Y., Tacar, P. Unesco (17 Ekim 2003) Somut Olmayan Kültürel Mirasın Korunması Sözleşmesi; (Çev. M. Öcal Oğuz, Yeliz Özay ve Pulat Tacar). Milli Folklor 2005; 65:163-171.
  • Özgüç, N. Turizm Coğrafyası Özellikler ve Bölgeler 2003; İstanbul: Çantay Kitabevi.
  • Özme, A. Urfa Barutçu (Yahudi) Hanı, Sanat Tarihi Dergisi 2005; 14(1): 241-259.
  • Richards, Greg. The Development Of Cultural Tourism in Europe. Cultural Attractions And European Tourism. CAB International Publishing; Wallingford Oxon 2001;İngiltere.
  • Tighe, A. J. The Arts/Tourism Partnership. Journal Of Travel Research 1986; 24 (3): 2-5.
  • Tok, C. Kültür Turizm, Standard Ekonomik ve Teknik Dergisi 2005; 44 (6): 42-43.
  • Uslu, A. ve T., Kiper. Turizmin Kültürel Miras Üzerine Etkileri: Beypazarı/Ankara Örneğinde Yerel Halkın Farkındalığı, Tekirdağ Ziraat Fakültesi Dergisi 2006; 3 (3): 305-314.
  • Yıldırım, M. Kültürel Turizm Ve Kültürel Mirası Koruma: Diyarbakır Hasan Paşa Hanı Örneği, Dicle Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Mühendislik Dergisi 2017; 8(2), 335-344.
  • WTO. The States’ Role İn Protecting And Promoting Culture As A Factor İn Tourism Development And Proper Use And Exploitation Of National Cultural Heritage Of Sites And Monuments Or Tourists. World Tourism Organization 1986; Madrid.
Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi-Cover
  • ISSN: 2687-3729
  • Yayın Aralığı: Yılda 3 Sayı
  • Başlangıç: 2018
  • Yayıncı: Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi