Kadına Yönelik Ayrımcı Fiiller Açısından Ressam Artemisia Gentileschi

Toplumsal cinsiyet ayrımı, kadına yönelik şiddet gibi konular son yüzyılda konuşulmaya ve tartışılmaya başlanmıştır. Kadın ile ilgili toplumsal sorunlar adli tıbbı her zaman yakında ilgilendiren konulardan olmuştur. 17. Yüzyılda İtalya'da yaşayan ve bilinen ilk kadın ressamlardan olan Artemisia Gentileschi'nin yaşadıklarının adli tıp uzmanları tarafından bilinmesi gerektiği düşünülmüştür. İtalyan Barok ressam olan Artemisia Gentileschi, modernite öncesi sanatın en önemli kadın ressamlarından kabul edilir. 1593'de Roma'da ressam bir babanın kızı olarak doğan Artemisia, okula gönderilmemiş ve okuma yazmayı kendi çabası ile öğrenmiştir. Küçük yaşlarda babasının atölyesinde çalışmaya başlayan sanatçı, (1616'ya kadar) kadın olduğu için sanat okuluna kabul edilmemiştir. Genç yaşlarda yaptığı resimlere babası kendi imzasını atmış ve takdirleri de yine babası kendi adına kabul etmiştir. 1616 yılında akademiye kabul edilen sanatçı Floransa'daki Academia del Disegno'ya kabul edilen ilk kadındır. 19 yaşındayken babasının kendisine perspektif konusunda ders vermesi için tuttuğu çalışma arkadaşı Floransalı manzara ressamı Agostino Tassi tarafından cinsel saldırıya uğrayan Artemisia, günümüze de ulaşan mahkeme kayıtlarından öğrenildiğine göre yedi ay süren dava boyunca mahkeme heyetinin aşağılamalarına maruz kalmıştır. Mahkeme salonunda bekâret kontrolünden geçirilmiştir. Suçlamalarından vazgeçmesi için kendisine işkence yapılan Artemisia, iddialarından yine de vazgeçmemiştir. Agostino Tassi ise bu durumdaki bütün erkekler gibi suçlamaları reddedip, kızın sayısız erkekle ilişkisi olan hafif bir kadın olduğunu ileri sürmüştür. Bütün cinsel saldırı davalarında olduğu gibi, bu dava da suçludan çok kurbana zarar vermiştir. Artemisia Roma'yı terk etmek zorunda kalmıştır. Yaptığı resimlerde olayın ruhsal etkileri görülebilmektedir. Ressamın yaşadıklarının, günümüzde dahi tüm sosyoekonomik seviyelerdeki kadınların yaşadıkları zorluklara benzerliği bakımından, sunulmaya değer olduğu düşünülmektedir

Terms of Discriminative Actions Against Women Painter Artemisia Gentileschi

Social gender discrimination and violence to women have been discussed frequently in the last century. Social problems about women have always been one of the most experienced problems for forensics. It has been considered that the experiences of Artemisia Gentileschi, who was the first known woman painters in Italy in 17th Century, should be known by forensic experts. Artemisia Gentileschi was an Italian Baroque painter, and is accepted as the most important woman painters of post-modern era. Artemisia was born as the daughter of a painter father in Rome in 1593. She was not sent to school, for this reason, she learnt how to read and write on her own. She started to work in her father’s workshop in her early ages until 1616, and was not accepted to the School of Art because she was female. Her father signed her paintings in her young ages, and her father also accepted the admirations in the name of his daughter. She was accepted to the academy in 1616, and became the first woman who was accepted to the Academia del Disegno in Florence.When she was 19, Artemisia was raped by the colleagues of her father, Agostino Tassi, who himself was a landscape painter, and who was employed by her father to teach her perspective. As far as we can understand from the Minutes of the Court, she was exposed to the insults of the Court during 7 moths of the trial. She was checked for being a virgin in the Courthouse. Artemisia was tortured to give up her accusations; however, she did not give up. Agostino Tassi refused the accusations, which is the case in all men, and claimed that the girl was someone who had many affairs with numerous men. This case damaged the victim more than the accused, which is the case in almost every sexual assault case. Artemisia had to leave Rome. It is possible to see the psychological influences of this event in her paintings. It is considered that the experiences of this painter are worth presenting because these experiences are similar to the ones of today’s women from all socio-economic levels

___

  • 1. Demirgöz Bal M. Toplumsal cinsiyet eşitsizliğine genel bakış. KASHED 2014;1(1):15-28
  • 2. Gölge ZB. Cinsel travma sonrası oluşan ruhsal sorunlar. Nöropsikiyatri Arşivi 2005;42(1):19–28.
  • 3. Karacan O. Olguda seçicilik; Tecavüzün tanımlanması. Ankara Barosu Dergisi 2015;1(4): 109-21
  • 4. Karbeyaz K, Gündüz T, Balcı Y., Akkaya H. Cinsel suç mağdurlarının ruh sağlığı hakkında düzenlenen adli psikiyatrik raporlar ve bilirkişilik kurumları arası uzlaşma sorunu. Türk Psikiyatri Dergisi, 2012;23(4), 255-63.
  • 5. Christiansen K, Mann JW, Gentileschi O, Gentileschi A, editors. Orazio and Artemisia Gentileschi. 1st ed. The Metropolitan museum of art. 2001;3-446
  • 6. Garrard, Mary D, editor, Artemisia Gentileschi: The image of the female hero in Italian Baroque art. Princeton. 1st ed. Princeton University Press, 1989: 403-487.
  • 7. Garrard, MD, editor.. Artemisia Gentileschi around 1622: the shaping and reshaping of an artistic identity. University of California Press.2001:179-322.
  • 8. Bissell, R. W. (1968). Artemisia Gentileschi—a new documented chronology. The Art Bulletin, 1968;50(2): 153-168.
  • 9. Cohen, ES. The trials of Artemisia Gentileschi: a rape as history. Sixteenth Century Journal, 2000;31(1): 47-75.
  • 10. Duncan, D. Reading the past‐re‐writing the present: Anna Banti and Artemisia Gentileschi. Journal of Gender Studies, 1991;1(2): 152-167.
  • 11. Buckley PJ. Artemisia Gentileschi, 1593- 1653.Am J Psychiatry. 2013;170(8):832-3.
  • 12. Mohacsy I. Artemisia Gentileschi and her world. J Am Acad Psychoanal Dyn Psychiatry. 2004;32(1):153-76.
  • 13. Gedo JE. Annotations on Artemisia. Psychoanal Rev. 2013;100(5):717-40.
  • 14. Garrard MD. Artemisia Gentileschi’s self portrait as the allegory of painting. The Art Bulletin 1980;62(1):17-34.
  • 15. Scarparo S. Artemisia:the invention of a ‘real’ women. Italica 2002;79(3):67-89.
  • 16. Hersey, George L. "Female and Male Art: Postille to Garrard's Artemisia Gentileschi." Parthenope's Splendor: Art of the Golden Age in Naples 1993: 323-25.
  • 17. Cavazzini, P., Christiansen, K., Mann, J. W, editors,. Artemisia in her father's house. Orazio and Artemisia Gentileschi. New York, NY: The Metropolitan Museum of Art, 2001:283-295.
  • 18. Christopoulou-Aletra, H., Papavramidou, N., & Pozzilli, P. Goitrous beauty in artemisia Gentileschi's Judith and her Maidservant. Thyroid, 2007; 17(1), 37-38.
  • 19. Costa, P. Artemisia Gentileschi in Venice. Source: Notes in the History of Art 2000; 28- 36.
  • 20. Dönemin Algısını yıkan Güçlü Bir kadın, Artemisia Gentileschi. Sevil Ateş http://sanatkaravani.com/donemin-algisiniyikan-guclu-bir-kadin-artemisia-gentileschi/ Erişim tarihi; 17.05.2017
Osmangazi Tıp Dergisi-Cover
  • ISSN: 1305-4953
  • Yayın Aralığı: Yılda 6 Sayı
  • Başlangıç: 2013
  • Yayıncı: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Rektörlüğü
Sayıdaki Diğer Makaleler

Kalça Cerrahisinde Siyatik ve Femoral (1in 3) Sinir Bloğu Kombinasyonu

Harun ÖZMEN, Bahar AYDINLI

Panik Yaratan Bir Durum: Selim Geçici Hiperfosfatazemi

Birgül KIREL, Cansu Sivrikaya YILDIRIM, MAKBULE EREN

Radyoterapi Uygulanan Akciğer Kanseri Tanılı Vakalarda Radyasyon Pnömonisi Gelişimini Etkileyen Faktörler

MELEK ÇOŞAR AKÇAY, ALAATTİN ÖZEN, SEMA USLU, HÜSEYİN YILDIRIM, Evrim METCALFE, DURMUŞ ETİZ

Kadına Yönelik Ayrımcı Fiiller Açısından Ressam Artemısıa Gentıleschı

Gülden Mavioğlu, Kenan KARBEYAZ

Özel Gereksinimi Olan Çocukların Ailelerinde Umutsuzluk ve Depresyon

GÜLGÜN DURAT, Gümrah Duygu ATMACA, Aleattin ÜNSAL, Necat KAMA

Tailgut Kisti

Bartu BADAK, H Tarık ÇAĞA

Santral Sinir Sistemi Enfeksiyonlarında, Herpes Simplex Virüs Varlığının Beyin Omurilik Sıvısı Örneklerinde Real–Time PZR Yöntemiyle Araştırılması

Nilgün KAŞİFOĞLU, Müge ASLAN, GÜL DURMAZ, Tercan US

Aile Hekimlerinin Gelişimsel Tarama Testleri Hakkındaki Bilgi Düzeylerinin ve Uygulama Alışkanlıklarının Değerlendirilmesi

KÜRŞAT BORA ÇARMAN, MEHMET KAYHAN, UĞUR BİLGE, MELTEM DİNLEYİCİ, HÜSEYİN BALCIOĞLU, COŞKUN YARAR, ENER ÇAĞRI DİNLEYİCİ, İLHAMİ ÜNLÜOĞLU

Ekstrapulmoner tüberkülozlu iki kardeş mülteci olgu

MELİSA ŞAHİN TEKİN, PINAR YILDIZ

Torakal Vertebra Görüntülemesinde Simülasyon ve Üç Boyutlu Modellemenin Radyolojik Tanı ve Cerrahi Öncesi Planlama Üzerinde Etkileri

Üç BOYUTLU, Modellemenin Radyolojik TANI, Nevin AYDIN, İsmail KAYA, Reşi̇t Buğra HÜSEMOĞLU, Ali ARSLANTAŞ